V70 -07 "Antisladd, serv. erfordras"

sebbaan
14 maj 2018 · 3 Inlägg

Halloj.

Har ett problem som kommer och går med min V70 2.4 170hk från 2006.

Felet består i att varningstexten "Antisladd serv. erfordras" tänds upp. Antisladden kopplas ur.
Volvo har läst ut en felkod BCM-0148 (kommunikation mellan styrenheter, felaktig konfigurations id). De säger att det antagligen är ABS-styrenheten som behöver bytas men att felsökning krävs.

Har läst en del trådar och det verkar som om detta kan bero på lite allt möjligt. BCM verkar vara en ganska central styrenhet som har kontakt med många andra. Första tanken är ju att någon kontakt är glapp eftersom felet kommer och går. I vintras kom felet ganska ofta. Det har nu inte visat sig på ca 3 månader, men de senaste dagarna har det kommit och gått hela tiden.

Är det någon som har tips på var jag själv kan påbörja felsökning. Hade en tanke om att helt enkelt lossa BCM och göra en visuell inspektion på kablar osv.
Har inga problem med att köpa en begagnad BCM och byta om jag vore säker på att det var i den som problemet låg. Om man skulle köpa en begagnad, är det bara plug-and-play eller måste den programmeras om? Om man nu köper en som suttit i exakt samma modell tänker jag.

ottorb
14 maj 2018 · 320 Inlägg

jag hade kollat abs ringarna om de är inte spruckna

sebbaan
14 maj 2018 · 3 Inlägg

ottorb skrev:
jag hade kollat abs ringarna om de är inte spruckna

Kanon! Ska kolla dem. Men borde inte de ge en ABS felkod eller hur man ska säga?

zzr94092
15 maj 2018 · 4 378 Inlägg

-07 är det nya karossen? så här du inga tandhjul,då är det inbyggt i hjullagret..

sebbaan
15 maj 2018 · 3 Inlägg

Nej det är gamla karossen, tillverkningsåret är säkert -06

zzr94092
15 maj 2018 · 4 378 Inlägg

Ok.då har du tandhjul

Louksor
15 maj 2018 · 1 915 Inlägg

Den felkoden fick jag på min, när jag bytte alla leder/stag o bussningar i framvagnen.
Fick även fler koder i samband med detta, rattvinkel, fel hjulinställning osv.
Efter hjulinställning var fixad, så fick jag koppla in datorn/vida och kalibrera 4st sensorer och då försvann felkoderna.

Gör en kalibrering i vida, på bromssystemet och se om det fortfarande blir samma fel efteråt, eller om det löser sig.
Hjälper inte kalibrering så är det antagligen något mekaniskt fel

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
vadimka83
13 juli 2021 · 1 Inlägg

@sebbaan, Har du hittat vad problemet är? Jag har samma bil, samma problem.

Mossan1
13 juli 2021 · 2 752 Inlägg

Texten i färddatorn kan komma av många olika saker.

Allt från kransarna till styrdon.

Felkoder krävs.

Kransarna är ju förstås enkelt och gratis att inspektera. Men kransarna ger INTE felkod på "konfiguration mellan enheter" som nämns ovan.
Är krans/ar dåliga är felkoden på hjulsensor.

Felkoder i annat än motorn kan inte läsas med generisk universell billig OBD scanner.

Senast redigerat av Mossan1 (13 juli 2021)

Bmsone Reservdelsnisse
14 juli 2021 · 182 Inlägg

På min var det släpringen i ratten som var trasig.. ca 3000:- på Volvo för delen.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
V70Rwannabe
25 maj 2023 · 1 Inlägg

Fick detta felmeddelande i min V70 T5 -06 igår. Drog ut på motorvägen och gasade ur han ordentligt så försvann meddelandet. Ingen aning om hur, men glad att det fixade sig själv! 😅

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang