Bygga tillbaka 2001 Nissan King Cab D22 A-Trakor till bil?

Yungleaf
18 januari 2023 · 13 Inlägg

Tänkte eventuellt bygga tillbaka min Nissan King Cab D22 A-Traktor från 2001 till en vanlig bil/lastbil nån gång i framtiden, men den stora frågan är om de ens går utan att behöva ett intyg? De har aldrig suttit nåt katalysator på den eller nått som skulle påverka utsläpp, bara två ljuddämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245305/245305-224515707831d0571345d6528941e614.jpg

Senast redigerat av Yungleaf (18 januari 2023)

Oreggad Ruter Knekt
18 januari 2023 · 625 Inlägg

Katalysatorkrav sedan -88 ju. Sedan kikar de ju bara om den sotar eller har för tät rök med dieselmotorn.

Det är väldigt tydlig tilläggsinformation på den där så borde väl bara att modifiera tillbaks växellådan och återställa elen. Men fråga bilprovningen/sfro.

Senast redigerat av oreggad (18 januari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
19 januari 2023 · 2 752 Inlägg

Kolla upp saken innan den modifieras tillbaka.

Jag TROR att der måste finnas papper från tillverkaren som garanterar utsläpp osv, och det ger dom inte ut = i praktiken omöjligt.

Men kolla upp det, som sagt.
Kan ha ändrats det också.

Katalysatorkrav 1988 var bensinmotorer. 

Dieslar fick kat under 90talet men inte alla.
Haft en 1998 Mitsubishi Pickup som var utan, men jag har en Seat Inca 1996 som har.

Senast redigerat av Mossan1 (19 januari 2023)

granadadr
19 januari 2023 · 7 268 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kolla upp saken innan den modifieras tillbaka.

Jag TROR att der måste finnas papper från tillverkaren som garanterar utsläpp osv, och det ger dom inte ut = i praktiken omöjligt.

Men kolla upp det, som sagt.
Kan ha ändrats det också.

Katalysatorkrav 1988 var bensinmotorer. 

Dieslar fick kat under 90talet men inte alla.
Haft en 1998 Mitsubishi Pickup som var utan, men jag har en Seat Inca 1996 som har.

hade 96a scorpio utan kat å dpf smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 januari 2023 · 14 007 Inlägg

Titta på senaste programmet från Motorblog of Sweden. Han har gjort ett reportage om just detta

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
19 januari 2023 · 10 244 Inlägg

oreggad skrev:
Katalysatorkrav sedan -88 ju. Sedan kikar de ju bara om den sotar eller har för tät rök med dieselmotorn.

Det är väldigt tydlig tilläggsinformation på den där så borde väl bara att modifiera tillbaks växellådan och återställa elen. Men fråga bilprovningen/sfro.

Inte på dieslar... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
19 januari 2023 · 7 198 Inlägg

oreggad skrev:
Katalysatorkrav sedan -88 ju. Sedan kikar de ju bara om den sotar eller har för tät rök med dieselmotorn.

Det är väldigt tydlig tilläggsinformation på den där så borde väl bara att modifiera tillbaks växellådan och återställa elen. Men fråga bilprovningen/sfro.

Finns, och har aldrig funnits krav på katalysator!
Men, de flesta motortillverkare klarar inte att bygga motorer som uppfyller avgasemissionernas gränsvärden fr o m 1988.
Därav t ex Volvos 1987B.
Enda, av mig kända, motortillverkare som klarade utsläppskraven utan katalysator var Honda, som ALLTID har tillverkat, och tillverkar, högklassiga kvalitetsmotorer.
Numera är kraven för stränga för t o m Honda, som således även de har katalysator.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Den är väl mer värd som traktor än som bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2023 · 7 217 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den är väl mer värd som traktor än som bil?

En Nissan pickup i bra skick betingar ett helt okej värde även som bil, bruksvärdet blir dessutom högre i kvadrat. Så vill ha behålla bilen för att nyttja så är det ju inte dumt att återställa smile

Senast redigerat av SportPilot (19 januari 2023)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2023 · 17 379 Inlägg

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:
Den är väl mer värd som traktor än som bil?

En Nissan pickup i bra skick betingar ett helt okej värde även som bil, bruksvärdet blir dessutom högre i kvadrat. Så vill ha behålla bilen för att nyttja så är det ju inte dumt att återställa smile

Okey...

Men att utverka intyg gällande avgaser och bromsar från Nissan är nog i princip omöjligt. Jag importerade en FIAT Husbil för över 10 år sedan och skulle ha intyg. Hade nog tur. Fick dessa men ett sjukt antal timmar lades på det via telefon/mail. Fick hjälp av en kompis som pratar flytande Italienska.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nucken
19 januari 2023 · 94 Inlägg

Haft en 2003:a Mitsubishi L200 2,5TD den hade aldrig haft katalysator.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Brådhis * Voff voff *
20 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:
Den är väl mer värd som traktor än som bil?

En Nissan pickup i bra skick betingar ett helt okej värde även som bil, bruksvärdet blir dessutom högre i kvadrat. Så vill ha behålla bilen för att nyttja så är det ju inte dumt att återställa smile

Okey...

Men att utverka intyg gällande avgaser och bromsar från Nissan är nog i princip omöjligt. Jag importerade en FIAT Husbil för över 10 år sedan och skulle ha intyg. Hade nog tur. Fick dessa men ett sjukt antal timmar lades på det via telefon/mail. Fick hjälp av en kompis som pratar flytande Italienska.

Men behöver TS verkligen intyg och liknande? Ingen åverkan på programvaran och helbilsgodkänd bil (väl?)...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
21 januari 2023 · 4 815 Inlägg

Vettemannen skrev:
Titta på senaste programmet från Motorblog of Sweden. Han har gjort ett reportage om just detta

/Benny

precis.
här är en länk då MOS inte tillåter att man spelar upp klippet direkt här på forumet.

https://youtu.be/OchsseknnF8

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang