torsen skrev:
Lite förvirrande med EU-direktiven för nyare bilar.
På min CR-V 2015B tänds inte bakljusen förrän det blir mörkt eller skuggigt.
Inte enerverande direkt, men kör man i på dagen i tät skog, dit solen inte når ner hela tiden, så ser man hur den lilla gröna indikeringslampan omväxlande tänds och släcks när solens strålar når bilen.
Detta för att visa att bakljusen tänds(samtidigt med indikeringslampan).
Orsaken till hela är att miljörörelsen tror att man sparar ström, och därmed belastar generatorn mindre, som i sin tur belastar bilmotorn mindre, som därmed drar mindre bränsle, om man släcker bakljus och skyltlyktor.
I o f s teoretiskt rätt.
Men samtidigt har de flesta nyare bilar fått lysdioder i bakljusarmaturerna.
Så besparingen av bränsle är försumbar.
Men det vet inte miljörörelsen som författar EU-direktiv, som inte är relaterade till verkligheten.