1952
Sök

Saab 9-5 aero känns riktigt slö

185 Inlägg
6 april 2023
Trådstartare
Har en saab 9-5 aero 250hk 2002. Automat. Som känns jätteslö. Den gör 0-100 på 11-12 sekunder. Och den laddar bara 0,4o ibland 0,5bar. Ingen aning vad felet är. Men den är en helt original motor som gått 31k mil

3 676 Inlägg
6 april 2023
Om det inte är uppenbart fel som t.e.x läckande turborör eller intercooler, är nog enda raka att felkodsläsa och även kolla livedata under färd. Om något avviker.

185 Inlägg
6 april 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Om det inte är uppenbart fel som t.e.x läckande turborör eller intercooler, är nog enda raka att felkodsläsa och även kolla livedata under färd. Om något avviker.

Får köpa en flaska startgas o stå o spraya på alla tryckrör osv. Men får inga felkoder alls. Och laddtrycksmätaren kan väl inte visa fel?  Den är kopplad på BTR:ens vacuum slang. Men jag hör ett vissel när jag gasar ksk 25%gas o uppåt. Men visslet låter lika högt oavsett hur mycket o lite jag gasar. Lixom de känns bara som att de är turbon överlag som visslar. Men  kanske kan lägga ut en video

4 554 Inlägg
7 april 2023
Startgas funkar nog inte som felsökning på tryckrören! Är nog bättre med en röktest, och/eller en tryckmätare, som du säkert redan har..

185 Inlägg
7 april 2023
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Startgas funkar nog inte som felsökning på tryckrören! Är nog bättre med en röktest, och/eller en tryckmätare, som du säkert redan har..

Hmm. Nä har ingenting sånt tyvärr. Aldrig behövt felsöka såna fel...

185 Inlägg
7 april 2023
Trådstartare
Här är en video på bilens acceleration. Motorlampan va bara bypass ventilen men den är bytt o är helt ny. Men går lika slött ändå.

https://youtu.be/GXsDmxW6Sf0

6 689 Inlägg
7 april 2023
Felaktiga/Slitna tändstift kan ge kraftig försämrad acceleration, även täppt/rasad katalysator
Senast redigerat av xXSammy (7 april 2023)

De/Dem

185 Inlägg
7 april 2023
Trådstartare
xXSammy skrev:
Felaktiga/Slitna tändstift ge kraftig försämrad acceleration, även täppt/rasad katalysator

Hmm. Tack för tipset, har faktiskt inte tänkt på att tändstift kan göra sån skillnad. Ska byta allihop imorgon när jag vaknar för jag har 4st nya som ligger. Lixom köpte bilen för 500kr. Körde hem den o thats it typ. Vet absolut ingenting om bilen osv

3 065 Inlägg
7 april 2023
Svårt att avgöra på video, men det där visslet låter som ett läckage.
Dåliga backventiler i evap-systemet ger ett lågt laddtryck, likaså kassa vakuumslangar.
Även en kass avlastningsventil ställer till det vilket skulle kunna förklara visslandet.

Känn efter på wg-armen om membrandosan är slapp.

185 Inlägg
7 april 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Svårt att avgöra på video, men det där visslet låter som ett läckage.
Dåliga backventiler i evap-systemet ger ett lågt laddtryck, likaså kassa vakuumslangar.
Även en kass avlastningsventil ställer till det vilket skulle kunna förklara visslandet.

Känn efter på wg-armen om membrandosan är slapp.

Wg armen är bra motstånd i o rör sig jätte fint. Bytte även tändstift Och efter de började han ladda ca 0,7 bar men känns inte som de är tillräckligt. Får kolla över evsp systemet för många slangar där är torra så blir väl o lägga 500 på helt nytt slang paket me allting. Avlastningsventilen är bytt för den fick jag felkod på. Men blev ingen skillnad efter jag bytte den...

185 Inlägg
7 april 2023
Trådstartare
Men slangen som går mellan typ oljeröret till cobra (metallrör som sitter me en typ banjobult eller va de är är på cobram) sitter inget rör där så nöp slangen sålänge för de kom lite olja därifrån. Men kan det vara orsaken då?

3 065 Inlägg
7 april 2023
Röret med banjoskruven har med vevhusventilationen att göra om jag inte missminner mig.

Har du känt på turbon så att det faktist inte är den som är kass?
Ovanligt med dåliga mitsuaggregat, men det händer.

Laddtrycket skall ligga mellan 0,7 till 1,1 bar i en Aero.
Det beror lite på insugstemp, soppa, osv.
Du kan lossa R-slangen ifrån magnetventilen och se vad som händer.
Är evap-systemet tätt så kommer den då att ladda ordentligt.. skenladd alltså, så det är enbart i felsökningssyfte.

Sen så vill gärna Trionic7 ha ett par fullgasrepor innan den bestämmer sig för att leverera full effekt.
Brukar krävas 2-3st. smile

185 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Röret med banjoskruven har med vevhusventilationen att göra om jag inte missminner mig.

Har du känt på turbon så att det faktist inte är den som är kass?
Ovanligt med dåliga mitsuaggregat, men det händer.

Laddtrycket skall ligga mellan 0,7 till 1,1 bar i en Aero.
Det beror lite på insugstemp, soppa, osv.
Du kan lossa R-slangen ifrån magnetventilen och se vad som händer.
Är evap-systemet tätt så kommer den då att ladda ordentligt.. skenladd alltså, så det är enbart i felsökningssyfte.

Sen så vill gärna Trionic7 ha ett par fullgasrepor innan den bestämmer sig för att leverera full effekt.
Brukar krävas 2-3st. smile

Hmm. Den laddar 0,7-0,8bar med R-slangen ryckt. Plus känns mycket piggare. Kan säkert skilja 20-30hk. Nä har inte kolltr turbon. Ska göra det imorgon kanske om jag orkar ta tummen ur röven o skruva loss downpipe. Hmm jag kör ju på 95oktan. Kanske ska prova byta evap o tanka 98oktan om de blir bättre för ecun?

3 065 Inlägg
8 april 2023
Allright, då är ju nästa steg att kontrollera turbon.
Lossa bara kobran och känn på impellern.
Lite radiellt glapp (upp/ner) är ok, det glappet tas upp av oljetrycket.
Axiellt (framåt/bakåt) ska den inte röra sig alls… eller några tusendelar går bra, men då måste du ändå väck med downpipe och hänga på en indikatorklocka.

Att tanka 98 kommer inte göra något direkt skillnad.
Evap kan du kolla genom att ta loss backventilerna och kontrollera så att de bara släpper igenom luft åt ett håll.
Den första sitter bakom höger framlykta, de andra under bilen.
Senast redigerat av Jesper328 (8 april 2023)

185 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
Vad är det för indikatorklocka du snackar om?  Ska ta en titt på det där efter jobbet sen. Eventuellt kapa bakre dämparn oxå

Sök