Felkod: P023A kylvätskepump för laddluftskylning avbrott" Volkswagen golf TDI 2013

Maddevolkswagen
20 december 2022 · 5 Inlägg

Hej!
Igår lämnade jag in min volkswagen golf tdi 2013  automat, för oljebyte samt filtret och plugg.
Den har gått 130000
Diesel

2 timmar senare när den ska startas så lyser motorlampan. Jag ringer tillbaka till verkstaden och berättar och får lämna in bilen för felsökning.

P023A , Kylvätskepump för laddluftskylning avbrott

Sökt och sökt men blir inte klok.
Dom hade släckt felkoden och startat om bilen flera gånger och den tändes inte igen.

Jag är ju skit nojig att hela bilen kommer pajja nu kommer inte våga köra den förens man vet exakta felet. Fick inget klokt svar förutom det med felkoden.

Hjälp!

Senast redigerat av Maddevolkswagen (20 december 2022)

Maddevolkswagen
20 december 2022 · 5 Inlägg

Maddevolkswagen skrev:
Hej!
Igår lämnade jag in min volkswagen golf tdi 2013  automat, för oljebyte samt filtret och plugg.
2 timmar senare när den ska startas så lyser motorlampan. Jag ringer tillbaka till verkstaden och berättar och får lämna in bilen för felsökning.

P023A , Kylvätskepump för laddluftskylning avbrott

Sökt och sökt men blir inte klok.
Dom hade släckt felkoden och startat om bilen flera gånger och den tändes inte igen.

Jag är ju skit nojig att hela bilen kommer pajja nu kommer inte våga köra den förens man vet exakta felet. Fick inget klokt svar förutom det med felkoden.

Hjälp!

Note: Dom hade inte tid att fördjupa sig i detta idag eller imorgon. Skulle återkomma om den tändes igen 🙄

Jesper328
20 december 2022 · 2 366 Inlägg

En gång är ingen gång.

Eventuellt så har de lossat kontakten till den komponenten vilket genererar en felkod på avbrott.
Nu skall ju inte det hända med tändningen avslagen, men konstigare saker har man varit med om.

Eller kom motorlampan några starter senare?

Up the RA
simlar
20 december 2022 · 5 524 Inlägg

Kontakten till pumpen lossar vissa vid oljefilterbyte, glömmer man sen koppla tillbaka den så tänds motorlampan kort därefter.
Kan även vara så att olja runnit in i kontakten och orsakat dålig kontakt.

Väldigt dum placering av den där pumpen och kontakten då det är precis man kan klämma förbi oljefilterkoppen om man hakar lös kablaget från sin hållare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2022 · 17 468 Inlägg

För att lugna TS:

Undrar hur många gånger jag ryckt någon kontakt för att komma åt bättre och sedan glömt sätta tillbaka den... monterade extrautrustning på en ny Dodge och provkörde den sedan grundligt innan den rullade iväg till sin nya -och första- stolta ägare. Dessa vibrerar knappt märkbart när man kör som folk och Suven går i ECO-läge. När kunden fick den tändes motorlampan... Hade glömt montera en kontakt till ena spridaren... roll

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Maddevolkswagen
20 december 2022 · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
En gång är ingen gång.

Eventuellt så har de lossat kontakten till den komponenten vilket genererar en felkod på avbrott.
Nu skall ju inte det hända med tändningen avslagen, men konstigare saker har man varit med om.

Eller kom motorlampan några starter senare?

Hybrid_ skrev:
För att lugna TS:

Undrar hur många gånger jag ryckt någon kontakt för att komma åt bättre och sedan glömt sätta tillbaka den... monterade extrautrustning på en ny Dodge och provkörde den sedan grundligt innan den rullade iväg till sin nya -och första- stolta ägare. Dessa vibrerar knappt märkbart när man kör som folk och Suven går i ECO-läge. När kunden fick den tändes motorlampan... Hade glömt montera en kontakt till ena spridaren... roll

Jesper: det var start nummer 2 som motorlampan tändes. Pratade med volkswagen verkstad förut istället och dom sa provkör ett tag och se. Gjort det sen stängde jag av bilen. Startade igen för att se och motorlampan lyste igen 🥲


Hybrid: Okej!
Ska kika det med då! Tack!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2022 · 17 468 Inlägg

Maddevolkswagen skrev:

Jesper328 skrev:
En gång är ingen gång.

Eventuellt så har de lossat kontakten till den komponenten vilket genererar en felkod på avbrott.
Nu skall ju inte det hända med tändningen avslagen, men konstigare saker har man varit med om.

Eller kom motorlampan några starter senare?

Hybrid_ skrev:
För att lugna TS:

Undrar hur många gånger jag ryckt någon kontakt för att komma åt bättre och sedan glömt sätta tillbaka den... monterade extrautrustning på en ny Dodge och provkörde den sedan grundligt innan den rullade iväg till sin nya -och första- stolta ägare. Dessa vibrerar knappt märkbart när man kör som folk och Suven går i ECO-läge. När kunden fick den tändes motorlampan... Hade glömt montera en kontakt till ena spridaren... roll

Jesper: det var start nummer 2 som motorlampan tändes. Pratade med volkswagen verkstad förut istället och dom sa provkör ett tag och se. Gjort det sen stängde jag av bilen. Startade igen för att se och motorlampan lyste igen 🥲


Hybrid: Okej!
Ska kika det med då! Tack!

Tror inte mitt problem är samma som ditt problem... Men vissa felkoder sätts efter en cykel om 5 starter. Kan vara bra att känna till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Maddevolkswagen
20 december 2022 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Kontakten till pumpen lossar vissa vid oljefilterbyte, glömmer man sen koppla tillbaka den så tänds motorlampan kort därefter.
Kan även vara så att olja runnit in i kontakten och orsakat dålig kontakt.

Väldigt dum placering av den där pumpen och kontakten då det är precis man kan klämma förbi oljefilterkoppen om man hakar lös kablaget från sin hållare.

Okej! Ska dra ner på verkstaden imorgon och be dom kolla det!

Maddevolkswagen
21 december 2022 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Kontakten till pumpen lossar vissa vid oljefilterbyte, glömmer man sen koppla tillbaka den så tänds motorlampan kort därefter.
Kan även vara så att olja runnit in i kontakten och orsakat dålig kontakt.

Väldigt dum placering av den där pumpen och kontakten då det är precis man kan klämma förbi oljefilterkoppen om man hakar lös kablaget från sin hållare.

Tack för din input! Vart på verkstaden idag igen och bad dom kolla upp det! Vill även förtydliga att detta sa jag i måndags till dom också men blev avfärdad så trodde inte det hade något med det att göra då.

Men mycket riktigt, kontakten satt bara halvvägs in!
Blev erbjuden att komma tillbaka om 2 veckor och köra en ny fyrhjuling dom får in då, som plåster på såren 😂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang