Bilen går i limpmode

Bonnpojken
4 oktober · 169 Inlägg

Är trött på bilen nu, är en passat b6 2.0tdi -06. Den började varna för dpf först sen åkte jag raka vägen hem (ca 2mil därifrån jag var) sen halvvägs hemma så tänds glödgspirallampan och i samband med den så blir bilen extremt trött och går typ inte över 80-100km/h och en 0-100 tid som är obefintlig för att den är så sjukt slö. Har kollat om ja har dieseltryck fram till filtret i motorutrymmet och de pissar bara som en trött vattenslang i den behållaren, den går inte att varva över 3000/rpm knappt. Det är typ som att jag bara kan ge 10% gas MAX

granadadr
4 oktober · 6 916 Inlägg

mm typiskt fel för Vag,, hade dpf lampan varit tänd länge?? för när den tänds så måste man ut å köra den en längre sträcka i över 2500 rpm  en stund,, ibland upp till 2 mil,, å det måste man typ göra direkt,, annars går den in i limpmode,, vet faktiskt ej om man kan radera å börja om från början,, eller om det är verkstad som gäller,, då våra går in i limp så skickar vi dem till kommunverkstaden,,

Bonnpojken
4 oktober · 169 Inlägg

granadadr skrev:
mm typiskt fel för Vag,, hade dpf lampan varit tänd länge?? för när den tänds så måste man ut å köra den en längre sträcka i över 2500 rpm  en stund,, ibland upp till 2 mil,, å det måste man typ göra direkt,, annars går den in i limpmode,, vet faktiskt ej om man kan radera å börja om från början,, eller om det är verkstad som gäller,, då våra går in i limp så skickar vi dem till kommunverkstaden,,

Körde ju till macken och när ja hade kommit 2/3delar dit så tändes dpf lampan (hade åkt ca 1 mil när den tändes) sen åkte jag från macken och direkt hem (1,5 mil hem) och den vart slö typ när jag nästan kom hem

granadadr
4 oktober · 6 916 Inlägg

Bonnpojken skrev:

granadadr skrev:
mm typiskt fel för Vag,, hade dpf lampan varit tänd länge?? för när den tänds så måste man ut å köra den en längre sträcka i över 2500 rpm  en stund,, ibland upp till 2 mil,, å det måste man typ göra direkt,, annars går den in i limpmode,, vet faktiskt ej om man kan radera å börja om från början,, eller om det är verkstad som gäller,, då våra går in i limp så skickar vi dem till kommunverkstaden,,

Körde ju till macken och när ja hade kommit 2/3delar dit så tändes dpf lampan (hade åkt ca 1 mil när den tändes) sen åkte jag från macken och direkt hem (1,5 mil hem) och den vart slö typ när jag nästan kom hem

körde du lungt eller hårt? man ska gasa mkt wink inte kärringköra, hoppas du får till det utan större kostnad sad

Bonnpojken
4 oktober · 169 Inlägg

granadadr skrev:

Bonnpojken skrev:

granadadr skrev:
mm typiskt fel för Vag,, hade dpf lampan varit tänd länge?? för när den tänds så måste man ut å köra den en längre sträcka i över 2500 rpm  en stund,, ibland upp till 2 mil,, å det måste man typ göra direkt,, annars går den in i limpmode,, vet faktiskt ej om man kan radera å börja om från början,, eller om det är verkstad som gäller,, då våra går in i limp så skickar vi dem till kommunverkstaden,,

Körde ju till macken och när ja hade kommit 2/3delar dit så tändes dpf lampan (hade åkt ca 1 mil när den tändes) sen åkte jag från macken och direkt hem (1,5 mil hem) och den vart slö typ när jag nästan kom hem

körde du lungt eller hårt? man ska gasa mkt wink inte kärringköra, hoppas du får till det utan större kostnad sad

ca 2500-3000 varv på 6ans växel (ja det är höga hastigheter) men antar att de gick rätt hårt för motorn

Brådhis * Voff voff *
4 oktober · 9 027 Inlägg

granadadr skrev:

Bonnpojken skrev:

granadadr skrev:
mm typiskt fel för Vag,, hade dpf lampan varit tänd länge?? för när den tänds så måste man ut å köra den en längre sträcka i över 2500 rpm  en stund,, ibland upp till 2 mil,, å det måste man typ göra direkt,, annars går den in i limpmode,, vet faktiskt ej om man kan radera å börja om från början,, eller om det är verkstad som gäller,, då våra går in i limp så skickar vi dem till kommunverkstaden,,

Körde ju till macken och när ja hade kommit 2/3delar dit så tändes dpf lampan (hade åkt ca 1 mil när den tändes) sen åkte jag från macken och direkt hem (1,5 mil hem) och den vart slö typ när jag nästan kom hem

körde du lungt eller hårt? man ska gasa mkt wink inte kärringköra, hoppas du får till det utan större kostnad sad

Nej... Man ska hålla jämnt och högt varv. Inte gasa mycket... När du gasar så går det åt mycket bränsle, mycket bränsle ger mycket avgaser, avgaser som DPF ska rena, att tillföra en massa som den ska rena när den ska rena sig själv är kontraproduktivt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober · 15 599 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Bonnpojken skrev:

Körde ju till macken och när ja hade kommit 2/3delar dit så tändes dpf lampan (hade åkt ca 1 mil när den tändes) sen åkte jag från macken och direkt hem (1,5 mil hem) och den vart slö typ när jag nästan kom hem

körde du lungt eller hårt? man ska gasa mkt wink inte kärringköra, hoppas du får till det utan större kostnad sad

Nej... Man ska hålla jämnt och högt varv. Inte gasa mycket... När du gasar så går det åt mycket bränsle, mycket bränsle ger mycket avgaser, avgaser som DPF ska rena, att tillföra en massa som den ska rena när den ska rena sig själv är kontraproduktivt.

motorväg, 4:an, farthållare på ca 2600 rpm?

Emptum Audi et pauper factus est
granadadr
5 oktober · 6 916 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Bonnpojken skrev:
Körde ju till macken och när ja hade kommit 2/3delar dit så tändes dpf lampan (hade åkt ca 1 mil när den tändes) sen åkte jag från macken och direkt hem (1,5 mil hem) och den vart slö typ när jag nästan kom hem

körde du lungt eller hårt? man ska gasa mkt wink inte kärringköra, hoppas du får till det utan större kostnad sad

Nej... Man ska hålla jämnt och högt varv. Inte gasa mycket... När du gasar så går det åt mycket bränsle, mycket bränsle ger mycket avgaser, avgaser som DPF ska rena, att tillföra en massa som den ska rena när den ska rena sig själv är kontraproduktivt.

jo uttryckte mig lite fel, menade så klart att man ska köra på högre varv, jag själv brukar åka ut på en väg å köra på minst 3000 rpm, läst att 2500 rpm ska räcka . men detta måste ske omgående annars går den in i limpmode,, å då vet jag ej vad som måste göras sad som sagt vi lämnar in våra vag till verkstaden då,, händer typ en gång i veckan trots vi påpekar hur man ska göra,,

Senast redigerat av granadadr (5 oktober )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang