Sten i skivbromsarna?

chromatic91
13 mars 2023 · 84 Inlägg

Mack skrev:

chromatic91 skrev:
Intressant att läsa era diskussioner.
Jag tycker inte det är rimligt att förvänta sig en "felfri" bil för 20k som är 16+ år gammal. Nyfiken på vad felfri betyder i så fall.

Det som gjort min Yaris mest dyrt är att oavsett var jag parkerar så slår folk sönder den.
Dom har slått sönder bakrutan två gånger, sidorutan en gång och framrutan en gång. En gång så kastade några ungar in en jävla domkraft i bakrutan.

Grannens bil tände dom eld på och fortsatte sedan skrapa alla andra bilar i området.

Tycker det är galet elakt att hålla på så sad

Hur som helst, bilen verkar rulla fint, och låter faktiskt inte så illa. Hoppas på att få den reparerad nästa vecka!

Bor du i Bagdad..?
Kanske dags att börja tänka på annat boende snarare än annan bil..

Låt ungarna leka säger jag.
Jag blev faktiskt imponerad när dom lyckades välta tre stycken av hemtjänstens bilar runt hörnet... Det kräver teamwork.

MisterAxl
13 mars 2023 · 103 Inlägg

chromatic91 skrev:
Intressant att läsa era diskussioner.
Jag tycker inte det är rimligt att förvänta sig en "felfri" bil för 20k som är 16+ år gammal. Nyfiken på vad felfri betyder i så fall.

Det som gjort min Yaris mest dyrt är att oavsett var jag parkerar så slår folk sönder den.
Dom har slått sönder bakrutan två gånger, sidorutan en gång och framrutan en gång. En gång så kastade några ungar in en jävla domkraft i bakrutan.

Grannens bil tände dom eld på och fortsatte sedan skrapa alla andra bilar i området.

Tycker det är galet elakt att hålla på så sad

Hur som helst, bilen verkar rulla fint, och låter faktiskt inte så illa. Hoppas på att få den reparerad nästa vecka!

Vad i det heta helvetet...? sad
Jag hade gett upp efter hälften av de tilltagen och gjort mig av med bilen och tagit bussen istället. Alternativt köpt en garageplats någonstans. Alternativt gjort processen kort med skitstövl-...aja okej, det hade jag inte, av rädsla att få en kniv inkörd i magen eller en kula i pannan. Låter ju inte precis som att det är Guds bästa barn som promenerar runt i området du bor i.

Men jag antar att varken garageplats eller åka kollektivt är något alternativ för dig? Dock förstår jag mycket mer nu varför du väljer att köra runt i din nuvarande bil istället för att ta ett lån och köpa något bättre/finare som en absolut majoritet av folk brukar göra. Om min bil hade blivit vandaliserad så ofta, då hade jag också spenderat max 10 000 kr på en bil och sedan kört den tills reparationskostnaderna överväger värdet på bilen med råge. Sedan återupprepat metoden.

Lucif3r
14 mars 2023 · 2 173 Inlägg

chromatic91 skrev:
Nyfiken på vad felfri betyder i så fall.

Mekaniskt gott skick, bra historik, fräsha bromsar, ingen söndertuggad/nergrisad inredning(bortsett från ev. typfel, såsom skrynkliga dörrsidor på volvo 900-serien 95~97), ingen begynnande rost i bärande delar, all utrustning som ev. finns ska fungera(ABS, AC, SRS etc), fungerande dämpare/fjädrar, avgassystemet ska sitta ihop wink 
Stenskott och/eller allmänt sliten lack och/eller någon liten bula är väl oundvikligt dock, trötta bussningar likaså, men dom bör inte vara sopslut utan bara "normalslitna" isf.

Det är en felfri gammal bil för mig smile


Tråkigt att du bor på ett ställe där du inte får ha bilen ifred dock, det underlättar ju knappast... Jag har ju turen(?) att ha eget hus med eget garage, så jag slipper ju iaf oroa mig för sånt längre.

chromatic91
14 mars 2023 · 84 Inlägg

MisterAxl skrev:

chromatic91 skrev:
Intressant att läsa era diskussioner.
Jag tycker inte det är rimligt att förvänta sig en "felfri" bil för 20k som är 16+ år gammal. Nyfiken på vad felfri betyder i så fall.

Det som gjort min Yaris mest dyrt är att oavsett var jag parkerar så slår folk sönder den.
Dom har slått sönder bakrutan två gånger, sidorutan en gång och framrutan en gång. En gång så kastade några ungar in en jävla domkraft i bakrutan.

Grannens bil tände dom eld på och fortsatte sedan skrapa alla andra bilar i området.

Tycker det är galet elakt att hålla på så sad

Hur som helst, bilen verkar rulla fint, och låter faktiskt inte så illa. Hoppas på att få den reparerad nästa vecka!

Vad i det heta helvetet...? sad
Jag hade gett upp efter hälften av de tilltagen och gjort mig av med bilen och tagit bussen istället. Alternativt köpt en garageplats någonstans. Alternativt gjort processen kort med skitstövl-...aja okej, det hade jag inte, av rädsla att få en kniv inkörd i magen eller en kula i pannan. Låter ju inte precis som att det är Guds bästa barn som promenerar runt i området du bor i.

Men jag antar att varken garageplats eller åka kollektivt är något alternativ för dig? Dock förstår jag mycket mer nu varför du väljer att köra runt i din nuvarande bil istället för att ta ett lån och köpa något bättre/finare som en absolut majoritet av folk brukar göra. Om min bil hade blivit vandaliserad så ofta, då hade jag också spenderat max 10 000 kr på en bil och sedan kört den tills reparationskostnaderna överväger värdet på bilen med råge. Sedan återupprepat metoden.

Ja, det är fin balans med många faktorer när man väljer att ha en bil i detta området.
Tyvärr finns inga andra parkeringsalternativ och bilen är nödvändig.
Det absolut viktigaste är helförsäkring!

chromatic91
14 mars 2023 · 84 Inlägg

Lucif3r skrev:

chromatic91 skrev:
Nyfiken på vad felfri betyder i så fall.

Mekaniskt gott skick, bra historik, fräsha bromsar, ingen söndertuggad/nergrisad inredning(bortsett från ev. typfel, såsom skrynkliga dörrsidor på volvo 900-serien 95~97), ingen begynnande rost i bärande delar, all utrustning som ev. finns ska fungera(ABS, AC, SRS etc), fungerande dämpare/fjädrar, avgassystemet ska sitta ihop wink 
Stenskott och/eller allmänt sliten lack och/eller någon liten bula är väl oundvikligt dock, trötta bussningar likaså, men dom bör inte vara sopslut utan bara "normalslitna" isf.

Det är en felfri gammal bil för mig smile


Tråkigt att du bor på ett ställe där du inte får ha bilen ifred dock, det underlättar ju knappast... Jag har ju turen(?) att ha eget hus med eget garage, så jag slipper ju iaf oroa mig för sånt längre.

Och hur många år är det meningen att den ska hålla efter att du köpt den?
Det känns som en väldigt luddig konversation xD
Min bil rullade fint länge! För det priset är jag jättenöjd.

Mossan1
14 mars 2023 · 2 733 Inlägg

chromatic91 skrev:
Låt ungarna leka säger jag.

Ironi eller skämt hpppas jag.

Annars är du en del av samhällsproblemet.

spillolja
14 mars 2023 · 4 009 Inlägg

jag som trodde att man levde i symbios vid Lilla Edet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
chromatic91
14 mars 2023 · 84 Inlägg

Mossan1 skrev:

chromatic91 skrev:
Låt ungarna leka säger jag.

Ironi eller skämt hpppas jag.

Annars är du en del av samhällsproblemet.

Ja, skämt. Försöker att inte ge mig in i politik på den här sidan. Man får tycka vad man vill om ungdomarna och hur dom ska behandlas osv!

chromatic91
14 mars 2023 · 84 Inlägg

spillolja skrev:
jag som trodde att man levde i symbios vid Lilla Edet

Vi är inte så speciella, förra året tände man fyr på 100-tals bilar i Trollhättan, inklusive min väns :'( Det är så onödigt.

Lucif3r
14 mars 2023 · 2 173 Inlägg

chromatic91 skrev:
Och hur många år är det meningen att den ska hålla efter att du köpt den?

Med sedvanlig service? Tills den antingen är inblandad i en olycka eller tills man säljer den så klart smile

jaka54
14 mars 2023 · 5 656 Inlägg

Är det i sverige du bor?

chromatic91
15 mars 2023 · 84 Inlägg

Lucif3r skrev:

chromatic91 skrev:
Och hur många år är det meningen att den ska hålla efter att du köpt den?

Med sedvanlig service? Tills den antingen är inblandad i en olycka eller tills man säljer den så klart smile

Okay! Där är vi väldigt olika med prisklasser och förväntningar tror jag. Hur som helst, tack för att du delar med mig!

chromatic91
15 mars 2023 · 84 Inlägg

jaka54 skrev:
Är det i sverige du bor?

Japp Lilla Edet.
Förra året så vart ett gäng 14-åringar som sprang runt och slog sönder allt dom kunde se. Polisen är alltid 30 minuter bort så det finns ingen risk för dom.
Coop fick sina fönster sönderslagna totalt 6 gånger på en sommar...

Oreggad Ruter Knekt
15 mars 2023 · 621 Inlägg

chromatic91 skrev:

Lucif3r skrev:

chromatic91 skrev:
Och hur många år är det meningen att den ska hålla efter att du köpt den?

Med sedvanlig service? Tills den antingen är inblandad i en olycka eller tills man säljer den så klart smile

Okay! Där är vi väldigt olika med prisklasser och förväntningar tror jag. Hur som helst, tack för att du delar med mig!

Prisklasser ... 940 VS yaris mk1.

Lucif3r verkar vara enda i tråden som tycker det låter klokt att ifrågasätta.

Not: vad skulle en 12år gammal volvo 940, v70 m.m. med 12000mil på mätaren kosta 2010? Med inflation troligen runt priset av 20 tusen idag. Inte fan ska man då lägga 20t till för att hålla igång den över två besiktningstillfällen, utan då är det något slitage som inte är normalt och inget man ska vara nöjd över.

Senast redigerat av Duvetdet (15 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
chromatic91
15 mars 2023 · 84 Inlägg

Duvetdet skrev:

chromatic91 skrev:

Lucif3r skrev:

Med sedvanlig service? Tills den antingen är inblandad i en olycka eller tills man säljer den så klart smile

Okay! Där är vi väldigt olika med prisklasser och förväntningar tror jag. Hur som helst, tack för att du delar med mig!

Prisklasser ... 940 VS yaris mk1.

Lucif3r verkar vara enda i tråden som tycker det låter klokt att ifrågasätta.

Not: vad skulle en 12år gammal volvo 940, v70 m.m. med 12000mil på mätaren kosta 2010? Med inflation troligen runt priset av 20 tusen idag. Inte fan ska man då lägga 20t till för att hålla igång den över två besiktningstillfällen, utan då är det något slitage som inte är normalt och inget man ska vara nöjd över.

Hur som helst så löser jag avgasröret, sen får vi hoppas på felfri bil ett tag framöver (y)
Tack för all hjälp

Oreggad Ruter Knekt
15 mars 2023 · 621 Inlägg

chromatic91 skrev:

Duvetdet skrev:

chromatic91 skrev:
Okay! Där är vi väldigt olika med prisklasser och förväntningar tror jag. Hur som helst, tack för att du delar med mig!

Prisklasser ... 940 VS yaris mk1.

Lucif3r verkar vara enda i tråden som tycker det låter klokt att ifrågasätta.

Not: vad skulle en 12år gammal volvo 940, v70 m.m. med 12000mil på mätaren kosta 2010? Med inflation troligen runt priset av 20 tusen idag. Inte fan ska man då lägga 20t till för att hålla igång den över två besiktningstillfällen, utan då är det något slitage som inte är normalt och inget man ska vara nöjd över.

Hur som helst så löser jag avgasröret, sen får vi hoppas på felfri bil ett tag framöver (y)
Tack för all hjälp

Skulle i första led investera i rekonditionering av bromsarna. Är det slutröret efter dämparen har det knapp betydelse. När din förra lagning spricker upp igen så lämpar det dig att du byter, om pengar var problemet.

Fast å andra sidan rullar den väl utan båda delar.

Senast redigerat av Duvetdet (15 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
chromatic91
15 mars 2023 · 84 Inlägg

Duvetdet skrev:

chromatic91 skrev:

Duvetdet skrev:

Prisklasser ... 940 VS yaris mk1.

Lucif3r verkar vara enda i tråden som tycker det låter klokt att ifrågasätta.

Not: vad skulle en 12år gammal volvo 940, v70 m.m. med 12000mil på mätaren kosta 2010? Med inflation troligen runt priset av 20 tusen idag. Inte fan ska man då lägga 20t till för att hålla igång den över två besiktningstillfällen, utan då är det något slitage som inte är normalt och inget man ska vara nöjd över.

Hur som helst så löser jag avgasröret, sen får vi hoppas på felfri bil ett tag framöver (y)
Tack för all hjälp

Skulle i första led investera i rekonditionering av bromsarna. Är det slutröret efter dämparen har det knapp betydelse. När din förra lagning spricker upp igen så lämpar det dig att du byter, om pengar var problemet.

Fast å andra sidan rullar den väl utan båda delar.

Tack!

chromatic91
30 mars 2023 · 84 Inlägg

Denna historian förtjänar ju ett slut!
Efter att avgasröret gick av så började andra saker gå sönder samtidigt, så jag bytte in den mot en jättefin Corolla 2005 för ett fint pris!
Jag är jättenöjd. Den har hela 110 hästar istället för 68 som innan, jisses vilken sportbil!
https://i.imgur.com/SJheekR.jpg

Oreggad Ruter Knekt
30 mars 2023 · 621 Inlägg

Bra val, tattarmeck och fulfixar resulterar gärna i att det faller isär. Gör om gör rätt...

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lucif3r
30 mars 2023 · 2 173 Inlägg

Vi hoppas du har bättre tur med denna då. Men se till att göra ditt bästa för att underhålla den smile Det tjänar man på i längden - kanske inte rent ekonomiskt, men att ha en bil man kan lita på i ur och skur betyder mer än pengar.
Man slipper dessutom få en "shock" med X antal nedslag på besiktningen som måste åtgärdas allt på en gång, dom nedslag man får brukar vara saker som kan vara svåra att kontrollera ordentligt själv, typ något glappa styrleder, avgasvärden(fast en 05a borde väl iofs gå att mäta/se via OBD2-porten..?) osv.
Men lampor, rost, brustna fjädrar, oljeläckage osv är något man enkelt kan undvika nedslag på bara genom att se över bilen då och då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang