Kan inte vrida om nyckeln i tändningslåset.

M_Forsberg
13 december 2022 · 2 Inlägg

Hej
Har en Skoda Octavia 2009 Manuell låda

Har plötsligt uppstått ett konstigt (?) problem.

Jag kan inte vrida om nyckeln i tändningslåset. Inte alls.  Om man trycker den hårt framåt så går radion / strömmen igång.  Men det känns inte som att låset har rört sig. Den går alltså inte att starta.

Rattlåset är inte låst utan det går att svänga på ratten till max utslag åt båda hållen utan att ratten låser sig. 

Har provat med WD -40  och lås olja / defrost olja om det skulle ha frusit tänkte jag... men ingen effekt.
Har även provat reservnyckeln, samma resultat..

Någon som har några idéer på vad man ska göra?

Det är en kombi, 1.6 TDI om det spelar någon roll

Tack på förhand

Senast redigerat av M_Forsberg (13 december 2022)

Lucif3r
13 december 2022 · 2 218 Inlägg

Automat? Vet att vissa automater låser tändningslåset om spaken inte är i P eller N, så kanske är något knas med den?

M_Forsberg
13 december 2022 · 2 Inlägg

Lucif3r skrev:
Automat? Vet att vissa automater låser tändningslåset om spaken inte är i P eller N, så kanske är något knas med den?

Tack för svaret .. ja la nu till i texten ...manuell

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2022 · 17 519 Inlägg

Tittade lite på nätet och felet tydligt vanligt för VW/Skoda med tanke på alla DIY-videor som dök upp. Låset måste bytas ut helt eller delvis. All plast runt ratten ska bort och på en video gällande Superb tog de även bort ratten. Vad som gäller för din bil vet jag inte.

Många biltillverkare avråder starkt från att ha en rejäl nyckelknippa på tändningsnyckeln som hänger och dinglar vid körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang