Hjälp med att koppla basar till 2 ohm

BlackNR
3 juli 2012 · 31 Inlägg

går det att koppla 2 basar som är 2x4 ohm till 2 ohm?

har kollat på den här hemsidan http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4 men blir inge smartare för det

jag har den här lådan http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-2x12.html
och det här slutsteget http://images.kenwood.eu/files/prod/965 … 8EN%29.pdf

sökte lite på forumet men hittade ingen liknande tråd så jag gjorde en ny

tack i förskott! Mvh Fille

AndrAAx
3 juli 2012 · 742 Inlägg

Nej! Det går inte!
4Ohm eller 1Ohm inget i mellan!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Boyakacsha
3 juli 2012 · 409 Inlägg

Har basarna dubbla 4 ohms spolar så går det precis som AndrAAx säger inte att koppla i 2 ohm.
Hemsidan är lite luddig då det bara står "2x4 ohm", står inte om detta är per bas eller om det är 2 st 4 ohms basar.

M_icke_
3 juli 2012 · 3 466 Inlägg

Boyakacsha skrev:
Har basarna dubbla 4 ohms spolar så går det precis som AndrAAx säger inte att koppla i 2 ohm.
Hemsidan är lite luddig då det bara står "2x4 ohm", står inte om detta är per bas eller om det är 2 st 4 ohms basar.

Så som de står hade jag tolkat de som att de va 2st 4ohm-basar om jag inte redan vetat att de basarna är D4or.. roll

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
AndrAAx
4 juli 2012 · 742 Inlägg

Bild från BRSl hemsida som han länkat till!
http://www.brl.se/bilder/artiklar/zoom/900GS1222PKT12_6.jpg

Senast redigerat av AndrAAx (4 juli 2012)

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Boyakacsha
4 juli 2012 · 409 Inlägg

Ah, den bilden missade jag smile

Glenn9K Montör
6 juli 2012 · 664 Inlägg

Lånar tråden lite, känns onödigt att starta en ny nästan likadan. Är lite ny på detta med basar med dubbla spolar.

Har köpt en begagnad Carpower Sonic-12-bas och ett SinusLive SL-A 1500-slutsteg.

Steget ser ut såhär och har sina anslutningar som på bilden: http://www.autoradia-brno.cz/image/cache/data/sinus_live/A_1500-2-800x800.jpg

Steget skall lämna dessa effekter vid olika motstånd:

rms an 1 Ohm 1500 Watt (THD 0,8 %)
rms an 2 Ohm 900 Watt (THD 0,4 %)
rms an 4 Ohm 550 Watt (THD 0,3 %)

Basen har dubbla spolar och det står såhär på den:

2x600Wmax
2x350Wrms/2ohm

Så jag antar därmed att varje spole är 2ohm?

Om jag kopplar varje spole helt separat/parallellt till varsin Plus och Minus på slutsteget, är allting kopplat i 2ohm då? Och i så fall så matas ju varje spole med 450Wrms, vilket basarna inte klarar (man kanske kan köra så ändå, och dra ner gainen, eller hur funkar det?). Och väljer jag att seriekoppla spolarna så blir det hela 4ohm antar jag, men då ramlar effekten ner till 275Wrms per spole.

Kan någon vänlig själ förklara hur jag gör detta på bästa sätt? Kanske måla en sån bild som AndrAAx postade tidigare i tråden, fast med mina förustättningar?

Tack på förhand!

Senast redigerat av berthelsen (6 juli 2012)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
M_icke_
6 juli 2012 · 3 466 Inlägg

berthelsen skrev:
Lånar tråden lite, känns onödigt att starta en ny nästan likadan. Är lite ny på detta med basar med dubbla spolar.

Har köpt en begagnad Carpower Sonic-12-bas och ett SinusLive SL-A 1500-slutsteg.

Steget ser ut såhär och har sina anslutningar som på bilden: http://www.autoradia-brno.cz/image/cach … 00x800.jpg

Steget skall lämna dessa effekter vid olika motstånd:

rms an 1 Ohm 1500 Watt (THD 0,8 %)
rms an 2 Ohm 900 Watt (THD 0,4 %)
rms an 4 Ohm 550 Watt (THD 0,3 %)

Basen har dubbla spolar och det står såhär på den:

2x600Wmax
2x350Wrms/2ohm

Så jag antar därmed att varje spole är 2ohm?

Om jag kopplar varje spole helt separat/parallellt till varsin Plus och Minus på slutsteget, är allting kopplat i 2ohm då? Och i så fall så matas ju varje spole med 450Wrms, vilket basarna inte klarar (man kanske kan köra så ändå, och dra ner gainen, eller hur funkar det?). Och väljer jag att seriekoppla spolarna så blir det hela 4ohm antar jag, men då ramlar effekten ner till 275Wrms per spole.

Kan någon vänlig själ förklara hur jag gör detta på bästa sätt? Kanske måla en sån bild som AndrAAx postade tidigare i tråden, fast med mina förustättningar?

Tack på förhand!

När du parallellkopplar så kan du räkna ut impedansen genom att helt enkelt ta impedansen på spolarna och dividera med antalet spolar. Du har alltså 2ohm/2st=1ohm

Parallellkopplar du kommer du alltså köra steget i 1 ohm. Om du istället skulle seriekoppla så adderar du bara impedansen. alltså 2ohm+2ohm=4ohm

Du kan alltså köra den basen i 1 eller 4ohm.

Vad gäller effekten så styr du ju den med volymkontrollen precis som du styr motoreffekten med gaspedalen. Basen blir alltså inte matad med en viss effekt bara för att steget kan lämna den.
Man brukar dessutom säga att för att utnyttja basen fullt bör steget lämna minst så mycke effekt som basens kontinuerliga effekttålighet(Wrms). Dvs 700Wrms eller mer. Om du kopplar basen i 4ohm kommer du inte kunna utnyttja basens fulla kapacitet men samtidigt kommer den hålla så länge du inte pressar steget så att du får distorsion i signalen.
Kopplar du den i 1ohm så kommer du kunna utnyttja basen fullt ut utan att pressa steget och om du bara kan hålla dig till att spela på en nivå basen tål så är detta ett bra alternativ.

Jag hade själv en sådan bas och körde den i 1ohm på ett DLS CAD15 som är ganska likvärdigt effektmssigt med ditt SinusLive. Tänk på att steget drar runt 4ggr så mycke ström i 1 ohm som i 4ohm. Extrabatteri är starkt rekommenderat i 1ohm!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Glenn9K Montör
6 juli 2012 · 664 Inlägg

M_icke_ skrev:

berthelsen skrev:
Lånar tråden lite, känns onödigt att starta en ny nästan likadan. Är lite ny på detta med basar med dubbla spolar.

Har köpt en begagnad Carpower Sonic-12-bas och ett SinusLive SL-A 1500-slutsteg.

Steget ser ut såhär och har sina anslutningar som på bilden: http://www.autoradia-brno.cz/image/cach … 00x800.jpg

Steget skall lämna dessa effekter vid olika motstånd:

rms an 1 Ohm 1500 Watt (THD 0,8 %)
rms an 2 Ohm 900 Watt (THD 0,4 %)
rms an 4 Ohm 550 Watt (THD 0,3 %)

Basen har dubbla spolar och det står såhär på den:

2x600Wmax
2x350Wrms/2ohm

Så jag antar därmed att varje spole är 2ohm?

Om jag kopplar varje spole helt separat/parallellt till varsin Plus och Minus på slutsteget, är allting kopplat i 2ohm då? Och i så fall så matas ju varje spole med 450Wrms, vilket basarna inte klarar (man kanske kan köra så ändå, och dra ner gainen, eller hur funkar det?). Och väljer jag att seriekoppla spolarna så blir det hela 4ohm antar jag, men då ramlar effekten ner till 275Wrms per spole.

Kan någon vänlig själ förklara hur jag gör detta på bästa sätt? Kanske måla en sån bild som AndrAAx postade tidigare i tråden, fast med mina förustättningar?

Tack på förhand!

När du parallellkopplar så kan du räkna ut impedansen genom att helt enkelt ta impedansen på spolarna och dividera med antalet spolar. Du har alltså 2ohm/2st=1ohm

Parallellkopplar du kommer du alltså köra steget i 1 ohm. Om du istället skulle seriekoppla så adderar du bara impedansen. alltså 2ohm+2ohm=4ohm

Du kan alltså köra den basen i 1 eller 4ohm.

Vad gäller effekten så styr du ju den med volymkontrollen precis som du styr motoreffekten med gaspedalen. Basen blir alltså inte matad med en viss effekt bara för att steget kan lämna den.
Man brukar dessutom säga att för att utnyttja basen fullt bör steget lämna minst så mycke effekt som basens kontinuerliga effekttålighet(Wrms). Dvs 700Wrms eller mer. Om du kopplar basen i 4ohm kommer du inte kunna utnyttja basens fulla kapacitet men samtidigt kommer den hålla så länge du inte pressar steget så att du får distorsion i signalen.
Kopplar du den i 1ohm så kommer du kunna utnyttja basen fullt ut utan att pressa steget och om du bara kan hålla dig till att spela på en nivå basen tål så är detta ett bra alternativ.

Jag hade själv en sådan bas och körde den i 1ohm på ett DLS CAD15 som är ganska likvärdigt effektmssigt med ditt SinusLive. Tänk på att steget drar runt 4ggr så mycke ström i 1 ohm som i 4ohm. Extrabatteri är starkt rekommenderat i 1ohm!

Tack för ett jättebra svar!

Tillverkaren rekommenderar 35mm2-kabel till steget. Är det nödvändigt även om jag väljer att köra i 4ohm?

Om jag väljer att koppla ett extra batteri på bilen, då parallellkopplar jag det med bilens befintliga system bara eller? Nya batteriets minuspol till karossen, nya batteriers pluspol till startbatteriets pluspol?

För att parallellkoppla spolarna i basen så kopplar jag helt enkelt en kabel i varje utgång på steget? Eller ska jag köra bara med de yttre plus-, och minuskontakterna och köra 2 kablar i varje hål? (om du tittar på bilden på steget så fattar du nog vad jag menar. Tycker "mono-texten och strecken" där är lite förvirrande, i alla fall för mig som är ny på den här nivån av ljudutrustning).

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
M_icke_
6 juli 2012 · 3 466 Inlägg

berthelsen skrev:

M_icke_ skrev:

berthelsen skrev:
Lånar tråden lite, känns onödigt att starta en ny nästan likadan. Är lite ny på detta med basar med dubbla spolar.

Har köpt en begagnad Carpower Sonic-12-bas och ett SinusLive SL-A 1500-slutsteg.

Steget ser ut såhär och har sina anslutningar som på bilden: http://www.autoradia-brno.cz/image/cach … 00x800.jpg

Steget skall lämna dessa effekter vid olika motstånd:

rms an 1 Ohm 1500 Watt (THD 0,8 %)
rms an 2 Ohm 900 Watt (THD 0,4 %)
rms an 4 Ohm 550 Watt (THD 0,3 %)

Basen har dubbla spolar och det står såhär på den:

2x600Wmax
2x350Wrms/2ohm

Så jag antar därmed att varje spole är 2ohm?

Om jag kopplar varje spole helt separat/parallellt till varsin Plus och Minus på slutsteget, är allting kopplat i 2ohm då? Och i så fall så matas ju varje spole med 450Wrms, vilket basarna inte klarar (man kanske kan köra så ändå, och dra ner gainen, eller hur funkar det?). Och väljer jag att seriekoppla spolarna så blir det hela 4ohm antar jag, men då ramlar effekten ner till 275Wrms per spole.

Kan någon vänlig själ förklara hur jag gör detta på bästa sätt? Kanske måla en sån bild som AndrAAx postade tidigare i tråden, fast med mina förustättningar?

Tack på förhand!

När du parallellkopplar så kan du räkna ut impedansen genom att helt enkelt ta impedansen på spolarna och dividera med antalet spolar. Du har alltså 2ohm/2st=1ohm

Parallellkopplar du kommer du alltså köra steget i 1 ohm. Om du istället skulle seriekoppla så adderar du bara impedansen. alltså 2ohm+2ohm=4ohm

Du kan alltså köra den basen i 1 eller 4ohm.

Vad gäller effekten så styr du ju den med volymkontrollen precis som du styr motoreffekten med gaspedalen. Basen blir alltså inte matad med en viss effekt bara för att steget kan lämna den.
Man brukar dessutom säga att för att utnyttja basen fullt bör steget lämna minst så mycke effekt som basens kontinuerliga effekttålighet(Wrms). Dvs 700Wrms eller mer. Om du kopplar basen i 4ohm kommer du inte kunna utnyttja basens fulla kapacitet men samtidigt kommer den hålla så länge du inte pressar steget så att du får distorsion i signalen.
Kopplar du den i 1ohm så kommer du kunna utnyttja basen fullt ut utan att pressa steget och om du bara kan hålla dig till att spela på en nivå basen tål så är detta ett bra alternativ.

Jag hade själv en sådan bas och körde den i 1ohm på ett DLS CAD15 som är ganska likvärdigt effektmssigt med ditt SinusLive. Tänk på att steget drar runt 4ggr så mycke ström i 1 ohm som i 4ohm. Extrabatteri är starkt rekommenderat i 1ohm!

Tack för ett jättebra svar!

Tillverkaren rekommenderar 35mm2-kabel till steget. Är det nödvändigt även om jag väljer att köra i 4ohm?

Om jag väljer att koppla ett extra batteri på bilen, då parallellkopplar jag det med bilens befintliga system bara eller? Nya batteriets minuspol till karossen, nya batteriers pluspol till startbatteriets pluspol?

För att parallellkoppla spolarna i basen så kopplar jag helt enkelt en kabel i varje utgång på steget? Eller ska jag köra bara med de yttre plus-, och minuskontakterna och köra 2 kablar i varje hål? (om du tittar på bilden på steget så fattar du nog vad jag menar. Tycker "mono-texten och strecken" där är lite förvirrande, i alla fall för mig som är ny på den här nivån av ljudutrustning).

Nej i 4ohm klarar du dig på klenare kabel. Steget drar gissningsvis högst runt 50A i 4ohm. Vilket innebär att du skulle kunna klara dig lätt på en 21mm2 utan att få allt för stort spänningsfall.
35mm2 är egentligen i absolut minsta laget om du ska köra i 1ohm.

När du kopplar på ett extrabatteri så kopplar du precis som du sa.
Några saker du bör tänka på är dock att du bör säkra av kabeln max 30cm från pluspolen både på batteriet fram och bak. Dessutom på kabeln till slutsteget från bakre batteriet.
Dessutom bör du uppgradera motorjorden och batterijorden fram med minst lika grova kablar som du drar bak. Passa då även på att sätta en extra kabel från generatorn till batteriet fram. Detta för att generatorn ska klara att ladda bägge batterierna bättre.
Se till att få en ordentlig jord från batteriet bak till karossen. Sedan jordar du steget direkt i batteriets minuspol för att få så bra kontakt som möjligt.

Vad gäller inkopplingen i steget så är ett monoblock inte bryggbart som ett vanligt 2-kanalssteg eftersom där bara är en kanal. Däremot har steget dubbla plintar för att förenkla inkoppling av flera kablar om man ska parallellkoppla spolar/basar. Det spelar alltså inte heller någon roll vilken av +/-plintarna man använder till varje kabel så länge man har rätt på + och -.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Glenn9K Montör
6 juli 2012 · 664 Inlägg

M_icke_ skrev:

berthelsen skrev:

M_icke_ skrev:

När du parallellkopplar så kan du räkna ut impedansen genom att helt enkelt ta impedansen på spolarna och dividera med antalet spolar. Du har alltså 2ohm/2st=1ohm

Parallellkopplar du kommer du alltså köra steget i 1 ohm. Om du istället skulle seriekoppla så adderar du bara impedansen. alltså 2ohm+2ohm=4ohm

Du kan alltså köra den basen i 1 eller 4ohm.

Vad gäller effekten så styr du ju den med volymkontrollen precis som du styr motoreffekten med gaspedalen. Basen blir alltså inte matad med en viss effekt bara för att steget kan lämna den.
Man brukar dessutom säga att för att utnyttja basen fullt bör steget lämna minst så mycke effekt som basens kontinuerliga effekttålighet(Wrms). Dvs 700Wrms eller mer. Om du kopplar basen i 4ohm kommer du inte kunna utnyttja basens fulla kapacitet men samtidigt kommer den hålla så länge du inte pressar steget så att du får distorsion i signalen.
Kopplar du den i 1ohm så kommer du kunna utnyttja basen fullt ut utan att pressa steget och om du bara kan hålla dig till att spela på en nivå basen tål så är detta ett bra alternativ.

Jag hade själv en sådan bas och körde den i 1ohm på ett DLS CAD15 som är ganska likvärdigt effektmssigt med ditt SinusLive. Tänk på att steget drar runt 4ggr så mycke ström i 1 ohm som i 4ohm. Extrabatteri är starkt rekommenderat i 1ohm!

Tack för ett jättebra svar!

Tillverkaren rekommenderar 35mm2-kabel till steget. Är det nödvändigt även om jag väljer att köra i 4ohm?

Om jag väljer att koppla ett extra batteri på bilen, då parallellkopplar jag det med bilens befintliga system bara eller? Nya batteriets minuspol till karossen, nya batteriers pluspol till startbatteriets pluspol?

För att parallellkoppla spolarna i basen så kopplar jag helt enkelt en kabel i varje utgång på steget? Eller ska jag köra bara med de yttre plus-, och minuskontakterna och köra 2 kablar i varje hål? (om du tittar på bilden på steget så fattar du nog vad jag menar. Tycker "mono-texten och strecken" där är lite förvirrande, i alla fall för mig som är ny på den här nivån av ljudutrustning).

Nej i 4ohm klarar du dig på klenare kabel. Steget drar gissningsvis högst runt 50A i 4ohm. Vilket innebär att du skulle kunna klara dig lätt på en 21mm2 utan att få allt för stort spänningsfall.
35mm2 är egentligen i absolut minsta laget om du ska köra i 1ohm.

När du kopplar på ett extrabatteri så kopplar du precis som du sa.
Några saker du bör tänka på är dock att du bör säkra av kabeln max 30cm från pluspolen både på batteriet fram och bak. Dessutom på kabeln till slutsteget från bakre batteriet.
Dessutom bör du uppgradera motorjorden och batterijorden fram med minst lika grova kablar som du drar bak. Passa då även på att sätta en extra kabel från generatorn till batteriet fram. Detta för att generatorn ska klara att ladda bägge batterierna bättre.
Se till att få en ordentlig jord från batteriet bak till karossen. Sedan jordar du steget direkt i batteriets minuspol för att få så bra kontakt som möjligt.

Vad gäller inkopplingen i steget så är ett monoblock inte bryggbart som ett vanligt 2-kanalssteg eftersom där bara är en kanal. Däremot har steget dubbla plintar för att förenkla inkoppling av flera kablar om man ska parallellkoppla spolar/basar. Det spelar alltså inte heller någon roll vilken av +/-plintarna man använder till varje kabel så länge man har rätt på + och -.

Kanon, tack så mycket. Då känns det som om jag har koll på det mesta nu.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Davidzzon DAVEO
7 juli 2012 · 513 Inlägg
SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.
BlackNR
20 juli 2012 · 31 Inlägg

tar upp tråden igen, har läst lite noggrannare och det är tydligen 2x2 ohm och inte 2x4 ohm per bas och då går det att koppla dem till 0,5 ohm. men om slutsteget bara är stabilt i 1 ohm hur blir det då? (vill veta hur det blir då jag ska köpa nytt)

Boyakacsha
20 juli 2012 · 409 Inlägg

Du kan inte köra basarna i 0.5ohm om steget bara är 1ohm stabilt. Då får du koppla basarna i 2ohm istället eller skaffa ett 0.5ohm stabilt steg smile

BlackNR
21 juli 2012 · 31 Inlägg

blir det stor skillnad på 1 och 2 ohm? för jag hade som mål när jag skulle köpa ljud att köra ca 1000wrsm i 1 ohm

Jiimpa
21 juli 2012 · 767 Inlägg

Det drar mindre ström att köra på 2 ohm och det är snällare mot steget och det blir renare signal. Jag skulle hellre köra i 2 ohm än 1 ohm ur kvalitets synpunkt. Dock levererar ju steget mindre effekt men är det ett steg som levererar tillräckligt med effekt för till basarna även i 2 ohm så kör på det.

RacsoBoi
7 mars 2023 · 1 Inlägg

jag undrar då jag inte är så jätte bra med ljud och undrar då om jag har två 12'' basar på 2x1 ohm går det att koppla så dem går upp på 2 ohm svar uppskattas smile

Senast redigerat av RacsoBoi (13 april 2023)

Glenn9K Montör
5 april 2023 · 664 Inlägg

RacsoBoi skrev:
jag undrar då jag inte är så jätte bra med ljud och undrar då om jag har två 12'' basar på 2x1 ohm går det att koppla så dem går ner på 2 ohm svar uppskattas smile

Nej, tyvärr. Ska du köra alla 4 spolar på samma kanal (till t. Ex. Ett monoslutsteg) så kan du i detta fallet välja att koppla dom som antingen totalt 1ohm, eller totalt 4ohm.

För 1ohm: Seriekoppla båda 1ohms-spolarna på respektive bas, så att varje baselement blir 2ohm totalt. Parallellkoppla därefter de två Seriekopplade basarna med varandra så blir det 1ohm totalt.

För 4ohm: Seriekoppla alla 4 talspolar. 1ohm+1ohm+1ohm+1ohm=4ohm.

Om du kan tänka dig att köra de två baselementen på varsin kanal i t.ex ett 2-kanalssteg så kan du ju koppla varje bas för sig till 2ohm dock.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang