2622
Sök

Lura srs lampa volvo 940

84 Inlägg
4 september 2023
Trådstartare
Hej! Har en volvo 945 och min srs lampa lyser då jag har sportratt tänkte försöka skarva in på någon annan lampa eller liknande eller vad är smidigaste sättet att bli av med den?

84 Inlägg
4 september 2023
Trådstartare
simlar skrev:
Sätt ett airbag-motstånd så är det klart.

Antar att man kopplar den i kontaktrullen och den har förra ägaren av okänd anledning tagit bort tyvärr

3 666 Inlägg
5 september 2023
Med annan ratt som uppenbarligen är utan airbag går den väl knappast igenom bilprovningen.

Motståndet är egentligen avsedda för demonterade passagerarairbags för barnbilstol, och DET är tillåtet på många bilar. Har med typgodkännanden att göra.

Är den bara en ban/isbil eller liknande går det väl att ta bort glödlampan ur instrumentet.

5 833 Inlägg
5 september 2023
Volvo5555 skrev:
simlar skrev:

Antar att man kopplar den i kontaktrullen och den har förra ägaren av okänd anledning tagit bort tyvärr

Bara leta fram kablarna och montera motståndet där istället.

84 Inlägg
5 september 2023
Trådstartare
simlar skrev:
Volvo5555 skrev:
simlar skrev:

Kabeln som går in i kontaktrullren?

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
5 september 2023
Öhh. Ta ur lampjåveln bara.   Eftersom du endå inte ha ren airbag ratt spelar det noll och ingen roll om den tänds när man slår på tändningen utan det ökar risken för att dom förstår att dom sätter 2a om lampan fungerar som den ska men bilen inte har en ratt med airbag.    För 99.9999% av alla bes upptäcker det för annars har dom gjort fel

Kör fort så hinner inget hända...

5 833 Inlägg
5 september 2023
Volvo5555 skrev:
simlar skrev:
Volvo5555 skrev:

Kabeln som går in i kontaktrullren?

Japp
2 av kablarna är till airbag, bara kolla vilka och sätta ett airbag-motstånd mellan dom kablarna.

* Voff voff *
10 974 Inlägg
5 september 2023
Volvo5555 skrev:
Hej! Har en volvo 945 och min srs lampa lyser då jag har sportratt tänkte försöka skarva in på någon annan lampa eller liknande eller vad är smidigaste sättet att bli av med den?

Ta ur lampan? Vad är poängen i att ha airbaglampan kvar om du inte har airbagen kvar?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
5 september 2023
Brådhis skrev:
Volvo5555 skrev:

Ta ur lampan? Vad är poängen i att ha airbaglampan kvar om du inte har airbagen kvar?

Ja det är så dumnt att man undra hur man tänker här.    Att airbagen inte är kvar är ju väldigt tydligt när ratten är bytt   visst i en nyare bil där andra saker slutar fungera apga airbagen men 940 har ju inget sånt

Kör fort så hinner inget hända...

84 Inlägg
5 september 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:
Volvo5555 skrev:

Problemet är att jag har bess snart och då måste väll lampan lysa när man har tändningen igång och sedan släckas när man startar bilen så då hjälper det ju inte så mycket att ta bort lampan?

* Voff voff *
10 974 Inlägg
5 september 2023
Volvo5555 skrev:
Brådhis skrev:
Volvo5555 skrev:

Problemet är att jag har bess snart och då måste väll lampan lysa när man har tändningen igång och sedan släckas när man startar bilen så då hjälper det ju inte så mycket att ta bort lampan?

Du tror inte dom ser att det inte sitter airbag i bilen då? lol

"Lampan funkar så han måste ha en pytteliten airbag nå´nstans i den här sportratten, vi godkänner den..."
Senast redigerat av Brådhis (5 september 2023)

84 Inlägg
5 september 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:
Volvo5555 skrev:
Brådhis skrev:

"Lampan funkar så han måste ha en pytteliten airbag nå´nstans i den här sportratten, vi godkänner den..."

Har org ratten men inte kontaktrullen så känns kukigt att köpa en ny för 1000+kr eller vad dem kostar för att bara ha på bess…

* Voff voff *
10 974 Inlägg
5 september 2023
Volvo5555 skrev:
Brådhis skrev:
Volvo5555 skrev:

Har org ratten men inte kontaktrullen så känns kukigt att köpa en ny för 1000+kr eller vad dem kostar för att bara ha på bess…

Okej, så frågan är egentligen "Hur ska jag få airbaglampan att funka så det går genom besiktningen när kontaktrullen är bortplockad?"...?

Så sportratten har egentligen ingenting med frågan att göra utan är bara ett villospår...?

84 Inlägg
5 september 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:
Volvo5555 skrev:
Brådhis skrev:

Okej, så frågan är egentligen "Hur ska jag få airbaglampan att funka så det går genom besiktningen när kontaktrullen är bortplockad?"...?

Så sportratten har egentligen ingenting med frågan att göra utan är bara ett villospår...?

Haha jag det hade nog varit en vettigare titel egentligen men frågan är ju fortfarande det samma hur man lättast lurar srs lampan

2 456 Inlägg
5 september 2023
Growe skrev:
Ja det är så dumnt att man undra hur man tänker här.    Att airbagen inte är kvar är ju väldigt tydligt när ratten är bytt   visst i en nyare bil där andra saker slutar fungera apga airbagen men 940 har ju inget sånt

Det jobbiga kan vara om man har en 940 som faktiskt inte har airbag ens orginal(det var tillval 91-92, kanske t om -93, osäker där), och får en grinig gubbe till bes.man som total-vägrar att förstå att bilen aldrig haft airbag.

Ska bli "kul" att bessa min -92a när den är redo för bes... Aldrig haft airbag, men har SIPS dekaler då -92 SIPS bestod av andra saker än sidokrockkudde big_smile Den har t om ABS!... Men inga airbags tongue

2 344 Inlägg
5 september 2023
Nja om lampan tänds och slocknar som den ska (med motstånd) men de ser att ratten inte har airbag så får du 2a. Även om det är en rätt så diskret Volvo original tillbehörsratt monterad, för de märker att det inte står SRS på den. Gissa hur jag vet... 😅

Det du får göra för att garantera att komma igenom bess är att montera ett motstånd där bakom i kablarna som ska gå in i kontaktrullen så att lampan tänds/slocknar som den ska, och sätta i originalratten med airbag. Då slocknar lampan som den ska och det sitter rätt ratt i (att airbagen inte är inkopplad syns ju inte då).

Känner du inte för att byta ratt innan besiktning är det säkraste kortet nog att ta bort lampan så att det blir som att där aldrig har suttit airbag, och låtsas som att det regnar. Men har besskillen någorlunda koll / är uppmärksam så är det en 2a på det.
Senast redigerat av Mew (5 september 2023)

84 Inlägg
6 september 2023
Trådstartare
Mew skrev:
Nja om lampan tänds och slocknar som den ska (med motstånd) men de ser att ratten inte har airbag så får du 2a. Även om det är en rätt så diskret Volvo original tillbehörsratt monterad, för de märker att det inte står SRS på den. Gissa hur jag vet... 😅

Det du får göra för att garantera att komma igenom bess är att montera ett motstånd där bakom i kablarna som ska gå in i kontaktrullen så att lampan tänds/slocknar som den ska, och sätta i originalratten med airbag. Då slocknar lampan som den ska och det sitter rätt ratt i (att airbagen inte är inkopplad syns ju inte då).

Känner du inte för att byta ratt innan besiktning är det säkraste kortet nog att ta bort lampan så att det blir som att där aldrig har suttit airbag, och låtsas som att det regnar. Men har besskillen någorlunda koll / är uppmärksam så är det en 2a på det.

Yes dedär med motstånd låter vettigt men måste man inte hålla på och släcka felkoder då osv?

4 257 Inlägg
6 september 2023
Kan du inte koppla SRS lampan på oljetryckslampan?

Då lyser den ju med tändningen på men slocknar strax efter man startat bilen.

84 Inlägg
6 september 2023
Trådstartare
zemet skrev:
Kan du inte koppla SRS lampan på oljetryckslampan?

Då lyser den ju med tändningen på men slocknar strax efter man startat bilen.

Jo det va min första tanken så tog bort instrumentet klia mig lite i skallen å satte tillbaka ungefär förstår inte hur man ska koppla ihop dem riktigt

Sök