Min Toyota Corolla är död och reagerar inte startar alls när nyckeln vrids om, centrallås etc. funkar inte heller. När jump starter används startar bilen enkelt och går att köra utan problem. Även om man kör långa sträckor verkar dock inte batteriet ladda för nästa gång startar bilen åter igen inte eller reagerar när nyckeln vrids om. Bilbatteriet är 1-2 år gammalt.
Tack för era svar! Har gjort som ni tipsat om och nu skaffat en multimeter samt en laddare. Med batteriet urtaget visar spänningen på endast 4,8 V (!). Dock med reservation för att multimetern kanske är kass eller att jag inte väntat in tillräckligt lång tid mellan urkoppling och mätning så att batteriet inte hunnit stabilisera sig.
Laddaren indikerar också på defekt batteri. Första tanken efter detta är att köpa ett till nytt batteri. Kollade upp och det förra är bara ca ett år gammalt. Men risken är att grundfelet ligger någon annan stans på bilen och att det nya batteriet i så fall också snabbt kommer att dödas. Vad tror ni?
Det nya batteriet kommer inte att dödas men efter att du monterat det och startat motorn måste du använda multimetern till att mäta laddspänning. Då får du veta om generatorn laddar, för gör den inte det kommer bilen bara gå till det nya batteriet är tomt.
Ett sätt att förstöra ett nytt batteri är för övrigt att låta det djupurladdas. Om man inte kör med bilen på flera veckor och har något som drar lite ström kommer det efterhand suga ur mycket mer än batteriet klarar och då åldras det mycket snabbt
Har du så låg spänning som 4,8V så är det nog dags att köpa nytt batteri. Biltemas "Silverfärgade"batterier rekommenderas. Men tänk på att alltid ladda batteriet innan du sätter det i bilen så du vet att det är fulladdat, sen mäter du spänningen på batteriet när du satt i batteriet med motorn igång då ska multimetern visa ca 14V
Det nya batteriet kommer inte att dödas men efter att du monterat det och startat motorn måste du använda multimetern till att mäta laddspänning. Då får du veta om generatorn laddar, för gör den inte det kommer bilen bara gå till det nya batteriet är tomt.
Hur är det med elsäkerheten där, finns det risker med att mäta och fixa med batteriet med motorn igång?
Ett sätt att förstöra ett nytt batteri är för övrigt att låta det djupurladdas. Om man inte kör med bilen på flera veckor och har något som drar lite ström kommer det efterhand suga ur mycket mer än batteriet klarar och då åldras det mycket snabbt
Hur vet man det, om bilen har något som drar ström i avstängt läge?
Det nya batteriet kommer inte att dödas men efter att du monterat det och startat motorn måste du använda multimetern till att mäta laddspänning. Då får du veta om generatorn laddar, för gör den inte det kommer bilen bara gå till det nya batteriet är tomt.
Hur är det med elsäkerheten där, finns det risker med att mäta och fixa med batteriet med motorn igång?
Nej, mäter du bara direkt på batteriet är det ingen fara, enda risken är väl att multimeterns kablar hamnar i generatorremmen eller något sånt
Ett sätt att förstöra ett nytt batteri är för övrigt att låta det djupurladdas. Om man inte kör med bilen på flera veckor och har något som drar lite ström kommer det efterhand suga ur mycket mer än batteriet klarar och då åldras det mycket snabbt
Hur vet man det, om bilen har något som drar ström i avstängt läge?
Det går att göra med ampere-läget på multimetern men sök runt lite så kommer du hitta många bra guider