Val av metod för att laga läckande glykolrör som går över avgasrör

Henrik_Je
10 februari 2023 · 22 Inlägg

jaka54 skrev:
???? Förstår inte vad du menar! -Vadå köra på?
Så här skulle jag ha gjort (om jag nu inte ville byta ut röret)
1. Jag skulle kapa röret på plats.
2. Jag skulle åka till Hydroscand (eller en liknande firma som sysslar med hydraulik)  och bett dem fixa till en slang som håller för glykol.
3. Jag skulle trä på slangen och fästa den med två slangklämmor.
4. Jag skulle böja upp röret så att det inte ligger emot avgasröret.
Gör du på det här viset kommer det hålla hur länge som helst!

Känns som en stålombunden slang hade vart bra då den ligger så nära avgasröret. Eller är det onödigt?

https://www.speeding.nu/c/branslesystem … -an-slang/

Har en hydroscand någorlunda nära där jag bor. Men biltema också. Ska försöka få upp röret så det är nån centimeter ifrån avgasröret. Har satt ditt spännband för stunden.

Henrik_Je
12 februari 2023 · 22 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245487/245487-33a193c8611714f52db7554a6c2091d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245487/245487-8e9fe1c0205ff5f6d4cf87de5562477e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245487/245487-bac260166a974fe4af09891d8b1d2e87.jpg

Så här blev det! Jag valde slang eftersom det var enkelt att köpa röravskärare och slang i butik. Har avklarat första testkörningen och det var varmt och skönt i bilen och motorfläktarna startade inte. Så här långt allt bra. Tack för alla svar!

jaka54
12 februari 2023 · 5 719 Inlägg

Såg bra ut! -Enkelt fixat eller hur!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2023 · 13 736 Inlägg

jaka54 skrev:
Såg bra ut! -Enkelt fixat eller hur!

återstår att se när det är +30 och avgassystemet är rödglödgat smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oreggad Ruter Knekt
12 februari 2023 · 646 Inlägg

Snyggt!

Growe skrev:

jaka54 skrev:
Såg bra ut! -Enkelt fixat eller hur!

återstår att se när det är +30 och avgassystemet är rödglödgat smile

Bara ha en stump till i bilen och stanna innan motorn skurit, haha. En värmesköld vore lämplig ja.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Henrik_Je
12 februari 2023 · 22 Inlägg

Ja det var enkelt för första gånge jag ger mig på något sånt här 🙂 Det finns lite mer utrymme till avgasröret än bilden visar ska sägas. Hade gärna fixat någon värmesköld, har ni några idéer på en sån? Har ju sett hur Chrysler har gjort på andra ställen med en böjd plåtbit som är fastsatt undertill. Skulle motorn skära är det inte hela världen så länge det inte blir till en farlig historia. Bilen är ganska åldersliten så för mig är det en bra testbil att mäcka med utan att det är hela världen om den får nog.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2023 · 13 736 Inlägg

Henrik_Je skrev:
Ja det var enkelt för första gånge jag ger mig på något sånt här 🙂 Det finns lite mer utrymme till avgasröret än bilden visar ska sägas. Hade gärna fixat någon värmesköld, har ni några idéer på en sån? Har ju sett hur Chrysler har gjort på andra ställen med en böjd plåtbit som är fastsatt undertill. Skulle motorn skära är det inte hela världen så länge det inte blir till en farlig historia. Bilen är ganska åldersliten så för mig är det en bra testbil att mäcka med utan att det är hela världen om den får nog.

Aluminum är bra för att dra åt sig värme så bygg något med alu.. eller kanske bara montera en sån här https://www.speeding.nu/p/turbo-tillbeh … 3sQAvD_BwE

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Henrik_Je
12 februari 2023 · 22 Inlägg

Growe skrev:

Henrik_Je skrev:
Ja det var enkelt för första gånge jag ger mig på något sånt här 🙂 Det finns lite mer utrymme till avgasröret än bilden visar ska sägas. Hade gärna fixat någon värmesköld, har ni några idéer på en sån? Har ju sett hur Chrysler har gjort på andra ställen med en böjd plåtbit som är fastsatt undertill. Skulle motorn skära är det inte hela världen så länge det inte blir till en farlig historia. Bilen är ganska åldersliten så för mig är det en bra testbil att mäcka med utan att det är hela världen om den får nog.

Aluminum är bra för att dra åt sig värme så bygg något med alu.. eller kanske bara montera en sån här https://www.speeding.nu/p/turbo-tillbeh … 3sQAvD_BwE

Verkar ju vara en bra och enkel lösning!

zzr94092
12 februari 2023 · 4 385 Inlägg

Eller avgasbandage på rulle,enklare att få dit..

Henrik_Je
12 februari 2023 · 22 Inlägg

zzr94092 skrev:
Eller avgasbandage på rulle,enklare att få dit..

Låter intressant! Slipper gärna att behöva tömma systemet och fylla på igen. Har du en länk till en bra sådan?

torsen
12 februari 2023 · 7 234 Inlägg

Jag skulle ALDRIG välja att skarva ett metallrör, som går i närheten av avgasröret, med en gummislang!
Tänk på att avgasröret sommartid efter en stunds körning blir närmast glödhett!

Henrik_Je
12 februari 2023 · 22 Inlägg

torsen skrev:
Jag skulle ALDRIG välja att skarva ett metallrör, som går i närheten av avgasröret, med en gummislang!
Tänk på att avgasröret sommartid efter en stunds körning blir närmast glödhett!

Ja jag är lite orolig för det också. Var sugen på en rakskarv som du föreslog men behövde bilen på måndag därav denna lösning. Blir nog till att fixa ett värmeskydd. Jag ska hålla koll på slangen under tiden.

Oreggad Ruter Knekt
12 februari 2023 · 646 Inlägg

Värmesköld (bocka alu.blad som ett V) och linda fast den på avgasröret med avgasbandage. Haha...

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lucif3r
12 februari 2023 · 2 208 Inlägg

Glödhett och glödhett... Så pass långt bak i systemet ska det inte bli någon märkvärdig värme ifrån om allt står rätt till.
Kan nästan lova att olje-/vattenslangar till en turbo får utstå för betydligt mer värme än den där slangen kommer göra, och det håller ju utmärkt.

Det enda jag skulle vara orolig för är om det "lossnar" eller "sjunker", och blir att ligga ann rakt på röret. DÅ kan det kanske bli problem efter ett tag.
Det beror det ju även på hur mycket avgasröret rör på sig, på vissa bilar kan det ju fladdra runt flera centimetrar under drift, medans andra knappt rör sig en millimeter.

Men visst, någon typ av avsköldning skadar givetvis inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang