Starta ljudet, steg problem

Rakfyra
5 juli 2023 · 37 Inlägg

Hejsan köpte en begagnad baslåda med steg, tror det är en pioner 12”bas och steget är en Andersson 4kanaler tror den heter caa 2.0, håller på att bygga en liten planka som jag också tänkte dra från steget, men den är inte klar så tänkte att jag skulle börja med att få igång baslåda, köpte Biltemas kabel sats och har dragit allt, men steget går i protect Direkt. Kan de ha nå att köra med att kablarna är för små? Står 8mm2 på dom, eller vad ska jag börja felsöka?

Senast redigerat av Rakfyra (5 juli 2023)

MammDiin
5 juli 2023 · 2 019 Inlägg

Har du bra jord till steget? Sen så är 8mm² kanske i klenaste laget men borde fungera helt okej till ett slutsteg på 200W.

Kan ju vara någon kardel vid högtalarutgången som kortsluter så det går i protect, så testa koppla bort högtalarkablarna från steget och starta det.

Om du köpte det begagnat så kan det ju vara steget som gett upp också förstås.

Rakfyra
5 juli 2023 · 37 Inlägg

Har Borat hål i plåten bak och skräpat rent på färg så jorde borde va bra, har testar med alla kablar ut dragna men det räcker med ström, jord, remoten för att det ska gå i protect

Rakfyra
5 juli 2023 · 37 Inlägg

Hur kan man testa om steget är kört?

Rakfyra
5 juli 2023 · 37 Inlägg

Sen har jag en till fråga, på steget finns de 6 anslutningar för RCA kabel dvs 3par, två in och en out, men om jag bara har en RCA kanal på stereon och driver den till RCA ”rear” kan jag forförande använts kanalerna som är på fornt, även om dessa saknar en rca kabel?

Rakfyra
6 juli 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-40585c1da82498d1a58fdefb6beb8a60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-375c53aaab3301a291acccf2817afb55.jpg
Tycker inte steget ser bränt ut men någon kan nog bättre än jag kan

Senast redigerat av Rakfyra (6 juli 2023)

MammDiin
6 juli 2023 · 2 019 Inlägg

Rakfyra skrev:
Sen har jag en till fråga, på steget finns de 6 anslutningar för RCA kabel dvs 3par, två in och en out, men om jag bara har en RCA kanal på stereon och driver den till RCA ”rear” kan jag forförande använts kanalerna som är på fornt, även om dessa saknar en rca kabel?

Ska du ha så du får ljud ur alla fyra kanalerna så behöver du en splitter så du har samma signal i både front och rear.

Ser ju inget direkt fel med ögonen förutom att det ser ut att vara lite mycket lödtenn och fluxmedel på vissa ställen. Vilket kan tyda på att någon varit där och fixat lite själv också.

Köpte du det av någon bekant eller av någon okänd?
Säljaren kan ju ha lurat dig och sålt ett slutsteg som inte funkar.

Rakfyra
6 juli 2023 · 37 Inlägg

Någon på facebook, har typ gett upp på det steget så funderar när jag köper ett annat om basen tex ska ha 500 W rms , kan man ha ett steg som tex get 360 W rms? Eller ett som ger 580 Wrms? Vilken väg är bäst att gå, sen fråga jag min kompis som sa att det va skit dumt att koppla baslåda och raggarplanka på samma steg, stämmer det?

MammDiin
7 juli 2023 · 2 019 Inlägg

Rakfyra skrev:
Någon på facebook, har typ gett upp på det steget så funderar när jag köper ett annat om basen tex ska ha 500 W rms , kan man ha ett steg som tex get 360 W rms? Eller ett som ger 580 Wrms? Vilken väg är bäst att gå, sen fråga jag min kompis som sa att det va skit dumt att koppla baslåda och raggarplanka på samma steg, stämmer det?

Funkar bra med ett steg som ger för lite eller för mycket. Men viktigt att ställa in gainen rätt.

Så länge som det finns filter och den effekt man vill ha så är det väl generellt inget fel med bas och högtalare på samma steg.
Sen så blir det ju dyrare med två steg. Men finns ju en del fördelar med skilda steg också.

Rakfyra
9 juli 2023 · 37 Inlägg

Nytt problem, köpte ett annat steg och koppla in alla och spela bra tag sen vred jag väll upp lite mycket och steget gick i protect, hur ska jag får det ut ur protect, går direkt när jag startar bilen, vad kan de vara?! Låter lågist att den gick i i protect men nu har jag vridit ner gainern och allt till noll och startat fortfarande i protect

Senast redigerat av Rakfyra (9 juli 2023)

MammDiin
9 juli 2023 · 2 019 Inlägg

Är väl att prova koppla bort minuskabeln till steget en stund och se om det löser problemet.

Vad köpte du för steg och vad har du för impedans (ohm) på högtalarna och basen du har kopplat till steget? Och hur är det kopplat?

Sen när du får igång steget så kan det vara bra att mäta spänningen vid steget när du spelar för att se så det inte är spänningsfall som orsakar problem.

Rakfyra
9 juli 2023 · 37 Inlägg

Är ett edge 1600w 4kanal som jag bryggat mellan kanal 1 och 2, ska ge ut 4ohm och basen ska va 4ohm basen är någon pioner 12 tumare(äldre)

Har testat koppla av allt från steget men går fortfarande i protect mode direkt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang