2084
Sök

Kokande impala 1964 med csb305

3 Inlägg
2 maj 2023
Trådstartare
Tja, har en cheva 1964 med csb305 med problemet att den går upp i temp, allt i motor och kylväg var bytt i början på förra året och har alltid gått upp i temp efter det(den var nyimporterad innan så vet inte om han gjorde det innan) och sitter 2 elfläktar på men oavsett vad man gör så går den upp i temp när man står stilla eller åker runt sakta(10-20km/h)
Alla idéer är välkomna!😊

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 355 Inlägg
2 maj 2023
Hejsan200303 skrev:
Tja, har en cheva 1964 med csb305 med problemet att den går upp i temp, allt i motor och kylväg var bytt i början på förra året och har alltid gått upp i temp efter det(den var nyimporterad innan så vet inte om han gjorde det innan) och sitter 2 elfläktar på men oavsett vad man gör så går den upp i temp när man står stilla eller åker runt sakta(10-20km/h)
Alla idéer är välkomna!&#128522;

Öppnar termostaten som den ska?
Har du sett att kylfläktarna startar vid rätt temperatur?
Är det en gammeldags kylare eller en med expansionskärl?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 Inlägg
3 maj 2023
Trådstartare
Det är jag inte säker på, spelar det någon roll och isf vad?

3 Inlägg
3 maj 2023
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Hejsan200303 skrev:
Alla idéer är välkomna!&#128522;

Öppnar termostaten som den ska?
Har du sett att kylfläktarna startar vid rätt temperatur?
Är det en gammeldags kylare eller en med expansionskärl?

/Benny

Tja! Tack för svar, termostaten öppnar och har testat köra med och utan termostat, är gammaldags kylare med expansionskärl men är en ny kylare, och värmefläktarna är på knapp så sätter på och av dom som jag vill men båda står alltid igång och går ändå upp

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
3 maj 2023
luft är det isånt fall..

sen om det beror på trasiga topp packning/ar eller att du inte lyckats luftat.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000022686  någon liknande utrustning är perfekt för att få bort all luft..

det skulle kunna vara att man har elfläktar ihop med orginal fläkt och ena drar åt fel håll så det blir stillastående luft vid kylaren.  eller att man har 2elfläktar en på utsidan och en på insidan och dom båda förgör varandra eftersom dom blåser mot varandra smile
Senast redigerat av Growe (3 maj 2023)

Kör fort så hinner inget hända...

3 065 Inlägg
3 maj 2023
Hejsan200303 skrev:
Det är jag inte säker på, spelar det någon roll och isf vad?

Det blir riktigt svårluftat om kylare/exp.kärl sitter lägre än motorn.
Ett sätt att komma runt detta är ju att hissa upp framänden på bilen, eller ställa dig i en brant backe och sedan lufta.
Allt för att kylare eller exp.kärl skall bli högsta punkten.

Hur känns kylarslangarna?
Du kan alltid lossa t.ex övre kylarslang vid kylaren och fylla den, sen montera tillbaka.

Har du fjädrar i kylarslangarna?
Jag är inte direkt någon expert på kylsystem, men utan fjädrar i slangarna så kan de kollapsa under vissa förhållanden... sägs det. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 355 Inlägg
3 maj 2023
Kokar det ut vatten i expansionskärlet så kan det vara kylarlocket på kylaren som har blivit gammalt om du nu inte har bytt det också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 554 Inlägg
3 maj 2023
Dragit remmen så vp går åt rätt håll?

Sök