Bilen grå ryckigt

Mercaanton
fredag 11:10 · 8 Inlägg

Hej
Min Mercedes 190e (bensin) 2,3 -88 går ryckigt.
Den går ryckigt och känns orkeslös ibland och det är framförallt vid medel gaspådrag men även vid jämn gas men sen om jag ger full gas brukar den gå bra igen.

Jag provade först att byta tändkablar men det gjorde en väldigt liten skillnad, sen bytte jag bensinfiltret och då blev det bättre till en början men nu går den dåligt från och till igen.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få på vad det kan vara.

Jesper328
fredag 14:07 · 1 371 Inlägg

Kollat färgen på tändstiften?
Enkelt då att avgöra då om det handlar om bränsle eller tändning.

Kika på stiften och rotor, fördelarlock, slangar kring insug, samt förgasarfoten.. om det är en förgasarmotor då.
Hade liknande problem med en w124, och där var förgasarfoten sprucken.

Hoppa och skit så får du randiga ben.
jaka54
fredag 19:04 · 5 132 Inlägg

Antar att du har insprutning!? Kolla alla slangar för ev läckage.

Mercaanton
fredag 22:53 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kollat färgen på tändstiften?
Enkelt då att avgöra då om det handlar om bränsle eller tändning.

Kika på stiften och rotor, fördelarlock, slangar kring insug, samt förgasarfoten.. om det är en förgasarmotor då.
Hade liknande problem med en w124, och där var förgasarfoten sprucken.

Hur kan jag se på tändstiften om det är bränsle eller tändning som är felet?
Det är insprutning men jag ska kolla så att allt ser okej ut med slang, insug mm

Growe Fri fart för ett fritt folk!
lördag 08:17 · 12 595 Inlägg

har du kollat hur filtret du bytte såg ut?   kanske fullt med rost i tanken  som pluggar upp filtret..  det tar inte lång tid innan den börjar gå dåligt igen.

du kan ju få lite känsla av  hur den mår genom att se om stiftet är totalt sotsvart eller totalt kritvitt  eller gyllenbrunt som den ska vara..     en liten guide på att läsa tändstift...

https://www.lazerhelmets.com/lean-spark-plug-chart/

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mercaanton
lördag 18:02 · 8 Inlägg

Growe skrev:
har du kollat hur filtret du bytte såg ut?   kanske fullt med rost i tanken  som pluggar upp filtret..  det tar inte lång tid innan den börjar gå dåligt igen.

du kan ju få lite känsla av  hur den mår genom att se om stiftet är totalt sotsvart eller totalt kritvitt  eller gyllenbrunt som den ska vara..     en liten guide på att läsa tändstift...

https://www.lazerhelmets.com/lean-spark-plug-chart/

Tack för svaret jag ska kolla detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang