Vilken fyrhjulsdriven phev med krok och lång räckvidd?

Algonaut
4 februari 2023 · 2 Inlägg

Hej vi behöver uppgradera och skaffa en ny bil. Vi söker en laddhybrid, med så lång räckvidd på el som möjligt, fyrhjulsdrift och krok för att kunna dra upp båten mm . Helst max ett par tre år gammal.  Budgeten räcker inte för BMW MB och Audi etc.
Vad ska vi kolla på? Mitsubishi? Subaru? Kia?

Senast redigerat av Algonaut (4 februari 2023)

KenthIJ
4 februari 2023 · 1 429 Inlägg

Vi har en Toyota RAV 4 PHEV 2020 som vi är nöjda med. Går ca 70km på en ladd på sommar och ca 50 km på en ladd vinter , blandad körning.
Vet inte om du räknar den som fyrhjulsdriven men den är iaf AWD och kan fås med krok.
Inte hundra på dragvikten men jag tror man får dra ca 7-900 kg med B kort, mer med B+

Algonaut
5 februari 2023 · 2 Inlägg

Tack, det ska jag kolla på. Och ja AWD verkar ju vara det jag letar efter. Hade inte insett att det fanns skillnad förut.
Någon annan som har tips och erfarenheter?
Vi har en passat GTE från 2017 nu.

KenthIJ
5 februari 2023 · 1 429 Inlägg

Algonaut skrev:
Tack, det ska jag kolla på. Och ja AWD verkar ju vara det jag letar efter. Hade inte insett att det fanns skillnad förut.
Någon annan som har tips och erfarenheter?
Vi har en passat GTE från 2017 nu.

Är själv inte så insatt i alla turer kring "fyrhjulsdrift" ("torsen" här på forumet vet nog mer) men jag uppfattar att AWD betraktas som lite "fyrhjulsdrift light"

Rav 4 PHEV har ju CVT låda och den är ju lite speciell (men väldigt bekväm tycker jag) så provkör om du inte testat det systemet.

En del upplever det som lite segt och högljutt men RAV 4 har ju dryga 300 hk så vi tycker definitivt inte att den är seg. Vi har dock haft en Auris combi HSD 2014 som nog måste betraktas som seg.

Tycker oxå att RAV 4 PHEV är ganska snål även i hybrid läget.

saxat från annan tråd -

Ligger sedan nån månad tillbaka (ca 15 dec- 15 januari) på snitt 22.2 kWh förbrukning (23.50 kWh 15 jan-05 feb) på sladdladdad el ( har bilen i storgarage på nätterna) och snitt 3.17 L /100 km bensin (enl. vår Fuelio app).

Har vid ett flertal tillfällen kört bilen 50 km i 105 km/h fart och vid ca 5 C utetemp och då har den dragit ca 5.8 L (kör dock på 98 oktan)

Har haft bilen sedan sista feb.-22 och kört den ca 3.500 mil.

60 % på el och 40 % på motorväg enl. bilens dator.

Vi är ganska nöjda :-)

Senast redigerat av KenthIJ (5 februari 2023)

xXSammy
6 februari 2023 · 6 566 Inlägg

Ford Explorer har skaplig dragvikt

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang