Kondens i ena lyktan - fel med halvljus glödlampa - Har försökt allt? (Volvo V60-12)

osterlichtenich
3 maj 2023 · 2 Inlägg

Hej, tänkte se om någon här har kunskap och lust att utvärdera felsökningen jag gjort på min bil. Gör nog nått litet mer innan jag lämnar in hos bilmeck.

Jag har senaste två månaderna haft problem med halvljuset på vänster framlykta på min V60-12.
På vänster sida fungerade inte halvljuset på så jag köpte två nya glödlampor (då de som satt ändå suttit i länge) och bytte ut dem. Lampan på vänster sida fungerade ändå inte, så jag bytte ballast mellan båda och då fungerade inte höger sida, så jag hade flyttat problemet. Så där var problemet fixat efter jag satte in en ny ballast på höger sida. Under den här tiden noterade jag att det var en del kondens i bilens vänstra lykta och inget på högra sidan, men tänkte inte mycket på det eftersom jag fixade problemet.
Några veckor går iaf och vänster sidas halvljus slutar funka och jag tänker att nya ballasten sitter på höger och den vänstra var gammal så den har säkert gett upp nu också, så jag beställde en ny ballast till även den sidan.
Under tiden jag väntade på leverans av ballasten lät jag bilen stå utomhus och det var rätt varmt och när jag startade bilen efter några dagar när jag skulle byta ballast så funkade vips halvljuset på vänster sidan igen. Konstigt, men jag bytte ballast ändå för jag tänkte att det var lika bra. Sparade gamla ballasten, för att den kanske kan vara bra att ha ändå.
Allt fungerade bra i två veckor och nu har vänstra sidans halvljus slutat fungera igen trots ny ballast och glödlampa och jag har fått för mig att kondenset på vänstra sidans troligen är boven.

Hur sannolikt är det? Hur lätt är det att åtgärda? Har tagit ut lyktan och snurrat runt den för att se nått tydligt hål där kondenset ska vädras ut, men hittar inte direkt nått. Känns ju som att om jag lärt mig byta ballast via internet så borde kondens inte vara nått större problem. Om någon sett något bra klipp eller liknande som går igenom detta vore jag mycket tacksam. Tack!

osterlichtenich
3 maj 2023 · 2 Inlägg

Kanske lagd i fel del av forumet ser jag. Admin kanske kan flytta tråden till felsökning, tack!

Mack Forum- och sitemoderator
3 maj 2023 · 26 150 Inlägg

osterlichtenich skrev:
Kanske lagd i fel del av forumet ser jag. Admin kanske kan flytta tråden till felsökning, tack!

Flyttade den åt dig.
Hoppas det löser sig med problemen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Jesper328
3 maj 2023 · 2 372 Inlägg

Kondens skall ju egentligen aldrig ta sig in i en lykta.
Sålänge tätningen runt linsen är tät, och locken/gummitutorna baktill sluter tätt så ska du inte få inte fukt... även att tätningen kring ballasten är tät.
Du kan ju givetvis ha fått något stenskott på linsen, eller fått en spricka någon annanstans.

Up the RA
MammDiin
3 maj 2023 · 2 019 Inlägg

Strålkastarna har ventilation som kan vara igentäppt. Brukar inte vara så tydligt var ventilationen är men du har väl en grå plastbit baktill som skulle kunna tänkas vara ventilationen.
Sen så är det att kolla så tätningarna sitter som de ska på locken baktill och även så de är monterade som de ska. Annars kan det ju vara någon spricka i huset eller glaset som gör så att det kommer in mera fukt än vad som hinner ventileras bort.

Vad köpte du för xenonlampor? Och köpte du original ballaster?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang