17 oktober 2022
Trådstartare
Har en Kia venga 1,4 bensin från 2010.
Den visar inga fel på felsökningsdator(en väns) Och visar inge fel med motorlampa.
Jag är helt ny med bil och detta är min första bil så jag har inte så mycket att jämföra med.
Den dör väldigt ofta när jag ska växla ner. Den startar utan problem bara av att lägga den i friläge. Lugnar jag ner bilen mycket så den nästan som hostar sig fram innan jag växlar ner går det bra. Det är inga problem att lägga i växel, utan den bara dör, lampor och allting. Jag har vid nått tillfälle lyckats att den fått sin automatiska stopp vid rödlysen, men det känns som tur bara när det händer. Den dör gärna oxå när man kör i rusningstrafik. Om jag ska hänga med i kön måste jag hålla på å gasa lite grann då och då, den vill som inte lugna ner sig själv och hålla sig levande. När den lugnar sig, så dör den. Om den hamnar precis under 1000varv så dör den altså, vilket den gör. Men gasar jag så funkar det ju oftast att undvika det.. Väldigt jobbigt problem. jag måste vrida om nyckeln igen oftast för att det ska kicka igång igen vid rusning. Beroende på hur högt/fort den/jag gått upp i höga varv. Annars kan det vara så att jag bara behöver lägga den i friläge så är det som nån autostart (men inte att det lyser en grön lampa "auto stopp" i instrumentpanelen, utan de är nå annat?) . Men ofta måste jag ge rätt mycket gas för den är så seg/svag? (eller något) för att komma fram/hänga med i flödet i köer. Speciellt om de är lite uppförsbacke... Står jag på en drive in tex där dom har som "små skålar" måste jag gasa på ordentligt för att den inte ska dö när jag ska köra iväg. Jag kan inte starta å gasa iväg som om det vore plant,å märka att jag ska gasa på mer. Det hinner man inte.
Har kört en väns bil några gånger och den är inte alls såhär. Och jag upplever att jag känner hur motorn går i gaspedalen på hans bil. min bil är som en burkig högtalare utan bas. Så jag har ju listat ut att det borde inte vara fel på mig som bilförare🙈 utan det är fel på min bil 🤪? jag vill inte skaffa någon ny bil än, vill gärna ha denna något år till eller 2. hoppas nån vill vara så vänlig att ge sig tiden att svara på vad det skulle kunna vara 🙏