2277
Sök

Opel utan helljus, misstänkt CIM-modul. Besiktning?

1 Inlägg
17 november 2022
Trådstartare
Hej, jag har en Opel Astra 2007 där helljusen inte går att tända. Varken helljusen eller den blå kontrollampan inne i bilen tänds. Har haft in den på verkstad där dom konstaterat att säkringar, relän och lampor fungerar som det ska. De trodde att det var CIM-modulen bakom ratten som var boven. En ny sådan går på 7000 och en begagnad hade dom ej möjlighet att koda in. Dom hade hittat oxidation på kontakter från den men den fungerade fortfarande inte efter rengöring.

Ska höra med den lokala Opelverkstaden om dom kan hjälpa mig, men om det ej går lösa för rimlig peng har jag en bekant som erbjudit sig hjälpa och koppla in en ny knapp för helljusen inne i kupén. Enligt honom godkänner besiktningen detta så länge strömmen till helljusen går via ett nytt relä och inte via den nya knappen. Frågan jag ställer mig är om dom på besiktningen kräver att även den blå kontrollampan i bilen måste tändas för att den ska gå igenom besiktningen. Nu är det förvisso långt kvar tills jag ska besikta men varför göra fel nu och måsta ändra senare tänker jag.

3 067 Inlägg
17 november 2022
Ptja, de godkänner ju tuta, vindrutespolare, och sånt som sitter på knapp, så varför inte helljuset? smile
Har däremot aldrig åkt igenom besiktningen med en sådan lösning, så jag låter någon annan svara på det.
Är det OK så är ju det den absolut bästa lösningen rent ekonomiskt då bilen har några år på nacken.

Just på Saab som också är en GM-produkt så kan man stjäla CIM + nyckel ifrån en reservdelsbil för att slippa koda in CIMen.
Misstänker att du isåfall får byta tändningslåset också då jag antar att du har en ”riktig” nyckel.
Alternativt tejpa fast den ”nya” nyckeln på antennringen, och gömma under instrumentbrädan.

Forummoderator
18 302 Inlägg
17 november 2022
Den blå lampan i instrument ska tändas, annars återbes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 229 Inlägg
17 november 2022
Blå lampa måste tändas för att du enkelt skall se om helljusen är igång och du bländar folk. Men jag tror det går med vilken blå lampa som helst, så köp en brytare med blå belysning som tänder sig när man slår på. Vet att biltema haft förut i alla fall.

Sök