Hjälp med att ladda bilbatteri

fiesta21
21 november · 4 Inlägg

Har detta batteri i bilen https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244829/244829-488586b194998fb31cc5472e6392cc30.jpg

Har denna laddare: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … lsrc=aw.ds

För det första, går de att använda tillsammans?

Nästa fråga. Det finns två inställningar på laddaren, STD och AGM. Vilken av dessa ska jag använda till batteriet?

(Ja okunnig fråga men jag behöver hjälp).

Kör så mycket småsträckor så kommer att behöva underhållsladda i vinter.

jaka54
21 november · 4 960 Inlägg

Hej!
STD betyder standard...alltså ett vanligt blybatteri. AGM är också ett blybatteri men med glasfiberklädda celler (har för mig att det är så). Egentligen ingen skillnad  på batterierna  när det gäller laddning.
Laddaren är bara att koppla på ditt batteri! -Inga konstigheter alls!

fiesta21
21 november · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
STD betyder standard...alltså ett vanligt blybatteri. AGM är också ett blybatteri men med glasfiberklädda celler (har för mig att det är så). Egentligen ingen skillnad  på batterierna  när det gäller laddning.
Laddaren är bara att koppla på ditt batteri! -Inga konstigheter alls!

Ok. Så jag kan ha vilken av inställningarna som helst på laddaren? Jag vill inte förstöra batteriet...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november · 15 600 Inlägg

STD ska det vara.

Emptum Audi et pauper factus est
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 november · 13 550 Inlägg

Hybrid_ skrev:
STD ska det vara.

Precis. Har TS ett AGM-batteri så ska inställningen vara AGM annars STD.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
mb_pucken
21 november · 4 970 Inlägg

Jag rekommenderar att koppla laddaren så att minuskabel sitter på chassit eftersom det annars kan störa ut eventuell batteriövervakning. Ett litet tips bara :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
fiesta21
21 november · 4 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybrid_ skrev:
STD ska det vara.

Precis. Har TS ett AGM-batteri så ska inställningen vara AGM annars STD.

/Benny

Ok tack!
Försökt att förstå vad ett EFB batteri är för något, men ska det vara STD på laddaren så nöjer jag mig med den infon smile

jaka54
21 november · 4 960 Inlägg

Det är inte hela världen om du laddar ett vanligt blybatteri som du har med inställningen AGM ...eller tvärt om. Bägge är simpla/enkla/vanliga blybatterier.
Har du däremot  nyare typer av batterier som  Lipo eller LiPO4 batterier, de senare är vanliga i dag på motorcyklar eller tävlingsbilar (har sånt själv i min Honda  ST 1300 Pan-European) så ska du ha en laddare för LIPO4 batterier.

Senast redigerat av jaka54 (21 november )

Brådhis * Voff voff *
22 november · 9 028 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag rekommenderar att koppla laddaren så att minuskabel sitter på chassit eftersom det annars kan störa ut eventuell batteriövervakning. Ett litet tips bara :-)

Mycket bra rekommendation. Många som missar detta och får sedan varning att batteriet är dåligt fast det inte är det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
fiesta21
onsdag 14:04 · 4 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag rekommenderar att koppla laddaren så att minuskabel sitter på chassit eftersom det annars kan störa ut eventuell batteriövervakning. Ett litet tips bara :-)

Åter igen en okunnig fråga... Men vad innebär batteriövervakning? Min bil stänger enbart av start-stopp och fjärrfunktioner ibland om den anser att man behöver spara på batteriet (vad jag har förstått). I övrigt går det ju inte att kolla kapaciteten på batteriet vad jag har hittat.

mb_pucken
onsdag 15:41 · 4 970 Inlägg

fiesta21 skrev:

mb_pucken skrev:
Jag rekommenderar att koppla laddaren så att minuskabel sitter på chassit eftersom det annars kan störa ut eventuell batteriövervakning. Ett litet tips bara :-)

Åter igen en okunnig fråga... Men vad innebär batteriövervakning? Min bil stänger enbart av start-stopp och fjärrfunktioner ibland om den anser att man behöver spara på batteriet (vad jag har förstått). I övrigt går det ju inte att kolla kapaciteten på batteriet vad jag har hittat.

Då skulle jag tro att du har batteriövervakning så då bör du koppla som jag skrev ovan :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mossan1
onsdag 18:21 · 1 588 Inlägg

Det kallas för BMS
Battery Monitoring System
Det handlar om att batteriet inte ska laddas i onödan, så generatorn ska gå så lätt som möjligt.  Ger både bättre bränsleekonomi och längre hållbarhet på batteriet.  Det är också så bilen vet om batteriets status och reglerar bla start/stopp efter det.

BMS sitter oftast på minussidan, så all ström bör gå igenom den. Annars kan den luras att batteriet är i sämre status än det är. I vanliga fall händer inget, men...

Med minus i karrossen eller motorn går strömmen rätt väg och allt är frid och fröjd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang