Tips på ”billig” driftingbil

TS1997
25 april 2023 · 81 Inlägg

Hej,

Jag vill börja med drifting och funderar nu på vad för bil jag borde skaffa. Jag söker till en början något relativt billigt men har ingen satt budget då jag vet att det är en dyr motorsport. Har ni några rekommendationer på bra bil med eftermarknadsstödet som krävs för att kunna uppgradera bilen allteftersom mina kunskaper utvecklas? Jag lägger hellre lite mer direkt om det innebär att saker blir bättre i längden men vill samtidigt inte börja med att köpa något svindyrt heller.

Tack på förhand!

Senast redigerat av TS1997 (25 april 2023)

Jesper328
25 april 2023 · 2 375 Inlägg

Volvo 740/940
Bmw e36/46
Lexus is200
Mercedes w202
Ford Sierra

Vad betyder svindyrt för dig?
Jag skulle välja en Volvo turbo eller en BMW med lite större motoralternativ.
Sen är det bara att svetsdiffa och vara glad.

Up the RA
jaka54
26 april 2023 · 5 743 Inlägg

Var kör man "drifting" någonstans?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2023 · 17 486 Inlägg

jaka54 skrev:
Var kör man "drifting" någonstans?

E4:an?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
26 april 2023 · 1 139 Inlägg

TS1997 skrev:
Hej,

Jag vill börja med drifting och funderar nu på vad för bil jag borde skaffa. Jag söker till en början något relativt billigt men har ingen satt budget då jag vet att det är en dyr motorsport. Har ni några rekommendationer på bra bil med eftermarknadsstödet som krävs för att kunna uppgradera bilen allteftersom mina kunskaper utvecklas? Jag lägger hellre lite mer direkt om det innebär att saker blir bättre i längden men vill samtidigt inte börja med att köpa något svindyrt heller.

Tack på förhand!

Valfri bakhjulsdriven bil

Mew
26 april 2023 · 2 162 Inlägg

jaka54 skrev:
Var kör man "drifting" någonstans?

På bana, finns event som hålls  regelbundet där vem som helst kan köra. Exempelvis 5100, Gatebil m fl.

On topic: Ska du köpa driftingbil så är det så gott som alltid billigast att köpa en färdigbyggd. Däremot får man vara väldigt noga med att syna kvalitén på arbetet, eftersom det i vissa fall kan... lämna en hel del att önska. roll Allt går ju inte att se heller, så det innebär ändå en viss risk.
Men köp en mappad och klar bil med ett riktigt sprut! Inte något härke med noname-chip och uppställt ladd.

torsen
26 april 2023 · 7 240 Inlägg

jaka54 skrev:
Var kör man "drifting" någonstans?

Bl a Gröndals motorsportområde utanför Eskilstuna.
Avfart Kvicksund från E20.

Jeebz
26 april 2023 · 540 Inlägg

När du skriver att du vill börja med drifting. Vill du bara leka lite på en driftbash eller vill du tävla. Ska du bara ha en driftbash bil blir det ju andra pengar än om det ska vara en riktig tävlingsbil

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2023 · 13 746 Inlägg

jaka54 skrev:
Var kör man "drifting" någonstans?

valfritt villaområde.. 

ju finare område ju bättre är det smile

det blir lite mer kostsamt att köra dåligt ju finare bilar det står efter gatan smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2023 · 13 746 Inlägg

amazinjoey skrev:

TS1997 skrev:
Hej,

Jag vill börja med drifting och funderar nu på vad för bil jag borde skaffa. Jag söker till en början något relativt billigt men har ingen satt budget då jag vet att det är en dyr motorsport. Har ni några rekommendationer på bra bil med eftermarknadsstödet som krävs för att kunna uppgradera bilen allteftersom mina kunskaper utvecklas? Jag lägger hellre lite mer direkt om det innebär att saker blir bättre i längden men vill samtidigt inte börja med att köpa något svindyrt heller.

Tack på förhand!

Valfri bakhjulsdriven bil

så om jag köper Farfars Merceders Benz  240d från 1980 är det en bra driftbil? dom går ju billigt och har 15" hjul så det är billigt med däck...



som sagt bara för att det är bakhjulsdrivet så är det inte per automatik bra drift bilar smile

för en 240D kan du knappt sladda med på vintern med blankslitna sommardäck... och ja tro mig jag har testat... dom 80hk orkar knappt med att vrida svänghjulet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TS1997
27 april 2023 · 81 Inlägg

Tack för all input!

Jeebz skrev:
När du skriver att du vill börja med drifting. Vill du bara leka lite på en driftbash eller vill du tävla. Ska du bara ha en driftbash bil blir det ju andra pengar än om det ska vara en riktig tävlingsbil

Tanken är att skaffa något billigare för att leka till en början iaf. Tävling hade ju varit kul men tänker att jag har en bit att gå innan jag är där så om ingen riktigt bra deal dyker upp så var tanken något billigare till en början som antingen kan uppgraderas eller ersättas i framtiden om tävling blir aktuellt

Lucif3r
27 april 2023 · 2 215 Inlägg

Bästa bil att skaffa är den bil som är billigast i inköp samt har bäst uutbud på eftermarknadsdelar, med saker som t ex styrvinkelkitt, bärarmar, fjädring osv...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 april 2023 · 17 486 Inlägg

Growe skrev:

amazinjoey skrev:

TS1997 skrev:
Hej,

Jag vill börja med drifting och funderar nu på vad för bil jag borde skaffa. Jag söker till en början något relativt billigt men har ingen satt budget då jag vet att det är en dyr motorsport. Har ni några rekommendationer på bra bil med eftermarknadsstödet som krävs för att kunna uppgradera bilen allteftersom mina kunskaper utvecklas? Jag lägger hellre lite mer direkt om det innebär att saker blir bättre i längden men vill samtidigt inte börja med att köpa något svindyrt heller.

Tack på förhand!

Valfri bakhjulsdriven bil

så om jag köper Farfars Merceders Benz  240d från 1980 är det en bra driftbil? dom går ju billigt och har 15" hjul så det är billigt med däck...



som sagt bara för att det är bakhjulsdrivet så är det inte per automatik bra drift bilar smile

för en 240D kan du knappt sladda med på vintern med blankslitna sommardäck... och ja tro mig jag har testat... dom 80hk orkar knappt med att vrida svänghjulet smile

Å andra sidan så tål bilen en ultramassiv turbo och då...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2023 · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

amazinjoey skrev:
Valfri bakhjulsdriven bil

så om jag köper Farfars Merceders Benz  240d från 1980 är det en bra driftbil? dom går ju billigt och har 15" hjul så det är billigt med däck...



som sagt bara för att det är bakhjulsdrivet så är det inte per automatik bra drift bilar smile

för en 240D kan du knappt sladda med på vintern med blankslitna sommardäck... och ja tro mig jag har testat... dom 80hk orkar knappt med att vrida svänghjulet smile

Å andra sidan så tål bilen en ultramassiv turbo och då...

Tveksamt att den där klena 4an skulle må bättre av en stor turbo visst att om606 gillar det så är jag tveksam att den där gammal dieseln gillar något  verkar mest villa ta livet av sig där och då 😁 faktist den slöaste bilen jag någonsin upplevt.   Har endå haft en Fiat uno och den var inte pigg men inte helt död iallfall

Senast redigerat av Growe (28 april 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2023 · 7 232 Inlägg

En bmw 3 serie, köp en så fin du har råd med. Gärna med en sexa under huven, avsätt 30-40k för att bygga lite motor sen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Lucif3r
28 april 2023 · 2 215 Inlägg

"köp en så fin du har råd med" tycker jag låter som en dålig rekommendation för en första driftingbil som garanterat kommer bli tillknöglad big_smile

SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2023 · 7 232 Inlägg

Lucif3r skrev:
"köp en så fin du har råd med" tycker jag låter som en dålig rekommendation för en första driftingbil som garanterat kommer bli tillknöglad big_smile

Ja allt är ju relativt, men att köpa ett lik man får lägga ett par år och en halv förmögenhet på för att få den duglig är inte heller en bra ide.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Lucif3r
28 april 2023 · 2 215 Inlägg

Varför måste det vara extremt åt något håll? Köp en i dugligt skick med lagoma skavanker smile
Det mesta lär ju ändå bytas för att vara en "riktig" driftingbil, är ju istortsett bara karossen man behåller i slutändan.

Mack Forum- och sitemoderator
28 april 2023 · 26 155 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
så om jag köper Farfars Merceders Benz  240d från 1980 är det en bra driftbil? dom går ju billigt och har 15" hjul så det är billigt med däck...



som sagt bara för att det är bakhjulsdrivet så är det inte per automatik bra drift bilar smile

för en 240D kan du knappt sladda med på vintern med blankslitna sommardäck... och ja tro mig jag har testat... dom 80hk orkar knappt med att vrida svänghjulet smile

Å andra sidan så tål bilen en ultramassiv turbo och då...

Tveksamt att den där klena 4an skulle må bättre av en stor turbo visst att om606 gillar det så är jag tveksam att den där gammal dieseln gillar något  verkar mest villa ta livet av sig där och då 😁 faktist den slöaste bilen jag någonsin upplevt.   Har endå haft en Fiat uno och den var inte pigg men inte helt död iallfall

Då har du inte kört en Volvo 745 Diesel..utan turbo.
Maken till slöare bil har jag aldrig skådat..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang