Saknad gnista

Kalle745
6 november 2022 · 9 Inlägg

Sitter på en 740 ifrån 88a med LH2.4 elsystem. Har redan testat det mesta men söker saker jag mer kan testa.
Det vi har bytt:
Tändbox
Tändmodullen
Vevaxellägesgivare
Det vi har testat:
Tändkablar
Tändstift
Tändspolen
Vi har fixat jordkablarna till toppen och dem på insuget
Vi har provat med att koppla tändspolen på batteri
Vi har bytt plats på kablarna på tändspolen.


Alla säkringar är hela
Godtar alla tips jag kan få även dem  dumma förutom skrotten.
Finns säkert fler saker vi har testat som jag har glömt.

zemet
7 november 2022 · 4 038 Inlägg

Det är väll rotorn eller utslitet fördelarlock som är problemet gissar jag.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Kalle745
7 november 2022 · 9 Inlägg

zemet skrev:
Det är väll rotorn eller utslitet fördelarlock som är problemet gissar jag.

Fördelarn ser helt ny och tidigare ägaren påstod att han bytte den när dem ställde in den. Funka innan förvaring men sen så sluta den funka under förvaring. Kan man testa fördelarn och rotorn på en annan bil?

zemet
7 november 2022 · 4 038 Inlägg

Ta loss den och titta hur den ser ut innuti.
Kan vara en packning som är dålig och du har massa oljeklet i.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Kalle745
9 november 2022 · 9 Inlägg

zemet skrev:
Ta loss den och titta hur den ser ut innuti.
Kan vara en packning som är dålig och du har massa oljeklet i.

Den ser okej och kan inte se mågra sprickor. Går det att testa den på en 940 fast min är till en 740?

zemet
10 november 2022 · 4 038 Inlägg

Kalle745 skrev:

zemet skrev:
Ta loss den och titta hur den ser ut innuti.
Kan vara en packning som är dålig och du har massa oljeklet i.

Den ser okej och kan inte se mågra sprickor. Går det att testa den på en 940 fast min är till en 740?

Jag har för mig att det inte är någon skillnad på dem, men det märker du väll snabbt när du skall provmonetera annars.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Utmarks-Loke
10 november 2022 · 5 836 Inlägg

Ryck lös tändkabeln i mitten av fördelarlocket, alltså den som kommer från tändspolen. Sätt dit ett tändstift och kolla om det blir någon gnista. Om det blir det så ligger felet i fördelaren eller rotorn.

Kalle745
11 november 2022 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ryck lös tändkabeln i mitten av fördelarlocket, alltså den som kommer från tändspolen. Sätt dit ett tändstift och kolla om det blir någon gnista. Om det blir det så ligger felet i fördelaren eller rotorn.

Det har var gjort men ingen gnista där med

Kalle745
11 november 2022 · 9 Inlägg

Kommer inte fram någon ström till vevaxellägesgivare. Frågan är bara då hur jag kan åtgärda det felet?

Utmarks-Loke
11 november 2022 · 5 836 Inlägg

Vet du vad det skall vara för spänning på vevaxelgivaren? Det är inte säkert det skall vara 12V på den, det kanske bara är en liten signal som du behöver oscilloskåp för att se. Jag vet inte, men när jag googlar ser det ut som om den har två skärmade signalkablar och en jord.

Däremot kan du kolla att du har spänning på anslutning 15 på tändspolen samt pinne 5 och 6 på motorns styrbox.

Kalle745
15 november 2022 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vet du vad det skall vara för spänning på vevaxelgivaren? Det är inte säkert det skall vara 12V på den, det kanske bara är en liten signal som du behöver oscilloskåp för att se. Jag vet inte, men när jag googlar ser det ut som om den har två skärmade signalkablar och en jord.

Däremot kan du kolla att du har spänning på anslutning 15 på tändspolen samt pinne 5 och 6 på motorns styrbox.

Hur menar du nu?

Kalle745
20 november 2022 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vet du vad det skall vara för spänning på vevaxelgivaren? Det är inte säkert det skall vara 12V på den, det kanske bara är en liten signal som du behöver oscilloskåp för att se. Jag vet inte, men när jag googlar ser det ut som om den har två skärmade signalkablar och en jord.

Däremot kan du kolla att du har spänning på anslutning 15 på tändspolen samt pinne 5 och 6 på motorns styrbox.

Saknar ström till boxen. Kan det vara något där felet är?
För boxen får väll ström när man vrider om nyckeln? Tänker om det är någon kabel emllan tändningslåset och boxen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang