Vart ska jag börja?

AndersEnestig
3 oktober 2022 · 8 Inlägg

Hej
Jag har en Volvo v50 09 2.0d som inte riktigt går som den ska. När jag köpte bilen så rök den jättemycket vitt vilket jag lyckats åtgärda genom att byta en spridare (inte provtryckt dom enligt alla konstens regler bara sett att dom inte hängt sig vilket en hade gjort och släppte diesel hela tiden.) Jag har även gjort följande med bilen. Jag har bytt kamrem och vattenpump generatorrem o alla spännrullar, bytt en spridare och partikelfilter samt topplockspackning och olja och filter. Nu har jag fått ett annat problem och det är att den ryker svart. Jag vet inte om problemet uppstått efter det att jag grejat med bilen eftersom jag precis köpt den. Den ryker framförallt vid gaspådrag men man kan även skönja lite rök vid tomgång. När man gasar på så blir det svart sotig rök. Den ryker oavsett om man trycker ner gasen vid hög växel o låga varv eller låg växel och höga varv. Jag tycker att motorn går rätt bra, möjligen att den hackar lite vid gaspådrag med låga varv.
Min fråga är, vart ska jag börja?
Kan dåliga spridare oraska detta, eller kan jag fått kamremmen en kugge fel, kan turbon ha gett sig, har jag problem med bränslepumpen, mm?
Tacksam för tankar och idéer.
/Anders

Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2022 · 10 279 Inlägg

Svart rök tyder ju på överskott av bränsle/underskott av luft. Trasigt rör på trycksidan tex kan ju ge detta. Igensatt luftfilter likaså...

Men den sätter inga felkoder?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndersEnestig
3 oktober 2022 · 8 Inlägg

Fick en kod när jag pressat motorn lite, bränslevolymreglerventil, men inte om jag bara kör som vanligt. Luftfiltret är inte igensatt och jag har provat att lossa turborören från insuget men det ger samma resultat.

Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2022 · 10 279 Inlägg

AndersEnestig skrev:
Fick en kod när jag pressat motorn lite, bränslevolymreglerventil, men inte om jag bara kör som vanligt. Luftfiltret är inte igensatt och jag har provat att lossa turborören från insuget men det ger samma resultat.

Jo, men om du har ett sprucket rör på trycksidan så får du svartrök eftersom luft då trycks ut där och då får du ett överskott på bränsle eftersom motorstyrningen räknar med att all luft som passerat LMM:en ska komma fram till motorn.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndersEnestig
3 oktober 2022 · 8 Inlägg

ok, ska kolla upp detta i em.

AndersEnestig
3 oktober 2022 · 8 Inlägg

Hittade ett litet litet hål på en slang in i insuget. Ska försöka täta imorrn o se om det gör nån skillnad.

AndersEnestig
4 oktober 2022 · 8 Inlägg

Det hålet jag hittade var inget hål. Det var bara en skada på utsidan slangen. Fler förslag?

Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2022 · 10 279 Inlägg

AndersEnestig skrev:
Det hålet jag hittade var inget hål. Det var bara en skada på utsidan slangen. Fler förslag?

Kontrollera noga både slangar och rör på trycksidan. Det är tämligen sannolikt att felet finns där ändå.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AndersEnestig
4 oktober 2022 · 8 Inlägg

Jag har kännt över alla rör och slangar som går o komma åt men vissa bitar runt kylaren o så va ju svårt att komma åt, får se om jag kan lösa det på nått bra sätt. En reflektion jag gjorde var att det var en oljefilm runt slangen på insidan. Där ska det väl vara torrt?

zzr94092
4 oktober 2022 · 4 391 Inlägg

Blir lite "kladd" i slangarna..

AndersEnestig
4 oktober 2022 · 8 Inlägg

Vad är rimliga värden för luftmassemätaren? Får runt 2kg/h på tomgång men när jag gasar börjar den hoppa mellan 0 o 5.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang