Gnisslar vid vänster framhjul

Jennyborgst
6 februari 2023 · 3 Inlägg

Hej!
Jag har en volkswagen polo 2015.
Sedan några dagar tillbaka har det börjat gnissla på rätt bra vid vänster framhjul. Ljudet kommer efter ca ha kört i 5 minuter och låter som ett kvitter nästan.
Ljudet försvinner när jag bromar samt kör i hög hastighet.
Jag har misstänkt att det sitter fast en lite sten vid hjulen, dock har jag försökt att få bort den genom att göra på dem sätten jag har googlat:
Tvärnitat, backat i låg/hög hastighet samtidigt som jag har rattat mjukt samt hårt, slagit lite försiktigt på bromsskölden.
Ingenting funkar.
Jag undrar om det finns någon annan anledning till varför det visslar om hjulet eller om det är en sten jag inte får bort, hur länge stenen sitter fast innan den ramlar ut?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 februari 2023 · 17 345 Inlägg

Efter du har kört så känn om det har blivit varmt på hjulet. Kan du komma åt och se om bromsbackarna är ok?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
7 februari 2023 · 5 656 Inlägg

skulle gissa på dåligt hjullager.

Jennyborgst
7 februari 2023 · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Efter du har kört så känn om det har blivit varmt på hjulet. Kan du komma åt och se om bromsbackarna är ok?

Hjulen är inte varmare än vad dem var innan detta började. Inte möjlighet att se  hur bromsbackarna ser ut.
Blir verkstan imorgon så får jag se vad dem säger där.

uhlin
8 februari 2023 · 2 829 Inlägg

Jennyborgst skrev:

Hybrid_ skrev:
Efter du har kört så känn om det har blivit varmt på hjulet. Kan du komma åt och se om bromsbackarna är ok?

Hjulen är inte varmare än vad dem var innan detta började. Inte möjlighet att se  hur bromsbackarna ser ut.
Blir verkstan imorgon så får jag se vad dem säger där.

Är väl ändå inte bromsbackar fram en 2015 polo, på den är det belägg.

Skulle nästan slå vad om att beläggen kärvar i hållaren eller kolven till bromsoket kärvar lite. Bara ta isär och göra rent. Eller om kolven i oket kärvar motionera den så kommer det funka fint sen.

Jennyborgst
8 februari 2023 · 3 Inlägg

uhlin skrev:

Jennyborgst skrev:

Hybrid_ skrev:
Efter du har kört så känn om det har blivit varmt på hjulet. Kan du komma åt och se om bromsbackarna är ok?

Hjulen är inte varmare än vad dem var innan detta började. Inte möjlighet att se  hur bromsbackarna ser ut.
Blir verkstan imorgon så får jag se vad dem säger där.

Är väl ändå inte bromsbackar fram en 2015 polo, på den är det belägg.

Skulle nästan slå vad om att beläggen kärvar i hållaren eller kolven till bromsoket kärvar lite. Bara ta isär och göra rent. Eller om kolven i oket kärvar motionera den så kommer det funka fint sen.

Nej precis, tänkte fel.
Dem börjar se risiga ut så ska byta ut dem.
Det som är anledningen till gnisslandet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang