Spänna fast för litet batteri

skogstoken
28 februari 2023 · 12 Inlägg

Köpte ett nytt bilbatteri häromveckan och jag visste om att det var någon cm kortare på höjden än det gamla, men eftersom det (konstigt nog) hade fler amperetimmar och högre CCA/kallstartström än det som hade rätt höjd så tog jag det ändå. Längd, bredd och polplacering är samma, det är alltså bara höjden som skiljer ca 15mm. Tyckte Ah och CCA kändes viktigare än höjden.

När jag nu ska montera det så går inte helt oväntat fästet som spänner fast batteriet inte att få ner tillräckligt långt, det skulle behövas ca 15mm till. Finns det något "standardmellanlägg" att ta till? Har för mig att jag sett nån gammal bonnabil ha en brädbit emellan någon gång, men det både känns och ser trist ut. Finns det några billiga och lämpliga mellanlägg man kan skaffa? Tänker typ gummi eller plast, och det måste ju tåla lite värme såklart.

Skulle en gummikloss som man har till exempelvis en lyft fungera? Eller kan den deformera sig pga. värmeutvecklingen från motorn?

Mack Forum- och sitemoderator
28 februari 2023 · 26 161 Inlägg

Svårt att gissa sig fram till hur det ser ut när du inte säger om du har en Lada Niva eller en Lamborghini Diablo..men går det inte bara att lägga en passande brädbit under batteriet så du får upp det lite i höjd?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
zemet
28 februari 2023 · 4 044 Inlägg

Batteriet är ju i plast.
Så det är ingen större värmepåverkan på batteriet om du inte har något allvarligt fel, och har du det så har du större problem än att eventuellt mellanlägg smälter...

Så ta vad du hittar och anser lämpligt, men se til att det fungerar. Det är inte kul om batteriet börjar hoppa runt, och du kommer få nedslag på bes om det inte sitter fast ordentligt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
skogstoken
28 februari 2023 · 12 Inlägg

Mack skrev:
Svårt att gissa sig fram till hur det ser ut när du inte säger om du har en Lada Niva eller en Lamborghini Diablo..men går det inte bara att lägga en passande brädbit under batteriet så du får upp det lite i höjd?

Nu känner jag mig korkad. Såklart kan jag lägga en brädbit under batteriet istället för ovanpå, så slipper man ju se den! big_smile

Tackar för svaret!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 mars 2023 · 14 076 Inlägg

skogstoken skrev:
Köpte ett nytt bilbatteri häromveckan och jag visste om att det var någon cm kortare på höjden än det gamla, men eftersom det (konstigt nog) hade fler amperetimmar och högre CCA/kallstartström än det som hade rätt höjd så tog jag det ändå. Längd, bredd och polplacering är samma, det är alltså bara höjden som skiljer ca 15mm. Tyckte Ah och CCA kändes viktigare än höjden.

När jag nu ska montera det så går inte helt oväntat fästet som spänner fast batteriet inte att få ner tillräckligt långt, det skulle behövas ca 15mm till. Finns det något "standardmellanlägg" att ta till? Har för mig att jag sett nån gammal bonnabil ha en brädbit emellan någon gång, men det både känns och ser trist ut. Finns det några billiga och lämpliga mellanlägg man kan skaffa? Tänker typ gummi eller plast, och det måste ju tåla lite värme såklart.

Skulle en gummikloss som man har till exempelvis en lyft fungera? Eller kan den deformera sig pga. värmeutvecklingen från motorn?

En liten fråga bara: Vad är "en gammal bonnabil"?
Vad har du för bil som inte är "en gammal bonnabil"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
1 mars 2023 · 7 255 Inlägg

Om det är fråga om batterifastsättning medelst 2 långa gängade stänger och "tvärslå" kan du endera fylla utrymmet med 15 mm rörbitar eller en väldig massa brickor under muttrarna.
Har jag tillämpat flera gånger på äldre bilar, då jag råkat ut för att nya batterier kan vara mindre och "bättre" än stora gamla batterier.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 mars 2023 · 14 076 Inlägg

torsen skrev:
Om det är fråga om batterifastsättning medelst 2 långa gängade stänger och "tvärslå" kan du endera fylla utrymmet med 15 mm rörbitar eller en väldig massa brickor under muttrarna.
Har jag tillämpat flera gånger på äldre bilar, då jag råkat ut för att nya batterier kan vara mindre och "bättre" än stora gamla batterier.

Eller så kan man dra ett spännband runt alltihopa. Bilprovningen säger inget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
1 mars 2023 · 5 088 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Om det är fråga om batterifastsättning medelst 2 långa gängade stänger och "tvärslå" kan du endera fylla utrymmet med 15 mm rörbitar eller en väldig massa brickor under muttrarna.
Har jag tillämpat flera gånger på äldre bilar, då jag råkat ut för att nya batterier kan vara mindre och "bättre" än stora gamla batterier.

Eller så kan man dra ett spännband runt alltihopa. Bilprovningen säger inget.

/Benny

Åkte in en flygande besiktning för några år sedan med mitt batteri fastsatt med ett spänband. Icke godkänt sa polisen.. blev ombesiktning hos lokala bilprovningen där bilen gick igenom utan att något ändrades.
Till saken hör att det inte var ett litet spänband utan ett riktigt som satt runt hyllan och batteriet. Och batteriet satt stumt.
Tjafsade inte mot polisen eftersom dom missade att bilen i fråga var LB reggad och baksätet satt i med bälten och allt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
2 mars 2023 · 7 255 Inlägg

mb_pucken skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Om det är fråga om batterifastsättning medelst 2 långa gängade stänger och "tvärslå" kan du endera fylla utrymmet med 15 mm rörbitar eller en väldig massa brickor under muttrarna.
Har jag tillämpat flera gånger på äldre bilar, då jag råkat ut för att nya batterier kan vara mindre och "bättre" än stora gamla batterier.

Eller så kan man dra ett spännband runt alltihopa. Bilprovningen säger inget.

/Benny

Åkte in en flygande besiktning för några år sedan med mitt batteri fastsatt med ett spänband. Icke godkänt sa polisen.. blev ombesiktning hos lokala bilprovningen där bilen gick igenom utan att något ändrades.
Till saken hör att det inte var ett litet spänband utan ett riktigt som satt runt hyllan och batteriet. Och batteriet satt stumt.
Tjafsade inte mot polisen eftersom dom missade att bilen i fråga var LB reggad och baksätet satt i med bälten och allt :-)

Min f d Geländewagen var lb-reggad men hade baksäte och bälten.
Men det var tillåtet tack vare att lastutrymmet var tillräckligt stort bakom baksätet.
Dock var lastförskjutningsskydd obligatoriskt.

mb_pucken
2 mars 2023 · 5 088 Inlägg

torsen skrev:

mb_pucken skrev:

Vettemannen skrev:

Eller så kan man dra ett spännband runt alltihopa. Bilprovningen säger inget.

/Benny

Åkte in en flygande besiktning för några år sedan med mitt batteri fastsatt med ett spänband. Icke godkänt sa polisen.. blev ombesiktning hos lokala bilprovningen där bilen gick igenom utan att något ändrades.
Till saken hör att det inte var ett litet spänband utan ett riktigt som satt runt hyllan och batteriet. Och batteriet satt stumt.
Tjafsade inte mot polisen eftersom dom missade att bilen i fråga var LB reggad och baksätet satt i med bälten och allt :-)

Min f d Geländewagen var lb-reggad men hade baksäte och bälten.
Men det var tillåtet tack vare att lastutrymmet var tillräckligt stort bakom baksätet.
Dock var lastförskjutningsskydd obligatoriskt.

Vi har också haft ett par större bilar med den lösningen :-) denna bil var dock en MB 190d 2.5 så inga extra platser :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang