Vissa bilar har som original liten skylt bak, t ex Land Rover Defender. Bara att beställa en bakskylt och montera fram. Lagligt - nej.
Till JEEP Wrangler finns en "stående" dispens om liten skylt bak. Bara att beställa. Efter ett tag ännu en och montera fram. Lagligt - nej.
Till en JEEP Cherokee och en Suzuki Samurai fick jag små skyltar med hänvisning till att andra liknande bilar fått. I de fallen var det fråga om privatimporterade bilar. Som ovan, när man väl fått en bakskylt är det bara att beställa ännu en och montera - olagligt - fram.
Min Mercedes Geländewagen hade delad skylt fram!!!!!!!. Men vid nybeställng ersattes den av USA-skylt.
När jag till en LADA NIVA byggde en egen "swing away" för utvändigt reservhjul fick jag dokumentera behovet av liten skylt bak med foton. Min begäran godkändes.
Så visst går det att få liten/USA-skylt - om man kan motivera!
Talade förra veckan med Transportstyrelsen om liten skylt på min släpvagn. Min motivering är att jag vill flytta både bakljusarmaturer och regskylt från bakstammen på släpet till stänkskärmarna. Fick inget muntligt besked. Ombads komma in med foton som motiverar.