Hjälp !!! Diesel startar inte

viccoA
23 november 2022 · 3 109 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vad jag menar var att om man har luft i bränslesystemet och bilen ej startar så håller jag igång motorn med startgas i en till två minuter. (På ca 2000rpm)
Efter det så brukar motorn gå av sig själv, dock som en påse nötter, men den går.
Då får den stå på tomgång och lufta ur sig själv på tomgång. smile

Anledningen till att man inte skall använda startgas i en diesel är väl att startgasen självantänder p.g.a värmen som uppstår under kompressionstakten, och kan således antändas alldeles för tidigt.
Blir ju inte bättre av att ha glöggade glödstift heller.

Vilken felkod får du på egr?

När motorn tänder för tidigt kan den vilja starta baklänges och då kan startmotorn gå sönder .

Senast redigerat av viccoA (23 november 2022)

kadettcab
13 februari 2023 · 15 Inlägg

Lämnade in bilen på verkstad, så nu går den! Det var tydligen egr-ventilen som spökade.

Opel kadett cab "bertone" (1987)
Mitsubishi EVO VIII (8) "EVO VIII" (2004)
Subtext
28 februari 2023 · 107 Inlägg

Kul Kadettcab.

Min har stått och vilat sig några månader, underhållsladdade batterier och igår testade jag start.
Med glödning utan startgas, livlöst trots bra snurr.
Med glödning och startgas (glömde koppla ur glödningen) hände det en massa.
Det hugg till och tvärstopp. Baktändning på gasen förstås.
Ryckte säkringen (60A) för glödningen, och så startgas plus smörjfett.
Tände lite oroligt, men strax gick motorn fint på tomgång.
Även fint, normalt, på varv.
Den fick stå och ev lufta ur ca en kvart.
Stängde av, väntade en halvtimme, provade igen start, med glöd men inte gas.
Livlöst.
Så idag upprepadde jag det hela, först bara glöd utan gas -stendött.
Sen gaserna utan glöd, tände, stannade efter ca 2 sekunder, dvs även startmotorn
slutade jobba! Detta upprepades flera gånger, måste väl vara startspärren, tändningslåset har
också börjat glappa. Samma problem med båda nycklarna.
Jag tyckte det högg till lite innan startmotorn lade av,men alltså bara några sekunders snurr.
tillslut startade aggregatet på ett märkligt sätt, först ganska högt varv, inte ojämnt, eftersom jag höll ca halvgas.
Men när jag gasade mer hände ingenting! Den fortsatte på samma varv!
Jag slöppte gasen helt, och jodå, den gick fint på tomgång som igår.
Efter nån minut testade jag att gasa, och nu svarade den normalt.
Jag körde några hundra meter, det gick bra.
(Dock oerhört tungstyrd vid stillastående pga defekt styrservo)
Sen provstartade jag igen med bara glödning.
Livlöst.
Alltså, jag kan starta och köra, men bara med gas. Vad kan det bero på när motorn går helt normalt efter gas-start, efter ca en minut.
Jag har förresten bytt kamaxelgivaren. Det var lätt.
Har köpt också vevaxelgivaren, men sitter stökigt till och ingen lust att mecka utomhus nu.
(på husbilsforum har jag också berättat, och där tyckte en trevlig medlem att om jag inte kan lägga mig under bilen ska jag inte ha husbil utan jag ska tälta. Jag har besrkivit denna Transit som ett campingbilsprojekt)

Senast redigerat av Subtext (28 februari 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2023 · 13 736 Inlägg

Subtext skrev:
Kul Kadettcab.

Min har stått och vilat sig några månader, underhållsladdade batterier och igår testade jag start.
Med glödning utan startgas, livlöst trots bra snurr.
Med glödning och startgas (glömde koppla ur glödningen) hände det en massa.
Det hugg till och tvärstopp. Baktändning på gasen förstås.
Ryckte säkringen (60A) för glödningen, och så startgas plus smörjfett.
Tände lite oroligt, men strax gick motorn fint på tomgång.
Även fint, normalt, på varv.
Den fick stå och ev lufta ur ca en kvart.
Stängde av, väntade en halvtimme, provade igen start, med glöd men inte gas.
Livlöst.
Så idag upprepadde jag det hela, först bara glöd utan gas -stendött.
Sen gaserna utan glöd, tände, stannade efter ca 2 sekunder, dvs även startmotorn
slutade jobba! Detta upprepades flera gånger, måste väl vara startspärren, tändningslåset har
också börjat glappa. Samma problem med båda nycklarna.
Jag tyckte det högg till lite innan startmotorn lade av,men alltså bara några sekunders snurr.
tillslut startade aggregatet på ett märkligt sätt, först ganska högt varv, inte ojämnt, eftersom jag höll ca halvgas.
Men när jag gasade mer hände ingenting! Den fortsatte på samma varv!
Jag slöppte gasen helt, och jodå, den gick fint på tomgång som igår.
Efter nån minut testade jag att gasa, och nu svarade den normalt.
Jag körde några hundra meter, det gick bra.
(Dock oerhört tungstyrd vid stillastående pga defekt styrservo)
Sen provstartade jag igen med bara glödning.
Livlöst.
Alltså, jag kan starta och köra, men bara med gas. Vad kan det bero på när motorn går helt normalt efter gas-start, efter ca en minut.
Jag har förresten bytt kamaxelgivaren. Det var lätt.
Har köpt också vevaxelgivaren, men sitter stökigt till och ingen lust att mecka utomhus nu.
(på husbilsforum har jag också berättat, och där tyckte en trevlig medlem att om jag inte kan lägga mig under bilen ska jag inte ha husbil utan jag ska tälta. Jag har besrkivit denna Transit som ett campingbilsprojekt)

tycker det låter som du har ett bränsle relaterat problem. så du tappar railtrycket..  läckande spridare eller dyligt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Subtext
23 juni 2023 · 107 Inlägg

Sent tillägg,  i min bils fall var orsaken fel vid tändningslåset, eller en kopplingsdosa till låset.
Någon signal fattades.
Bilen gick till Ukraina, billigt eftersom det fanns fler fel.
De behöver 4wd-bilar på dåliga vägar och växel 6 som lät illa gjorde dem inget.
Svenska Ford-fixare som även ordnade läcka i servosystemet. ideellt. Det var samma duktiga folk som hittade startfelet.
Hoppas bilen räddar liv !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang