Köpråd: ADHD & kan inte bestämma mig!!

Crazyk3n0
20 december 2022 · 3 Inlägg

Tjabba bois & gals!

Har bläddrat i garaget ända sen tidernas begynnelse men aldrig tagit tummen ur r*ven och gjort ett konto tills nu!

Vi ska flytta ut till landsbygden och vi behöver en extra bil,
Jag har funderat på något bränslesnålt med tanke på dagens priser 🤯 men samtidigt tänkt på att jag redan har en bil som dricker 0.5-0.7 (Peugeot 2008).

Tänkte då att jag kanske ska köpa något med liiiite krut i som man kan ha kul med också på de små mysiga vägarna. 😁😁😁

Så min fråga är följande:
Finns det någon bil som inte dricker allt för mycket men ändå har lite att ge när man väl vill?

Det mesta kan jag fixa själv med bilen serviceväg och reparationer.

Pris: Upp till 80 000:- tänkte jag mig.

Typ:
Audi A3
Golf gti
Honda Civic?

Detta är bara exempel, någon som har bättre förslag får supergärna flika in 😁

Alla svar uppskattas och start tack på förhand!

Steff240
20 december 2022 · 1 018 Inlägg

Ford Fiesta/Focus ST/RS kanske kan vara nåt?

spillolja
20 december 2022 · 4 025 Inlägg

Megane eller Clio RS ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Crazyk3n0
20 december 2022 · 3 Inlägg

Steff240 skrev:
Ford Fiesta/Focus ST/RS kanske kan vara nåt?

Tjabba!

Ja absolut! Ska kika på dessa, är hållbarheten lika bra som VW o audi?

Hade fint!

Crazyk3n0
20 december 2022 · 3 Inlägg

spillolja skrev:
Megane eller Clio RS ?

Är lite allergisk mot Renault men ska kika på detta! Tackar!

zemet
20 december 2022 · 4 038 Inlägg

Om syftet är att den skall vara rolig så tror jag att du har missat BMW 1 serie.

Men dem är väldigt dyra och har gått typ 20K mil i din prisklass så är nog inte smartaste köpet.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jesper328
20 december 2022 · 2 371 Inlägg

Nissan Micra och turbokit ifrån Ebay? big_smile

Saab 9-3ss Aero är ju ett alternativ.
Dricker runt 0.75 på bf95, och är hyfsat trevliga på krokiga vägar.
Para ihop med lite mjukvara ifrån Maptun så har man en trevlig bil för lagom pengar.
Även billig skatt om 1300kr/år.

Hur ser det ut med Seat Leon/Cupra?
Det är ju en Golf som oftast är billigare än just Golfarna.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2022 · 13 742 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2022 · 17 478 Inlägg

Crazyk3n0 skrev:

Steff240 skrev:
Ford Fiesta/Focus ST/RS kanske kan vara nåt?

Tjabba!

Ja absolut! Ska kika på dessa, är hållbarheten lika bra som VW o audi?

Hade fint!

Är du sarkastisk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Crazyk3n0 skrev:

Steff240 skrev:
Ford Fiesta/Focus ST/RS kanske kan vara nåt?

Tjabba!

Ja absolut! Ska kika på dessa, är hållbarheten lika bra som VW o audi?

Hade fint!

Är du sarkastisk?

oavsätt hur bra eller dålig en vag bil är så finns det inget bilen som slår vällbyggnads känslan som en vag bil...

sen att dom har sina problem det är det inget snack om..  men så säljer dom rätt mycket bilar så att dom dyker upp med fel är inte konstigt...

jag är överlag väldigt nöjd med min polo... har haft en trasig givare till partikelfiltret kostade under 400kr att laga.
sen har jag bytt bromsljus kontakt.. det problemet är inte till 100% löst ännu men just nu har det peppar peppar fungerat väldigt bra. 

Men just nu går den i felsäkert läge pga laddtrycks problem.  vet inte om det är relateraat till att  den turbon är totalt maxad och är brutalt hårt körd under alla år jag ägt den...alltså växlar vid rödvarv istort sätt konstant och allmänt misshandlad..
men det är ganska vanligt fel mest troligen klockan till variablaturbo regleringen..   

men sen har bilen rullat mellan 2000-3000mil varje år sen jag köpte den...och jag har istort sätt bara kört den inte gjort några underhåll mer än oljebyte och byte bromskivor och belägg   vilket kostade ett par hundra per axel.. alltså gratis istort sätt..


men för mig är det inte hur bra den håller utan hur bilen känns att köra.. jag har alltså kört helt nya japanska suivar som är totalt skräp att köra.. totalt  noll och ingen kvalitets känsla..  fölr mig är det viktigare än själva kvaliten...  skruva är inget hinder för mig jag köper delarna på ebay.de och dylika sidor för små pengar...  eftersom vag har samma delar på massor av modeller   tex bromsar är samma på både audi vw seat och skoda.. det gör delarna svinbilliga..  motorerna är samma rätt igenom   tex min motor som heter cayb  är samma motor som caya cayb och cayc  inget skiljer bara olika effekt.  dessa motorer sitter i alla olika vag bilar..allt från en polo till en passat  vw som audi som skoda och seat..      det är svårslaget när man ska ha tag i delar.. dessutom inget krångliga låsta boxar utan pajar tex central datorn så köper jag en ny från valfri modell som är likvändig..  och kodar in den med en olåst kodning som man kan göra med istort sätt alla lite halvbra felsökningsvertyg.      testa att gör det med något annat märke ....      det går dessutom att eftermontera saker i all oändlighet.  hittar man bara en styrenhet som har stödet så är det bara att montera det.

sånt gör vag bilar så mycket bättre än alla andra bilar..tyvärr..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
20 december 2022 · 4 025 Inlägg

Jag har haft några Fiestor från sen 80-tal och någon 70-talare, dessa ligger långt från den kvalitet som VAG då levererade, bilar som bokstavligen ramlar i bitar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2022 · 13 742 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har haft några Fiestor från sen 80-tal och någon 70-talare, dessa ligger långt från den kvalitet som VAG då levererade, bilar som bokstavligen ramlar i bitar

Jag har aldrig kört en ford som faktist känns okej..  oavsätt årgång..   

kan tex ta en jämförelse med en Transit och en Caravelle....    dom är säkert 10-15år efter när det gäller hur dom känns att köra...   
jag tror att en gammal caravelle t4 är mer välbyggd än en 2021 transit tyvärr... 
jag säger inte att en gammal t4 är bra men jämfört med transiten är den bra.

näe kännslan som vag bilar har är få bilar som har tyvärr..   men som sagt dom har en del problem.. 
men för mig är känslan viktigast...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
20 december 2022 · 4 025 Inlägg

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
20 december 2022 · 2 160 Inlägg

spillolja skrev:
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera

smile

Ja allting är relativt... lol

Man kanske skulle köpa sig en bil med tsi eller tfsi i kombination med dsg? Hade nog gett lite spänning i vardagen. 🤔😂

OnT: Honda Civic Type R är trevliga både att titta på och att köra, du bör kunna hitta en trevlig FN2 inom din budget (om än kanske precis). Dessutom kan de till och med hålla sig fungerande emellanåt. tongue Definitivt värt att provköra en sådan.

Senast redigerat av Mew (20 december 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2022 · 13 742 Inlägg

Mew skrev:

spillolja skrev:
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera

smile

Ja allting är relativt... lol

Man kanske skulle köpa sig en bil med tsi eller tfsi i kombination med dsg? Hade nog gett lite spänning i vardagen. 🤔😂

OnT: Honda Civic Type R är trevliga både att titta på och att köra, du bör kunna hitta en trevlig FN2 inom din budget (om än kanske precis). Dessutom kan de till och med hålla sig fungerande emellanåt. tongue Definitivt värt att provköra en sådan.

Bästa kombon är 1.4tfsi ihop med lilla dsg..  en 2.0tfsi med dsg skulle jag våga köpa..men skulle börja med att byta kedja och tryckaren till högtrycks pumpen.. men sen är det rätt stabila maskiner  stora dsg är hållbar....

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 december 2022 · 7 230 Inlägg

Crazyk3n0 skrev:

Steff240 skrev:
Ford Fiesta/Focus ST/RS kanske kan vara nåt?

Tjabba!

Ja absolut! Ska kika på dessa, är hållbarheten lika bra som VW o audi?

Hade fint!

Kul 🤣

Hållbarheten är nog bättre på det mesta annat smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Noobnisse
21 december 2022 · 181 Inlägg

Kul! Nu vet jag inte var "Landsbygden" ligger men en fyrhjulsdriven bil är sällan fel.

Mina förslag blir dessa:
En Lancer Ralliart, samma motorblock som sitter i EVO men inte lika hårt trimmad så torde vara driftsäker. Håll utkik efter rost och jag tror att vissa har problem med växellådor om de inte servats
https://www.blocket.se/annons/orebro/mi … /105850193

Mitt andra alternativ blir en Volvo:
Tyvärr automat men skottsäker femcylindrig motor, otroligt bekväm och dessutom en bra bit under budget:
https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /101398589
Ett annat Volvo-alternativ vore något sånt här:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … /105652781

Dessa bilar faller knappast under "Soppasnål" men går nog att få under litern/mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2022 · 17 478 Inlägg

Ralliart? Visste jag inte att den fanns! Kul bil! Ser att säljaren har skrivit "Intressekoll". Skriver man det borde man bli bannad från blocket i 10 år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ralliart? Visste jag inte att den fanns! Kul bil! Ser att säljaren har skrivit "Intressekoll". Skriver man det borde man bli bannad från blocket i 10 år...

ralliart visste jag att dom fanns men visste inte att dom hade gjortg  dom där modellerna med 4wd och skapligt med pulver..  tyvärr är ju Mitsubishi väldigt plastiga.. och återförsälljarna la väll ner importen till sverige nu.. kanske kan vara svårt att hitta orginal delar här i sverige. iof handlar man ju online endå så det kvittar ju smile   väldigt frän bil oavsätt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nybergrobin
21 december 2022 · 2 380 Inlägg

Hur mycket kommer du köra per år, hur långt ut och vad är landsbygden för dig, behöver du awd, behövs ev kombi i framtiden? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang