Felande spridare på VW FSI - Vad beror det på?

it_mutt Avstängd
13 januari 2023 · 10 388 Inlägg

En bekant köpte nyligen en Passat för en spottstyver och där hade man då bytt samtliga (för något år sedan). Att spridarna ger upp på ex.vis VW 1.8 fsi är knappast något okänt fenomen.

Så, till funderingen; vad är det som "ger upp"? Givetvis blir det ju en fråga om ett generellt svar.

Slits de ut, sätter de igen eller vad är det frågan om? Har aldrig reflekterat över det tidigare, men noterade även i ELSA att de viger ett avsnitt till att just rengöra dessa (ultraljudstvätt med specifikt rengöringsmedel) och kom då att fundera på om det är "så enkelt". Om inte annat skulle det kanske kunna vara av intresse för framtida forumsökningar.

- - - Edit - - -

Visst förtydligande; Det är alltså inte orsaken till att de hamnar i ett läge där de måste bytas ut som jag funderar på (även om det säkert kan vara av intresse för någon) utan vilken "status" spridaren hamnar i; utsliten, igensatt, böjd för att man använt kungsörnens pasta som material eller dylikt.

Senast redigerat av it_mutt (13 januari 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jdmboy96
13 januari 2023 · 241 Inlägg

Mitt problem va 95 e10 i flera flera år , samt skit började samlas i spridarna, Många som kör med fsi tankar ju 98 just för att slippa sånna dumma problem som dom bilarna har..

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
it_mutt Avstängd
14 januari 2023 · 10 388 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Mitt problem va 95 e10 i flera flera år , samt skit började samlas i spridarna, Många som kör med fsi tankar ju 98 just för att slippa sånna dumma problem som dom bilarna har..

Tror jag noterade det i någon annan tråd (ditt problem).

Frågan är om rengöring (ultraljud) skulle rädda spridarna, om man sen håller sig till 98. Eller om det bara blir tillfälligt.
Inget större praktiskt intresse från min sida, utan mest för att döda nyfikenheten smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Utmarks-Loke
14 januari 2023 · 5 860 Inlägg

Förmodar att det är samma spridare på Skoda? En gick sönder på brorsans sådan, men där var det den elektriska delen som havererade. Om jag förstår rätt består den av en spole som blir till en elektromagnet när man skickar ström igenom, och det var avbrott i den. Vilket innebar att hela spridaren fick bytas, verkstan ville inte byta bara eldelen. Billigt var det inte.

Jesper328
14 januari 2023 · 2 382 Inlägg

Kan tänka mig att dels munstyckena kan bli igensatta av sot.
Vet att det går att byta dessa munstycken, likt man kan göra på dieselspridare.

En annan punkt är att ju att en spridare innehåller en solenoid.
Precis som med allting annat så har den ett bäst-före datum.

Häng med på den här;
Du slår av motorn.
Det ligger kvar lite bränsle mellan munstycke och nål.
Bränslet förångas och bildar avlagringar som bränner fast medans du sitter och käkar Bullens pilsnerkorv.
Upprepa detta X antal gånger så har du till slut problem med misständningar.

Hur ofta får man byta spridare på dessa maskiner?
Känns ju snarare som att det är en dålig konstruktion om det nu är så pass frekvent som det låter i den här tråden.
Lyckligtvis så skruvar jag sällan VAG, så jag slipper detta huvudbry. big_smile

Up the RA
it_mutt Avstängd
15 januari 2023 · 10 388 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Förmodar att det är samma spridare på Skoda? En gick sönder på brorsans sådan, men där var det den elektriska delen som havererade. Om jag förstår rätt består den av en spole som blir till en elektromagnet när man skickar ström igenom, och det var avbrott i den. Vilket innebar att hela spridaren fick bytas, verkstan ville inte byta bara eldelen. Billigt var det inte.

Ingen aning, men omöjligt är det ju verkligen inte inom VAG. Till passuterna ligger de på 2-2500:-/st i Sverige. Tittar man mot Tyskland är det halva priset ungefär.



Jesper328 skrev:
Kan tänka mig att dels munstyckena kan bli igensatta av sot.
Vet att det går att byta dessa munstycken, likt man kan göra på dieselspridare.

En annan punkt är att ju att en spridare innehåller en solenoid.
Precis som med allting annat så har den ett bäst-före datum.

Häng med på den här;
Du slår av motorn.
Det ligger kvar lite bränsle mellan munstycke och nål.
Bränslet förångas och bildar avlagringar som bränner fast medans du sitter och käkar Bullens pilsnerkorv.
Upprepa detta X antal gånger så har du till slut problem med misständningar.

Hur ofta får man byta spridare på dessa maskiner?
Känns ju snarare som att det är en dålig konstruktion om det nu är så pass frekvent som det låter i den här tråden.
Lyckligtvis så skruvar jag sällan VAG, så jag slipper detta huvudbry. big_smile

Det verkar vara mer belastat hos just VW av någon anledning. (jag har personligen bytt noll spridare på ex.vis Audi, men ett par på VW).

Tror nog att som vanligt är det inom ramarna för beräknad livslängd på bilarna. Med det inte sagt att det är bra för det givetvis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang