Varför spelar mitt billjud inte alls lika mycket som det ska/som jag trodde

Dennis142
5 januari 2023 · 22 Inlägg

tjena. mitt billjud spelar iinte alls så högt som det ska. och det gör mig riktigt irriterad.
mitt ljud (ikopplat) är 8st EDGE EDBPRO6-E9
det som ej är ikopplat är 4st tt technology T7 horn och 2st Bass Habit SPL Elite SE45T SPL
och sen en basshabit 2212baslåda
stegen är.
basshabit spl 2100.1
basshabit spl 225.4
avatar abr 360.4
jag tänkte ha avatar steget till middarna då de får mer effekt då.
Effekt 2ohm RMS: 4x180W
jag har kopplat middarna i 2ohm och med min uträckning så ska varje högtalare få ungefär 90wrms styck (ja jag vet att dom inte får 90w ständigt)
här kommer en video på mig som spelar och på en snubbe på tiktok som jag kontaktat själv för att kanske få svar på min fråga.( hans högtalare får ungefär 60wrms styck)
https://youtube.com/shorts/0xSsrtbqVf4
https://youtube.com/shorts/lwbjURFJnLA
jag har provat med två olika slutsteg. och två olika radior(stereo)
jag har på hpf fast fattar mig fan inte på för att ena sekunden så (basar dom) andra så gör dom inte det. asså man hör ingen skillnad och ser ingen när man vrider den lite. gainen har jag provat mig fram på och sättt typ 3/4 delar upp och såklart de funkar men de spelar ändå ej lika bra.
det som är konstigt är att min kompis som har 4st tt technology 006 som får 100wrms styck och två edge diskanter som får 150wrms spelar ut mig.
han har ett edge 200.4.
har frågat några och dom säger att det bara kan vara att högtalarna inte är bra
men jag har hört mycket bra från folk som haft/har edge och folk online och nästa alla säger att de är bra högtalare.
kan det bara vara så att dom suger?
själv så tror jag inte det för en kompis till mig har en bror som har 4 edge edbpro e9 i en raggarplanka på ett gas beat 60.2 och det spelar ut mig medans det låter fint
är väldigt väldigt tacksam för svar

Senast redigerat av Dennis142 (7 januari 2023)

Janneutanb
5 januari 2023 · 7 271 Inlägg

Hur är högtalarna monterade först och främst ?
En kass montering kommer alltid sluta med kasst ljud .
Därefter ska det ställas in ordentligt vilket också gör en stor skillnad.

Givetvis måste du också ha diskanterna monterade och inkopplade annars kommer det också låta skit.

Dennis142
6 januari 2023 · 22 Inlägg

Janneutanb skrev:
Hur är högtalarna monterade först och främst ?
En kass montering kommer alltid sluta med kasst ljud .
Därefter ska det ställas in ordentligt vilket också gör en stor skillnad.

Givetvis måste du också ha diskanterna monterade och inkopplade annars kommer det också låta skit.

dom är monterade i en aldeles för stor portad raggarplanka. du tror nte det kan ha nåt med att jag kopplat dom i 2ohm?
måm snubbe sa att jag skulle kolla det och prova koppla i 4 ist

Oreggad Ruter Knekt
9 januari 2023 · 653 Inlägg

Undrar spontant vad din strömförsörjning är. Vilken G på kabel osv. Ofta flaskhals om du har koll på resten.
1, 2, 4, 8, 16, 32 ohm gör inte mycket så länge du tar med det i beräkningen och ampen vill köra vald ohm.

Har du anpassat gain med multimeter? Mät upp om strömmen dippar. Dubbelkolla ohm.
Vad landar det på för dB? Trots allt omöjligt att veta hur högt det spelar även om du filmar dit ljudet färdas.

Senast redigerat av oreggad (9 januari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Dennis142
9 januari 2023 · 22 Inlägg

oreggad skrev:
Undrar spontant vad din strömförsörjning är. Vilken G på kabel osv. Ofta flaskhals om du har koll på resten.
1, 2, 4, 8, 16, 32 ohm gör inte mycket så länge du tar med det i beräkningen och ampen vill köra vald ohm.

Har du anpassat gain med multimeter? Mät upp om strömmen dippar. Dubbelkolla ohm.
Vad landar det på för dB? Trots allt omöjligt att veta hur högt det spelar även om du filmar dit ljudet färdas.

tappade bort min multimeter för ett tag sen:(
men tror ej strömen dippar då inga lampor blinkar. får väll ladda batteriet och prova direkt efter.
ohm kollade jag och det stämmer
20mm2 strömkabel
gainen har jag ändrat lite på men inte med multimeter.
har ej db mätare så det blir lite svårt att säga.
men det kan ha varit fasfel på middarna. som en ovanför rekomenderade att jag skulle kolla. har ej provat ännu men jag uppdaterar ifall att det är därför

Oreggad Ruter Knekt
9 januari 2023 · 653 Inlägg

Du kör på startbatteriet?

Rekommendetar starkt att du testar ett annat batteri som inte är kopplad genom fyra meter kabel. Uteslut en uppenbar risk s.a.s.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Dennis142
9 januari 2023 · 22 Inlägg

oreggad skrev:
Du kör på startbatteriet?

Rekommendetar starkt att du testar ett annat batteri som inte är kopplad genom fyra meter kabel. Uteslut en uppenbar risk s.a.s.

kör på ett 62ah startbatteri med 2mkabel på plus och minus. inga lampor blinkar på stegen, vad rekommenderar du att köra på?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2023 · 13 746 Inlägg

svårt att tro att dom kan spela speciellt bra framför allt inte "raggar"plankan..  högtalare som inte klarar att spela lägre än 125hz lämnar ju en jävla glapp mellan baslådan och dessa högtalare..  baslådan är ju det normala att man delar till 80hz så mellan 80hz och 125hz har du istort sätt inget...   området som enligt mig är det som ger kicken i ljudet.. 

bättre att satsa på ett normalt framsystem som spelar från 60hz-80hz där dom mesta framsystem med kvalite klarar av..   

sen är ju inställningen av ljudet A-o ihop med ström.
jag kör ett 100ah batteri i min bil med endast ett steg och det är gränsfall att det klarar det med ynka 780watt   dessutom ett agm batteri.

jag brukar dela framsystemet på 80-100hz beronde på om det är eftermarknads eller orginal.  är det orginal brukar jag kör på 100hz och dela baslådan på 100hz för jag vet att högtalarna fram inte kommer gilla sitt liv.     men på tex min lilla äkliga Audi a2 med orginal dörrhögtalare delar jag på 80hz    baslådan med 2st pioneer 12:or och ett dls Ra10 delar jag på 80hz.    där går det att spela betydligt mycket högre och med mer kontroll än vad man kan tro.   har en Alpine 178bt   aktiverad dsp  så ljudbilden är rejält lyft fram vilket faktist gör ljudet fantastiskt bra för vad det är och går att spela väldigt högt..  men ljudet är för dom i bilen inte utanför.. utanför är det relativt tyst...   vilket är det bästa av allt smile


så mitt tips sluta kolla vad kamraterna köper för skräp och satsa bra med pengar på framsystemet och köp inget pa skräp utan ett vanligt framsystem   

tex från Dls  Focal  och andra kända bättre märken.. dom kanske kostar 3000-6000kr men ärligt med ett bra slutsteg kommer du älska ditt ljud.     bästa valet jag gjort var när jag köpte mitt Dls up5i kitt   helt otroligt bra framsystem som låter underbart och klarar av att spela högt.   men det är för dom i bilen inte utanför..       vet att jag kanske är lite färgad av välljud men jag lysnar inte på den typen av musik utan lyssnar på allt från det skiten som spelas på radion och även så kallad epadunk... men även Hardstyle techno eurodisco och sånt som faktist kräver lite go i både bas och framsystem.

och ju mindre antal högtalare och slutsteg ju bättre är förutsättningarna.. 

även om jag föredrar att ha aktiv delning på alla högtalare med separata steg så ska man alltid göra det så enkelt som möjligt.. och istället satsa på kvalite före kvantitet för det lönar sig.

och undvik ALLTID digitala steg till framsystemet..  men personligen så tycker jag att man även ska köra ett analogt till basarna för bästa möjliga ljudet...   men det gör oxå att ett 780watts steg drar rejält med ström med  60% effektivitet.    analoga steg låter så otroligt mycket bättre och har bättre kontroll över högtalarna...     har mycket hellre 780watt analogt än 2000watt digitalt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mb_pucken
9 januari 2023 · 5 087 Inlägg

Hur grov kabel?
En regel är ett batteri per 1000w rms. Förslagsvis 2-3 92Ah AGM

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lucif3r
9 januari 2023 · 2 215 Inlägg

Ett enkelt välavstämt framsystem med väl avstämd baslåda i förhållande till framsystemet kommer alltid "spela skiten" ur din s.k. raggarplanka. Det är djävulens påfund som förstör mer än vad dom ger...
Bara namnet, "raggarplanka", är ju en stark indikator på vad det rör sig om för typ av ljud...
I min förra 945a hade jag 2 5.25" i vardera framdörr och en diskant, samt en billig men välbyggd enkel 12" baslåda i skuffen... Framsystemet valdes för sin möjlighet att gå ner väldigt lågt(40Hz om minnet inte sviker helt), jag delade det vid 50Hz och lät baslådan jobba i regionen 15Hz-55Hz. Lite "overlap" dvs, vilket inte är riktigt korrekt, men mina öron gillade det bättre.
Den setupen spelade av sidospeglarna och mycket mycket högre än något man vill sitta kvar i bilen för... Samtidigt som det spelade riktigt fint på lägre volymer.
Framsystem drevs av ~220WRMS/st(2-kanal, 2x450WRMS@2ohm), baslådan drevs med ynka 200W i 4ohm(2-kanals, 1x200WRMS bryggat). Ja, jag hade alltså ett mer än dubbelt så starkt slutsteg till framsystem än till baslådan, och inte tvärtom som "alla aldra" gör/gjorde.

... Men sen kostade det "lite" mer än en standard raggarplanka också... Vad jag har sett kostar en raggarplanka ungefär lika mycket som vad EN av mina 5.25"are gjorde big_smile
Det som fortfarande behövdes i den bilen var ungefär 20 gånger mer dämpning dock, men jag växte ifrån att spela så högt rätt snabbt, så så långt kom jag aldrig innan jag sålde den.
Jag påstår inte att min setup var perfekt, men objektivt sett var den draåth-e mycket bättre än "alla andras" som pulade in 2-3 12" basar och typ billigaste möjliga framsystem drivet av huvudenheten.

Aja, men poängen är iaf - "Less is more"!

Senast redigerat av Lucif3r (9 januari 2023)

Dennis142
9 januari 2023 · 22 Inlägg

allt löste sig.. det var fasfel det rörde sig om. till alla er som säger att det är så dåligt när det gäller högtalarna och rtaggarplanka. vill säga att nu när det väll spelar så spelar de riktigt bra. det är en middlåda som är för stor. men det verkar att inte spela nån roll. hjälper till med basen tillochmed. är inte nåt drägg som letar efter högst och mest skitiga ljudet. tack för alla svar

Oreggad Ruter Knekt
9 januari 2023 · 653 Inlägg

Dennis142 skrev:
allt löste sig.. det var fasfel det rörde sig om. till alla er som säger att det är så dåligt när det gäller högtalarna och rtaggarplanka. vill säga att nu när det väll spelar så spelar de riktigt bra. det är en middlåda som är för stor. men det verkar att inte spela nån roll. hjälper till med basen tillochmed. är inte nåt drägg som letar efter högst och mest skitiga ljudet. tack för alla svar

Lust att berätta för en okunnig vad fasfel i ljudtermer betyder för dig? Aldrig hört uttrycket i annat än vid inspelning.

Och jodu! Du har horn och 9 middar i en vägg samt klagar att du inte låter högst, så är det klart att du vill spela högst wink ingen anledning att förneka sig. Det är kul när det låter.

Senast redigerat av oreggad (9 januari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2023 · 13 746 Inlägg

oreggad skrev:

Dennis142 skrev:
allt löste sig.. det var fasfel det rörde sig om. till alla er som säger att det är så dåligt när det gäller högtalarna och rtaggarplanka. vill säga att nu när det väll spelar så spelar de riktigt bra. det är en middlåda som är för stor. men det verkar att inte spela nån roll. hjälper till med basen tillochmed. är inte nåt drägg som letar efter högst och mest skitiga ljudet. tack för alla svar

Lust att berätta för en okunnig vad fasfel i ljudtermer betyder för dig? Aldrig hört uttrycket i annat än vid inspelning.

Och jodu! Du har horn och 9 middar i en vägg samt klagar att du inte låter högst, så är det klart att du vill spela högst wink ingen anledning att förneka sig. Det är kul när det låter.

tex om man har 4st högtalare så är + och - fel på en eller flera högtalare..  så spelar dom ut varandra. 

att fasvända högtalare är ingen fara att göra men om man tex har en baslåda med 2st basar så när den ena basen går in går den andra ut och tar helt enkelt ut varandra..   

inte mer avancerat än så.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
9 januari 2023 · 5 087 Inlägg

Måste säga att jag stämmer in i kören om att less is more och att jag inte gillar raggarplankor utan föredrar ett bra framsystem. Även om jag bryter av lite med att ha nära på PA högtalare i dörrarna.
Kan väll lista min setup bara för att ;-)

Framsystem.
Faital pro 6fe200 6.5" i dämpade dörrar. Delade vid 80hz.
Visaton cp13 diskanter i poddar vid backpeglarna.
DLS reference delningsfilter.

Basar.
2x gladen sqx08 dvs 8" i portad låda uträknad av Dörnirettab. 25-80hz.

Slutsteg.
Framsystem. Audioson sr4 bryggat. 2x175wrms.
Baslåda. DLS reference cc1000 i 2Ohm 700wrms.

Stereo.
Någon gammal Kenwood. Ska i veckan bytas mot en Nakamichi NQ723B.

Batteri och ström.
2x Nissan 45ah batterier. 21mm2 mellan batterier. 21mm2 mellan kopplingsplintar och slutsteg. 50mm2 mellan batterier och kopplingsplint samt jord. Big 3 utförd med 50mm2 kabel.

Byggt av gammalt skräp jag hade liggandes förutom stereo och DLS steget som tillkommit senare till min samling.

Spelar riktigt trevligt, skulle kalla det spelglatt med bra stamp och kick :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Dennis142
10 januari 2023 · 22 Inlägg

oreggad skrev:

Dennis142 skrev:
allt löste sig.. det var fasfel det rörde sig om. till alla er som säger att det är så dåligt när det gäller högtalarna och rtaggarplanka. vill säga att nu när det väll spelar så spelar de riktigt bra. det är en middlåda som är för stor. men det verkar att inte spela nån roll. hjälper till med basen tillochmed. är inte nåt drägg som letar efter högst och mest skitiga ljudet. tack för alla svar

Lust att berätta för en okunnig vad fasfel i ljudtermer betyder för dig? Aldrig hört uttrycket i annat än vid inspelning.

Och jodu! Du har horn och 9 middar i en vägg samt klagar att du inte låter högst, så är det klart att du vill spela högst wink ingen anledning att förneka sig. Det är kul när det låter.

fasfel beror på att slutstegets plus och plus/na på högtalarna inte är samma. (samma med minus såklart)
detta gör så att när middarna ska spela inåt/högtalar konen så spelar dom utåt. det kommer fortfarande låta men det kommer låta fel. och när man i kombination har tex en högtalare med rätt plus och minus med en som ej har rätt plus och minus så spelar dom ut varandra. ljudvågerna spelar ut varandra.

TIPS till er som ska bygga erat första ljud system. (från nybörjare)
tänk på att raggarplankan inte ska va för stor.
va kreativ
gör inte som alla andra. fokusera på vad du tycker är bäst. tex vissa älskar bas och hatar diskanter mm
va alltid extra säker när det gäller säkringar
ungefär 1000w per batteri. (har du säg 1000w slutsteg och två 500w slutsteg så ska du ha 2 batterier)
se till så plus och minus är samma på slutstegen samt högtalarna.
gainen är ingen (volym) knapp. vrid inte upp den till högsta bara för att du kan.
använd alltid hpf, High pass filter
när det gäller basar och slutsteg ska du försöka få ett slutsteg med lpf och sub sonic.
Rör inte bass boost på bas slutsteg om du inte fått råd av proffisionel att göra det.
det sägs att man ska matcha slutsteg med rms och impedans. MEN tänk på din bas impedanskurva.
spendera mycket tid på att bara lyssna på ditt system. speciellt när du väll fått det. liksom bara lyssna bokstavligen.
om du ska bygga ¨raggarplanka¨ så gör alltid en real life model. (om möjligt) på tex en whiteboard.
säkert mer jag glömde men det var allt för nu

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2023 · 13 746 Inlägg

Dennis142 skrev:

oreggad skrev:

Dennis142 skrev:
allt löste sig.. det var fasfel det rörde sig om. till alla er som säger att det är så dåligt när det gäller högtalarna och rtaggarplanka. vill säga att nu när det väll spelar så spelar de riktigt bra. det är en middlåda som är för stor. men det verkar att inte spela nån roll. hjälper till med basen tillochmed. är inte nåt drägg som letar efter högst och mest skitiga ljudet. tack för alla svar

Lust att berätta för en okunnig vad fasfel i ljudtermer betyder för dig? Aldrig hört uttrycket i annat än vid inspelning.

Och jodu! Du har horn och 9 middar i en vägg samt klagar att du inte låter högst, så är det klart att du vill spela högst wink ingen anledning att förneka sig. Det är kul när det låter.

fasfel beror på att slutstegets plus och plus/na på högtalarna inte är samma. (samma med minus såklart)
detta gör så att när middarna ska spela inåt/högtalar konen så spelar dom utåt. det kommer fortfarande låta men det kommer låta fel. och när man i kombination har tex en högtalare med rätt plus och minus med en som ej har rätt plus och minus så spelar dom ut varandra. ljudvågerna spelar ut varandra.

TIPS till er som ska bygga erat första ljud system. (från nybörjare)
tänk på att raggarplankan inte ska va för stor.
va kreativ
gör inte som alla andra. fokusera på vad du tycker är bäst. tex vissa älskar bas och hatar diskanter mm
va alltid extra säker när det gäller säkringar
ungefär 1000w per batteri. (har du säg 1000w slutsteg och två 500w slutsteg så ska du ha 2 batterier)
se till så plus och minus är samma på slutstegen samt högtalarna.
gainen är ingen (volym) knapp. vrid inte upp den till högsta bara för att du kan.
använd alltid hpf, High pass filter
när det gäller basar och slutsteg ska du försöka få ett slutsteg med lpf och sub sonic.
Rör inte bass boost på bas slutsteg om du inte fått råd av proffisionel att göra det.
det sägs att man ska matcha slutsteg med rms och impedans. MEN tänk på din bas impedanskurva.
spendera mycket tid på att bara lyssna på ditt system. speciellt när du väll fått det. liksom bara lyssna bokstavligen.
om du ska bygga ¨raggarplanka¨ så gör alltid en real life model. (om möjligt) på tex en whiteboard.
säkert mer jag glömde men det var allt för nu

det är ju inte riktigt så enkelt att säga 2batterier... det finns batterier som är på 220ah agm.  och det finns 45ah vanliga batterier... det är ju en viss skillnad..  men 2st 100ah till 2000watt är problem fritt.. men sen är det mer än batteri..   kablarna är nästan viktigare.. framför allt jorden...    dålig jord skapar väldigt stora problem...

just strömdelen är det som stoppat mig från att fylla min polo med billjud...
det är ju inte bara att hänga i 50mm2 kabeln och tro att det räcker...  med speciella lösningar på matningen till styrdon och skit gör det lung i helvet att få bra kontakt med batteriiet utan att kompromissa..     jag har gått nästan all in med dls grejer till den bilen..   allt ligger här hemma och väntar då menar jag ALLT kablar  både ström högtalarkablar för aktivdelning med separata steg osv.   men när jag inte kan lösa strömmatningen är jag tyvärr fast... vill inte kompromissa...  =/
bara skulle älska att lyssna på mina Iridium 10"   det blir 80% välljud men med lite mer tryck.  finns inget skönare när det känns som någon snärtar till en med öppen hand i bakhuvudet när basen smäller till smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oreggad Ruter Knekt
10 januari 2023 · 653 Inlägg

Dennis142 skrev:

oreggad skrev:

Dennis142 skrev:
allt löste sig.. det var fasfel det rörde sig om. till alla er som säger att det är så dåligt när det gäller högtalarna och rtaggarplanka. vill säga att nu när det väll spelar så spelar de riktigt bra. det är en middlåda som är för stor. men det verkar att inte spela nån roll. hjälper till med basen tillochmed. är inte nåt drägg som letar efter högst och mest skitiga ljudet. tack för alla svar

Lust att berätta för en okunnig vad fasfel i ljudtermer betyder för dig? Aldrig hört uttrycket i annat än vid inspelning.

Och jodu! Du har horn och 9 middar i en vägg samt klagar att du inte låter högst, så är det klart att du vill spela högst wink ingen anledning att förneka sig. Det är kul när det låter.

fasfel beror på att slutstegets plus och plus/na på högtalarna inte är samma. (samma med minus såklart)
detta gör så att när middarna ska spela inåt/högtalar konen så spelar dom utåt. det kommer fortfarande låta men det kommer låta fel. och när man i kombination har tex en högtalare med rätt plus och minus med en som ej har rätt plus och minus så spelar dom ut varandra. ljudvågerna spelar ut varandra.

TIPS till er som ska bygga erat första ljud system. (från nybörjare)
tänk på att raggarplankan inte ska va för stor.
va kreativ
gör inte som alla andra. fokusera på vad du tycker är bäst. tex vissa älskar bas och hatar diskanter mm
va alltid extra säker när det gäller säkringar
ungefär 1000w per batteri. (har du säg 1000w slutsteg och två 500w slutsteg så ska du ha 2 batterier)
se till så plus och minus är samma på slutstegen samt högtalarna.
gainen är ingen (volym) knapp. vrid inte upp den till högsta bara för att du kan.
använd alltid hpf, High pass filter
när det gäller basar och slutsteg ska du försöka få ett slutsteg med lpf och sub sonic.
Rör inte bass boost på bas slutsteg om du inte fått råd av proffisionel att göra det.
det sägs att man ska matcha slutsteg med rms och impedans. MEN tänk på din bas impedanskurva.
spendera mycket tid på att bara lyssna på ditt system. speciellt när du väll fått det. liksom bara lyssna bokstavligen.
om du ska bygga ¨raggarplanka¨ så gör alltid en real life model. (om möjligt) på tex en whiteboard.
säkert mer jag glömde men det var allt för nu

Dvs samma grej som när man fasvänder vid inspelning, kan ha funktion men nästan alltid onödigt! Bra förklarat.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Dennis142
11 januari 2023 · 22 Inlägg

Growe skrev:

Dennis142 skrev:

oreggad skrev:

Lust att berätta för en okunnig vad fasfel i ljudtermer betyder för dig? Aldrig hört uttrycket i annat än vid inspelning.

Och jodu! Du har horn och 9 middar i en vägg samt klagar att du inte låter högst, så är det klart att du vill spela högst wink ingen anledning att förneka sig. Det är kul när det låter.

fasfel beror på att slutstegets plus och plus/na på högtalarna inte är samma. (samma med minus såklart)
detta gör så att när middarna ska spela inåt/högtalar konen så spelar dom utåt. det kommer fortfarande låta men det kommer låta fel. och när man i kombination har tex en högtalare med rätt plus och minus med en som ej har rätt plus och minus så spelar dom ut varandra. ljudvågerna spelar ut varandra.

TIPS till er som ska bygga erat första ljud system. (från nybörjare)
tänk på att raggarplankan inte ska va för stor.
va kreativ
gör inte som alla andra. fokusera på vad du tycker är bäst. tex vissa älskar bas och hatar diskanter mm
va alltid extra säker när det gäller säkringar
ungefär 1000w per batteri. (har du säg 1000w slutsteg och två 500w slutsteg så ska du ha 2 batterier)
se till så plus och minus är samma på slutstegen samt högtalarna.
gainen är ingen (volym) knapp. vrid inte upp den till högsta bara för att du kan.
använd alltid hpf, High pass filter
när det gäller basar och slutsteg ska du försöka få ett slutsteg med lpf och sub sonic.
Rör inte bass boost på bas slutsteg om du inte fått råd av proffisionel att göra det.
det sägs att man ska matcha slutsteg med rms och impedans. MEN tänk på din bas impedanskurva.
spendera mycket tid på att bara lyssna på ditt system. speciellt när du väll fått det. liksom bara lyssna bokstavligen.
om du ska bygga ¨raggarplanka¨ så gör alltid en real life model. (om möjligt) på tex en whiteboard.
säkert mer jag glömde men det var allt för nu

det är ju inte riktigt så enkelt att säga 2batterier... det finns batterier som är på 220ah agm.  och det finns 45ah vanliga batterier... det är ju en viss skillnad..  men 2st 100ah till 2000watt är problem fritt.. men sen är det mer än batteri..   kablarna är nästan viktigare.. framför allt jorden...    dålig jord skapar väldigt stora problem...

just strömdelen är det som stoppat mig från att fylla min polo med billjud...
det är ju inte bara att hänga i 50mm2 kabeln och tro att det räcker...  med speciella lösningar på matningen till styrdon och skit gör det lung i helvet att få bra kontakt med batteriiet utan att kompromissa..     jag har gått nästan all in med dls grejer till den bilen..   allt ligger här hemma och väntar då menar jag ALLT kablar  både ström högtalarkablar för aktivdelning med separata steg osv.   men när jag inte kan lösa strömmatningen är jag tyvärr fast... vill inte kompromissa...  =/
bara skulle älska att lyssna på mina Iridium 10"   det blir 80% välljud men med lite mer tryck.  finns inget skönare när det känns som någon snärtar till en med öppen hand i bakhuvudet när basen smäller till smile

kan du förklara i detalj vad som stoppar dig att sätta in ljduet i polon? jag ska ha två 75ah batterier och ja det kommer bli lite ström men det löser jag i framtiden. min kompis har 940 med 3000wrms på ett batteri och det är bara att lamporna blinkar lite. förklara gärna hur jag ska göra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang