Efter lite kartong mallar, mått och matte kom jag fram till den här skissen:

Lådan byggs med 2 stöd armaturer som monteras bredvid högtalaren. Lådans egenskaper följer i stora drag Bilstereo hörnans rekommendationer och har en 4 tums Aeroport samt en brutto volym på ca 52l (netto volym rekommenderas till 45l). Bak väggen sticker ut längre på dess sidor än vad lådan gör, tanken med detta är att göra lådan så gömd som möjligt samt för att ha rum med stuvning av extra kablage. Alla paneler monteras med trä lim, 10cm skruvar, spackel och silikon i efterhand för att göra lådan så robust och tät som möjligt.

Hela lådan målas därefter svart för att vara så neutral som möjligt, de synliga delarna (bak och fram panelerna) ska dock kläs in i textil för att matcha bagagerummets matta. Mattan jag använder finns på Biltema, finns dock bara i 10m rullar om jag inte missminner mig.

När lådan är klädd monteras all elektronik, jag driver mina kupé högtalare via ett separat steg, därav de två stegen. Eftersom denna process varierar så mycket från bil till bil kommer jag inte gå in i detalj på hur jag gjorde.

Resultatet är en låda som PRECIS passar in i utrymmet jag avsett, var bara tvungen att fila lite dekor list från högtalaren! Detta experiment får en stabil 8/10 då jag är sjukt nöjd med resultatet. Högtalaren spelar så bra utan att ens vara inställd rätt och man känner verkligen trycket i magen, jag kan dessutom lasta grejer i bagaget vilket tidigare inte var möjligt. Dock blev jag inte riktigt nöjd med vissa aspekter: sådär kabel dragning, ojämnt kapade paneler.
Eftersom den här basen precis fick plats kan jag med säkerhet konstatera att man inte får plats med en större diskret högtalare utan att kapa upp karossen. Vill man däremot ha mer ljud kan man istället köra på 2st 10 tums basar, kan däremot inte rekommendera den här iden om man vill köra på något värre än ca 1300Wrms.
Senast redigerat av RubenRutegard (28 mars )