Bilen tjuter!!

Fartdemonen87
11 januari 2023 · 18 Inlägg

Tja!
Har ett problem med min VW Golf från 1990 som jag inte blir klok på..

Den tjuter/skriker som F*N när man startar den och ljudet hållet på ett bra tag (men blir tyst när man trycker ner kopplingen) men låter igen så fort man släpper upp kopplingen och pendlar upp/ner på tomgång.

Har bytt drivremmen till generatorn, även kollat/rengjort kontakterna på generatorn men låter fortfarande😑 har hört att det kan vara urtrampningslagret eller att drivremmen  behöver justeras lite, så finns det någon som har haft samma problem tidigare som kan tänkas ha en lösning?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2023 · 17 459 Inlägg

Koppling nere: Tyst. Då är det lagerras.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fartdemonen87
11 januari 2023 · 18 Inlägg

Okej är det något man kan byta själv eller måste man skicka in på verkstan tror du?🧐

Steff240
11 januari 2023 · 1 016 Inlägg

Fartdemonen87 skrev:
Okej är det något man kan byta själv eller måste man skicka in på verkstan tror du?🧐

Du måste dela på motor och växellåda för att byta urtrampningslager... Inget avancerat om du har plats, verktyg och en halvdag över big_smile

Fartdemonen87
12 januari 2023 · 18 Inlägg

Spände upp generatorn 3 snäpp igår och då försvann ljudet😁👍

uhlin
12 januari 2023 · 2 834 Inlägg

Fartdemonen87 skrev:
Spände upp generatorn 3 snäpp igår och då försvann ljudet😁👍

Går din generator på kopplingen?

Generator och kopplingen har inget gemensamt. Kan omöjligt ha ett samband.

Mew
12 januari 2023 · 2 156 Inlägg

uhlin skrev:

Fartdemonen87 skrev:
Spände upp generatorn 3 snäpp igår och då försvann ljudet😁👍

Går din generator på kopplingen?

Generator och kopplingen har inget gemensamt. Kan omöjligt ha ett samband.

Det enda jag kan komma på är om TS tryckte ner kopplingen under körning = lägre varv så att remmen inte slirar (eller att den slirar men inte låter lika mycket pga lägre varv). Men TS skriver ju tomgång.
Kanske pga mindre belastning på generatorn? Varför det nu skulle bli det.. 😅

Senast redigerat av Mew (12 januari 2023)

Fartdemonen87
3 februari 2023 · 18 Inlägg

Någon som vet varför det inte blir varmt i kupén, trots att motortempen går upp till rätt arbetstemp?  Har hört att det kan vara termostaten som kanske måste bytas eller glykolen som man måste kolla upp?

Utmarks-Loke
3 februari 2023 · 5 833 Inlägg

Börja med att känna på de båda rören som går in till värmepaketet, båda skall vara varma om vattnet passerar. Återkom med resultat för vidare vägledning. Termostaten kan du glömma och glykolen också, så länge du har någorlunda tillräckligt med vätska i systemet.

torsen
3 februari 2023 · 7 233 Inlägg

Fartdemonen87 skrev:
Tja!
Har ett problem med min VW Golf från 1990 som jag inte blir klok på..

Den tjuter/skriker som F*N när man startar den och ljudet hållet på ett bra tag (men blir tyst när man trycker ner kopplingen) men låter igen så fort man släpper upp kopplingen och pendlar upp/ner på tomgång.

Har bytt drivremmen till generatorn, även kollat/rengjort kontakterna på generatorn men låter fortfarande😑 har hört att det kan vara urtrampningslagret eller att drivremmen  behöver justeras lite, så finns det någon som har haft samma problem tidigare som kan tänkas ha en lösning?

Kan vara bussningen/lagret i vevaxeln för växellådans ingående axel.
Urtrampningslager "morrar", men tystnar när kopplingspedalen nedtrampas.

Fartdemonen87
4 februari 2023 · 18 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Börja med att känna på de båda rören som går in till värmepaketet, båda skall vara varma om vattnet passerar. Återkom med resultat för vidare vägledning. Termostaten kan du glömma och glykolen också, så länge du har någorlunda tillräckligt med vätska i systemet.

Har känt på rören som går in till värmepaketet och bägge var kall🧐

Utmarks-Loke
5 februari 2023 · 5 833 Inlägg

Fartdemonen87 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Börja med att känna på de båda rören som går in till värmepaketet, båda skall vara varma om vattnet passerar. Återkom med resultat för vidare vägledning. Termostaten kan du glömma och glykolen också, så länge du har någorlunda tillräckligt med vätska i systemet.

Har känt på rören som går in till värmepaketet och bägge var kall🧐

Förmodligen sitter det en ventil på det ena röret, som öppnar och släpper igenom varmt vatten när du sätter på värmen. Gissar att den inte öppnar som den skall, antingen för att den sitter fast eller för att den av någon anledning inte får signal att öppna. Förutsatt att du har vatten i systemet och ingen luftbubbla i vägen.

Utmarks-Loke
5 februari 2023 · 5 833 Inlägg

Jag googlade lite och de gamla golfarna hade ingen värmekran, det skall vara fullt varmvattenflöde igenom hela tiden och värmen justeras med luftspjäll. Kanske värmepaketet är tätt så vattnet inte kan passera?

torsen
5 februari 2023 · 7 233 Inlägg

Fartdemonen87 skrev:
Någon som vet varför det inte blir varmt i kupén, trots att motortempen går upp till rätt arbetstemp?  Har hört att det kan vara termostaten som kanske måste bytas eller glykolen som man måste kolla upp?

Luft i systemet?
Vet inte om Golf har "vattenkran" eller blandar varm och kall luft genom olika spjäll.
I det första fallet får du kolla om "vattenkranen" öppnar eller har fastnat i stängt läge.(har hänt mig på en Samurai)
I andra fallet, om spjällen styrs med vacuum, kolla att ingen slang hoppat av.(har hänt mig på en Wrangler)

Utmarks-Loke
5 februari 2023 · 5 833 Inlägg

Borde inte vara något med spjällen eftersom slangarna är kalla, det cirkulerar alltså inget vatten

Fartdemonen87
6 februari 2023 · 18 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Borde inte vara något med spjällen eftersom slangarna är kalla, det cirkulerar alltså inget vatten

Kan det vara vattenpumpen som börjar bli dålig då eller?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 februari 2023 · 17 459 Inlägg

Fartdemonen87 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Borde inte vara något med spjällen eftersom slangarna är kalla, det cirkulerar alltså inget vatten

Kan det vara vattenpumpen som börjar bli dålig då eller?

Då borde du se tendens till att motorn vill koka ibland. Ta bort slangarna till värmepaketet och anslut en vattenslang med LÅGT TRYCK PÅ! Ta det vackert och låt den bara vila mot ena röret så att man inte frestar på paketet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang