Byta oljepåfyllningslock packning

dwadw
7 december 2022 · 292 Inlägg

Behöver byta oljepåfyllningslocks packningen på bilen då det sipprar ut lite olja där. Är det bara att byta eller måste man smörja med något? Typ motorolja eller något?

Sen även vilket medel blir bäst att tvätta bort den lilla oljan som kommit på topplocket?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2022 · 17 376 Inlägg

Vad har du för bil just nu?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
7 december 2022 · 2 751 Inlägg

Den packningen/gummiringen är bara att byta. Behöver inte smörjas som man bör med tex oljefilterpackningar.

Lite olja på motorn skadar inte, men ska den promt bort är inte bromsrengöring så dumt.

Senast redigerat av Mossan1 (7 december 2022)

jaka54
7 december 2022 · 5 677 Inlägg

Som ovan!
Bromsrengöring!

Senast redigerat av jaka54 (7 december 2022)

dwadw
8 december 2022 · 292 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad har du för bil just nu?

En volvo 740. Märkte ju även att det var allt för mycket motorolja i bilen.. Typ kanske 3-4cm över max strecket. Och då har man åkt en del med det.

Nu är det blött på den här plastkåpan under motorn och när jag kollade på stickan igen så var det bara någon mm över max.

Hur allvarligt kan det här vara och har motorn börjat läcka olja?

Mossan1
9 december 2022 · 2 751 Inlägg

Olja kan läcka nästan var som helst på en så gammal bil så der blir till att leta efter var oljan kommer ifrån.

Pölar under betyder stor läcka, men oljekladd på motorn behöver inte vara stor läcka.  Olja sprider sig snabbt och smuts fastnar så det ser värre ut än det är.

Oljenivån skall alltid kollas med bilen på helt plan mark.  Lutar den påverkas nivån på stickan ganska mycket.

uhlin
9 december 2022 · 2 831 Inlägg

Att köra med överfylld olja är väl inte det optimala, kan skjuta packboxar men det märker du då oljan rinner.

Om den svettats lite runt oljelocket gör mindre, det kan de göra även om oljenivån är normal. Gamla packningar.

Skulle se över vevhusventilation trots allt om det inte är gjort.

Senast redigerat av uhlin (9 december 2022)

dwadw
9 december 2022 · 292 Inlägg

Mossan1 skrev:
Olja kan läcka nästan var som helst på en så gammal bil så der blir till att leta efter var oljan kommer ifrån.

Pölar under betyder stor läcka, men oljekladd på motorn behöver inte vara stor läcka.  Olja sprider sig snabbt och smuts fastnar så det ser värre ut än det är.

Oljenivån skall alltid kollas med bilen på helt plan mark.  Lutar den påverkas nivån på stickan ganska mycket.

uhlin skrev:
Att köra med överfylld olja är väl inte det optimala, kan skjuta packboxar men det märker du då oljan rinner.

Om den svettats lite runt oljelocket gör mindre, det kan de göra även om oljenivån är normal. Gamla packningar.

Skulle se över vevhusventilation trots allt om det inte är gjort.

Ah okej, då vet jag att det kanske inte stämde alls första gången jag kollade oljan eftersom bilen inte stod plant. Var väl därför det blev som en chock andra gången jag kollade oljan på min parkering.

Det är heller inga pölar eller något vad jag har sett. Ska ta en tur med bilen imorgon och se ifall det läcker. Även ställa den en längre stund någonstans där man lätt kan se ifall det blir någon pöl. Är iofs en pöl på min parkering men det kan lika gärna vara från förra 740n då den läkte en hel del olja. Fick lov att fylla på efter en och en halv vecka hela tiden.

Har inte gjort något med vevhusventilation så jag ska ta och göra det.

Men har ju sett att det har varit blött mellan växellåda och motor. Packning som kan va paj där?

Senast redigerat av dwadw (9 december 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang