Sten i skivbromsarna?

chromatic91
5 mars 2023 · 84 Inlägg

Hejsan!
Jag har något konstigt skrapande ljud när jag bromsar på senaste, det ser ut som någon sorts reva i bromsskivan.
Är det bara att byta eller kan sånt här slitas bort? Någon som vet vad man rimligtvis betalar för att byta bromsarna fram på en 1.0 Yaris?
Jag är så dåligt på sånt här!
EDIT: När jag köpte bilen för 2500 mil sedan så sa dom att frambromsarna var bytta.
https://i.imgur.com/rLIZdE1.jpg

Senast redigerat av chromatic91 (5 mars 2023)

Oreggad Ruter Knekt
5 mars 2023 · 621 Inlägg

Otroligt att stenar orsakar det där. Ta loss oket och kolla hur slitna bromsbeläggen är.

Ser ut som den har ett jack på vänster sida klockan 9. Kanske bara är smuts.

Bara att titta på bilden så tycker jag det ser ut som om det yttre bromsbelägget gjort sitt.

Lyft upp alla däcken och rotera fram o tillbaks för att fatta vartifrån det låter. Låter det inget så får du som sagt undersöka bromsbeläggen.

Senast redigerat av Duvetdet (5 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mack Forum- och sitemoderator
5 mars 2023 · 26 097 Inlägg

En sten får du lös genom att köra framåt och bakåt och bromsa lite på olika sätt.
Fortsätter det här att skrapa och låta så är det något annat.

Om tidigare ägare säger att något är bytt så behöver det inte betyda någonting. Särskilt inte idag.
Hur ser bromsklossarna ut om du uppifrån bromsoket tittar ner på dem? Ser dom tunna ut?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MisterAxl
5 mars 2023 · 103 Inlägg

Baserat på bilden så skulle jag säga att du bör överväga att byta både bromsbelägg, bromsskiva, bromssköld och bromsok. Att den förra ägaren sade att bromsarna är bytta behöver inte betyda någonting såvida det inte kunde visas upp papper på bytet, typ ett kvitto. Han/hon kan ju ha ljugit, trots allt.

Kan ju också vara som så att bromsoket och bromsskölden egentligen är okej, det ser man ju bäst om du tar isär och tittar.

Oreggad Ruter Knekt
5 mars 2023 · 621 Inlägg

Svårt att avgöra tjocklek på skivan men så sliten bana har den inte att nya belägg kan slitas in på denna. Och skölden sitter kvar, varför ta loss den då...

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MisterAxl
5 mars 2023 · 103 Inlägg

Duvetdet skrev:
Svårt att avgöra tjocklek på skivan men så sliten bana har den inte att nya belägg kan slitas in på denna. Och skölden sitter kvar, varför ta loss den då...

Tänker mest att hade det varit min egna bil så hade jag kostat på mig ett byte av det i samband med att man byter belägg, skiva och ok när man ändå monterar ner rubbet och får fram skölden. Det brukar inte kosta många hundralappar att köpa en ny sköld, liksom.

Sen om bilen behöver byta allt detta, det behöver inte vara fallet här. Men börja med bromsbeläggen och se hur de ser ut åtminstone.

Senast redigerat av MisterAxl (5 mars 2023)

Oreggad Ruter Knekt
5 mars 2023 · 621 Inlägg

MisterAxl skrev:

Duvetdet skrev:
Svårt att avgöra tjocklek på skivan men så sliten bana har den inte att nya belägg kan slitas in på denna. Och skölden sitter kvar, varför ta loss den då...

Tänker mest att hade det varit min egna bil så hade jag kostat på mig ett byte av det i samband med att man byter belägg, skiva och ok när man ändå monterar ner rubbet och får fram skölden. Det brukar inte kosta många hundralappar att köpa en ny sköld, liksom.

Sen om bilen behöver byta allt detta, det behöver inte vara fallet här. Men börja med bromsbeläggen och se hur de ser ut åtminstone.

Helt enig - byta klabbet om det är isär. Tänker främst att tidsåtgången att få av rostiga bultar till okhållaren kan ta evigheter mer tid än vad byte belägg tar.

Senast redigerat av Duvetdet (5 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Utmarks-Loke
5 mars 2023 · 5 791 Inlägg

Ser ut precis som det brukar på toyota, rostigt och dåligt underhållet. Grejerna måste tas isär, undersökas och åtminstone beläggen bytas. Skivan kanske går ett år till men behöver rengöras ordentligt med stålborste på ytan där hjulet sitter. Okens skick är omöjligt att avgöra utan att plocka isär och undersöka. Men jag räknar med att de inte fått någon smörjning eller "motion" på många år, folk köper toyota för att de inte vill göra sånt

chromatic91
5 mars 2023 · 84 Inlägg

Duvetdet skrev:
Otroligt att stenar orsakar det där. Ta loss oket och kolla hur slitna bromsbeläggen är.

Ser ut som den har ett jack på vänster sida klockan 9. Kanske bara är smuts.

Bara att titta på bilden så tycker jag det ser ut som om det yttre bromsbelägget gjort sitt.

Lyft upp alla däcken och rotera fram o tillbaks för att fatta vartifrån det låter. Låter det inget så får du som sagt undersöka bromsbeläggen.

Mack skrev:
En sten får du lös genom att köra framåt och bakåt och bromsa lite på olika sätt.
Fortsätter det här att skrapa och låta så är det något annat.

Om tidigare ägare säger att något är bytt så behöver det inte betyda någonting. Särskilt inte idag.
Hur ser bromsklossarna ut om du uppifrån bromsoket tittar ner på dem? Ser dom tunna ut?

MisterAxl skrev:
Baserat på bilden så skulle jag säga att du bör överväga att byta både bromsbelägg, bromsskiva, bromssköld och bromsok. Att den förra ägaren sade att bromsarna är bytta behöver inte betyda någonting såvida det inte kunde visas upp papper på bytet, typ ett kvitto. Han/hon kan ju ha ljugit, trots allt.

Kan ju också vara som så att bromsoket och bromsskölden egentligen är okej, det ser man ju bäst om du tar isär och tittar.

Duvetdet skrev:
Svårt att avgöra tjocklek på skivan men så sliten bana har den inte att nya belägg kan slitas in på denna. Och skölden sitter kvar, varför ta loss den då...

MisterAxl skrev:

Duvetdet skrev:
Svårt att avgöra tjocklek på skivan men så sliten bana har den inte att nya belägg kan slitas in på denna. Och skölden sitter kvar, varför ta loss den då...

Tänker mest att hade det varit min egna bil så hade jag kostat på mig ett byte av det i samband med att man byter belägg, skiva och ok när man ändå monterar ner rubbet och får fram skölden. Det brukar inte kosta många hundralappar att köpa en ny sköld, liksom.

Sen om bilen behöver byta allt detta, det behöver inte vara fallet här. Men börja med bromsbeläggen och se hur de ser ut åtminstone.

Duvetdet skrev:

MisterAxl skrev:

Duvetdet skrev:
Svårt att avgöra tjocklek på skivan men så sliten bana har den inte att nya belägg kan slitas in på denna. Och skölden sitter kvar, varför ta loss den då...

Tänker mest att hade det varit min egna bil så hade jag kostat på mig ett byte av det i samband med att man byter belägg, skiva och ok när man ändå monterar ner rubbet och får fram skölden. Det brukar inte kosta många hundralappar att köpa en ny sköld, liksom.

Sen om bilen behöver byta allt detta, det behöver inte vara fallet här. Men börja med bromsbeläggen och se hur de ser ut åtminstone.

Helt enig - byta klabbet om det är isär. Tänker främst att tidsåtgången att få av rostiga bultar till okhållaren kan ta evigheter mer tid än vad byte belägg tar.

Utmarks-Loke skrev:
Ser ut precis som det brukar på toyota, rostigt och dåligt underhållet. Grejerna måste tas isär, undersökas och åtminstone beläggen bytas. Skivan kanske går ett år till men behöver rengöras ordentligt med stålborste på ytan där hjulet sitter. Okens skick är omöjligt att avgöra utan att plocka isär och undersöka. Men jag räknar med att de inte fått någon smörjning eller "motion" på många år, folk köper toyota för att de inte vill göra sånt

Tack för alla jättefina svar. Jag får kolla på att byta ut allt, men det börjar bli tröttsamt. Går det att kolla på bromsbeläggen / ta isär utan att behöva koppla loss rören för bromsvätska osv och lufta systemet? Kan ju inte sånt så bra.

Oreggad Ruter Knekt
6 mars 2023 · 621 Inlägg

Ohh ja, bara att ta loss själva oket som nyper fast beläggen. Röret rimligtvis i förstärkt gummi en bit, så den kan du böja, även kopparrören går att böja lite. Låt oket bara inte hänga fritt i slangen, onödigt slitage.

Tips på vägen är att kolla innan vad du har för kolvar i bromsoken innan du tar loss något, samt att du har smörjmedel, nya belägg och om du inte har rätt verktyg, tålamod och fantasi. Det mesta går med en näbbtång, skiftnyckel och tid.

Öppna locket till bromsvätskan så slipper du lite motstånd om du ska pressa tillbaks kolven när du byter belägg.

Skulle personligen bara bytt belägg om bilen inte förväntas överleva mer än några år till.

Senast redigerat av Duvetdet (6 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
jaka54
6 mars 2023 · 5 656 Inlägg

Som antagligen redan sagts så har ljudet och repan uppkommit av att bromsbeläggen är slitna ner till beläggens bromsvarnings yta.
Eftersom allt ser dåligt underhållit ut rekommenderar jag dig att byta skiva och belägg...hur enkelt som helst! Bara hissa upp bilen med domkraft (för det har du väl) och skruva av bromsoket (sitter med två skruvar) .

Lucif3r
6 mars 2023 · 2 173 Inlägg

jaka54 skrev:
skruva av bromsoket (sitter med två skruvar) .

Mja, men att bara hinka av oket räcker inte, man lär bort med ok-hållaren också för att få bort skivan(och framförallt för att få dit den nya, troligen tjockare, skivan).
Visserligen också (oftast) bara 2 bultar till, men dessa jävlar kan ha suttit där så länge att dom är ett med ok-hållaren.

chromatic91
6 mars 2023 · 84 Inlägg

Lucif3r skrev:

jaka54 skrev:
skruva av bromsoket (sitter med två skruvar) .

Mja, men att bara hinka av oket räcker inte, man lär bort med ok-hållaren också för att få bort skivan(och framförallt för att få dit den nya, troligen tjockare, skivan).
Visserligen också (oftast) bara 2 bultar till, men dessa jävlar kan ha suttit där så länge att dom är ett med ok-hållaren.

Ska se hur modig jag är.
I värsta fall får jag lämna in den till mekonomen och hoppas att det inte kostar så mycket, men jag är så himla förstörd ekonomiskt just nu, bilen köptes för 20 tusen för 3 år sedan och senaste 6 månaderna har man fått lämna in den på byte av generator, svetsfixning och hjullager bak byte, så jag får motorbromsa lite ett tag tror jag och se hur jag löser detta.

Tack för alla tips!

Oreggad Ruter Knekt
6 mars 2023 · 621 Inlägg

20år gammal yaris, rekommenderar dig att köpa en gasolbrännare och kyl/oljespray för att sedan massera loss bulten till okhållaren. Den är inte ekonomiskt försvarbar att skicka på verkstadsjobb. Men steg ett är inte detta, utan det är den ypperligt enkla uppgiften att byta bromsbelägg...

Senast redigerat av Duvetdet (6 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
chromatic91
6 mars 2023 · 84 Inlägg

Duvetdet skrev:
20år gammal yaris, rekommenderar dig att köpa en gasolbrännare och kyl/oljespray för att sedan massera loss bulten till okhållaren. Den är inte ekonomiskt försvarbar att skicka på verkstadsjobb. Men steg ett är inte detta, utan det är den ypperligt enkla uppgiften att byta bromsbelägg...

Åh! Det kanske är värt att försöka sig på själv då... Har verktyg hemma. Går det att köpa ok som dyker upp när jag skriver in mitt regnr på typ autodoc?
WKA283

Alla ok ser ju typ helt olika ut... hur vet jag att det kommer passa?

Hittade en jättebra video
https://www.youtube.com/watch?v=7xHBK8YTRIY

Senast redigerat av chromatic91 (6 mars 2023)

Oreggad Ruter Knekt
6 mars 2023 · 621 Inlägg

chromatic91 skrev:

Duvetdet skrev:
20år gammal yaris, rekommenderar dig att köpa en gasolbrännare och kyl/oljespray för att sedan massera loss bulten till okhållaren. Den är inte ekonomiskt försvarbar att skicka på verkstadsjobb. Men steg ett är inte detta, utan det är den ypperligt enkla uppgiften att byta bromsbelägg...

Åh! Det kanske är värt att försöka sig på själv då... Har verktyg hemma. Går det att köpa ok som dyker upp när jag skriver in mitt regnr på typ autodoc?
WKA283

Alla ok ser ju typ helt olika ut... hur vet jag att det kommer passa?

Komplett uppsättning belägg kostar 500kr på biltema och 300 online. Arbetet är uppriktigt talar straight forward så länge du pressar tillbaks kolven.

Du ska inte ha nya ok. Bara smörja upp de du har och sätts i nya belägg.

Finns två olika varianter av frambroms, ev. Bakbroms med. Skulle mätt upp beläggets längd innan jag köpt grejer, alternativt gått till feltema/mekonomen/adbildelar och hoppats det passade, enkelt att byta i fysisk butik.

Senast redigerat av Duvetdet (6 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
chromatic91
6 mars 2023 · 84 Inlägg

Duvetdet skrev:

chromatic91 skrev:

Duvetdet skrev:
20år gammal yaris, rekommenderar dig att köpa en gasolbrännare och kyl/oljespray för att sedan massera loss bulten till okhållaren. Den är inte ekonomiskt försvarbar att skicka på verkstadsjobb. Men steg ett är inte detta, utan det är den ypperligt enkla uppgiften att byta bromsbelägg...

Åh! Det kanske är värt att försöka sig på själv då... Har verktyg hemma. Går det att köpa ok som dyker upp när jag skriver in mitt regnr på typ autodoc?
WKA283

Alla ok ser ju typ helt olika ut... hur vet jag att det kommer passa?

Komplett uppsättning belägg kostar 500kr på biltema och 300 online. Arbetet är uppriktigt talar straight forward så länge du pressar tillbaks kolven.

Du ska inte ha nya ok.

Okej tack så hemskt mycket.
Så jag köper belägg på biltema och fixar detta då! Ska se om jag kan hitta ett verktyg för att pressa tillbaka kolven också.
Du ska ha ett stort tack för hjälpen!

Oreggad Ruter Knekt
6 mars 2023 · 621 Inlägg

chromatic91 skrev:

Duvetdet skrev:

chromatic91 skrev:
Åh! Det kanske är värt att försöka sig på själv då... Har verktyg hemma. Går det att köpa ok som dyker upp när jag skriver in mitt regnr på typ autodoc?
WKA283

Alla ok ser ju typ helt olika ut... hur vet jag att det kommer passa?

Komplett uppsättning belägg kostar 500kr på biltema och 300 online. Arbetet är uppriktigt talar straight forward så länge du pressar tillbaks kolven.

Du ska inte ha nya ok.

Okej tack så hemskt mycket.
Så jag köper belägg på biltema och fixar detta då! Ska se om jag kan hitta ett verktyg för att pressa tillbaka kolven också.
Du ska ha ett stort tack för hjälpen!

Har aldrig använt ett sånt verktyg. Har alltid önskat att jag haft ett sånt verktyg när man väl dragit igång, men det har alltid gått bra med en träbit, gummiklubba, näbbtång och en massa vilja. Hehe

Lycka till smile

Senast redigerat av Duvetdet (6 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
chromatic91
6 mars 2023 · 84 Inlägg

Duvetdet skrev:

chromatic91 skrev:

Duvetdet skrev:

Komplett uppsättning belägg kostar 500kr på biltema och 300 online. Arbetet är uppriktigt talar straight forward så länge du pressar tillbaks kolven.

Du ska inte ha nya ok.

Okej tack så hemskt mycket.
Så jag köper belägg på biltema och fixar detta då! Ska se om jag kan hitta ett verktyg för att pressa tillbaka kolven också.
Du ska ha ett stort tack för hjälpen!

Har aldrig använt ett sånt verktyg. Har alltid önskat att jag haft ett sånt verktyg när man väl dragit igång, men det har alltid gått bra med en träbit, gummiklubba, näbbtång och en massa vilja. Hehe

Lycka till smile

Blir mer och mer konfunderad på vad detta är för metal-flis som ligger inklämd där...
Tar bort den medans jag byter beläggen.
https://i.imgur.com/SkgW4mU.png

Mack Forum- och sitemoderator
6 mars 2023 · 26 097 Inlägg

chromatic91 skrev:

Duvetdet skrev:

chromatic91 skrev:

Okej tack så hemskt mycket.
Så jag köper belägg på biltema och fixar detta då! Ska se om jag kan hitta ett verktyg för att pressa tillbaka kolven också.
Du ska ha ett stort tack för hjälpen!

Har aldrig använt ett sånt verktyg. Har alltid önskat att jag haft ett sånt verktyg när man väl dragit igång, men det har alltid gått bra med en träbit, gummiklubba, näbbtång och en massa vilja. Hehe

Lycka till smile

Blir mer och mer konfunderad på vad detta är för metal-flis som ligger inklämd där...
Tar bort den medans jag byter beläggen.
https://i.imgur.com/SkgW4mU.png

Vad händer om du pillar på den där? Rör den sig eller sitter hårt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang