3138
Sök

Bilbatteri

6 Inlägg
4 september 2023
Trådstartare
Sedan bilen var stående i en hel vecka har jag bara kunnat starta den med startbatteri. Trots att jag kör i minst 20 min verkar inte batteriet laddas tillräkligt för att starta nästa gång utan startbatteri. Igår laddade jag bilbatteriet i sju timmar  med batteriladdare tills det visade 12.8 V men det startar fortfarande inte utan starthjälp. Indikatorn på bilbatteriet är svart och inte vit. Hur kan jag veta säkert att bilbatteriet måste bytas eller om problemet ligger någon annanstans?

4 257 Inlägg
4 september 2023
Om bilen startar med starthjälp/startkablar så är felet nästan garanterat ditt batteri.
Kontrollera så batteripolerna sitter fast ordentligt, gör dom det så är ditt batteri skrot.

För att veta att batteriet är trasigt behöver man egentligen en batteri testare, men om du laddat i 7 timmar och bilen inte startar efter det utan starthjälp så kan man vara mer eller mindre säker på att batteriet är kass.

Nästa fråga är ju då om generatorn också är dålig, det mäter man enkelt med en multimeter.

6 Inlägg
4 september 2023
Trådstartare
Tack för snabbt svar! Tänkte köra till OKQ8 och låna deras batteritestare. Hur kollar jag om generatorn är trasig med multimeter?

Forummoderator
18 293 Inlägg
4 september 2023
Som zemet nämner så känns det som batteriet gjort sitt. Kan du köra omkring så laddar den tillräckligt för att gå. Men laddning bör undersökas i alla fall. Batteriet kan kollas på en verkstad där de mäter upp batteriet under belastning.

Jag håller på att ladda batterier hemma just nu av olika orsaker. Blybatterier. Ett som stått 2 dagar efter att ha startat en dieselvärmare 2-3 gånger håller 12,98v i vilospänning. (Löst batteri utan något påkopplat)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 666 Inlägg
4 september 2023
12.7v efter 7h är antingen ett slut batteri eller en jätte-jättesvag laddare.

6 Inlägg
5 september 2023
Trådstartare
Nu startar bilen inte ens med starthjälp. Innebär det att bilbatteriet inte är det enda problemet?

4 257 Inlägg
5 september 2023
Förutsatt att starthjälpen är korrekt kopplad, och tillräckligt kraftig/laddad och bilen inte startar så har du nog något mer fel på bilen ja.

Men det kan vara lurigt med starthjälp. Man måste ha bra kontakt mm för att det skall fungera.

Vad är det för starthjälp du har, och vad är det för bil och motor du försöker starta?

* Voff voff *
10 976 Inlägg
5 september 2023
Är batteriet tillräckligt dåligt så kan det mycket väl vara så att bilen inte startar ens med starthjälp.

Men som Zemet skriver, vad är det för starthjälp?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 Inlägg
5 september 2023
Trådstartare
Försöker starta en MB SLK 230 kompressor 1997 årsmodell. Lyckades flera gånger förra veckan att starta den med en startbatteri från Andersson 8000 mAh. Dagen efter att bilbatteriet hade laddats i sju timmar var spänningen mellan polerna bara 11 V, precis som att det fanns en strömläcka någonstans.

Vi kopplade bort batteriets polskor och rengjorde dem och försökte starta med startkablar kopplade direkt från dem till en annan bil utan att min bilbatteri var kopplad men det gick inte heller att starta trots att spänningen från den andra bilen var ca 14 V. Vi försökte igen med startkablar medan mitt bilbatteri var inkopplad och kollade att polskorna satt fast ordentligt men det gick inte då heller. Misslyckades med att starta även med startbatteriet som fungerade tills dess.

* Voff voff *
10 976 Inlägg
5 september 2023
8000 mAh är inte mycket till att starta en bil med...

Du ska inte starta utan att ha ett batteri inkopplat!

Du kommer ihåg att larma på och av innan du försöker starta efter att ha haft strömmen bortkopplad. Merca kan vara känsliga för det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 257 Inlägg
5 september 2023
Gabriela skrev:
Försöker starta en MB SLK 230 kompressor 1997 årsmodell. Lyckades flera gånger förra veckan att starta den med en startbatteri från Andersson 8000 mAh. Dagen efter att bilbatteriet hade laddats i sju timmar var spänningen mellan polerna bara 11 V, precis som att det fanns en strömläcka någonstans.

Vi kopplade bort batteriets polskor och rengjorde dem och försökte starta med startkablar kopplade direkt från dem till en annan bil utan att min bilbatteri var kopplad men det gick inte heller att starta trots att spänningen från den andra bilen var ca 14 V. Vi försökte igen med startkablar medan mitt bilbatteri var inkopplad och kollade att polskorna satt fast ordentligt men det gick inte då heller. Misslyckades med att starta även med startbatteriet som fungerade tills dess.

Kna det vara så att det gått in någon startspärr när batteriet varit så lågt?
Jag vet inget om just din bilmodell men googlar man lite så verkar det ganska vanligt att folk får problem med startspärr/imobilizer efter att batteriet lossats/bytts.

Vad händer när ni försöker starta? Går motorn kraftigt runt? Eller går den segt? klickar det bara? Eller går den inte alls?

6 Inlägg
5 september 2023
Trådstartare
Det klickar bara

4 257 Inlägg
5 september 2023
Klickar det bara så är det högst troligt så att ni inte har tillräckligt bra kontakt.

Köp ett nytt batteri, troligtvis kommer allt fungera då.

Det kan vara svårt att få igång bilar med startkablar eller dålig starthjälp.
ibland har jag fått stå och varva så isoleringen kring startkablarna börjat smälta och ändå inte fått igång bilar

7 670 Inlägg
5 september 2023
För att få visshet om det är batteriet eller något annat som strular så, med laddat batteri:
Slå på lyset.
Det lyser ok.
Utan att slå av lyset gör ett startförsök.
De klickar i startmotorn och lyset blir svagt/glöder.
Slå av lyset.
Slå på lyset igen.
Det lyser ok nu.
Då har en cell, eller cellförbindning, i batteriet i batteriet pajat.
Bara byta batteri.
Lycka till!

2 456 Inlägg
5 september 2023
Dom flesta bilar stänger av lyset på startläge dock... Så då får man koppla konstantström på dom för att dom ska lysa för att göra det testet.

Då är det enklare att koppla på en multimeter och se hur mycket spänningen sjunker vid startläget.

6 Inlägg
6 september 2023
Trådstartare
Har köpt ett bilbatteri på skroten för 300 kr och nu startar bilen felfritt. Tackar alla för era svar!

Forummoderator
18 293 Inlägg
6 september 2023
Gabriela skrev:
Har köpt ett bilbatteri på skroten för 300 kr och nu startar bilen felfritt. Tackar alla för era svar!

Då får vi hoppas att den gör det om några veckor med! Men vi tackar för återkoppling!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök