Slitna däck husvagn

dsg177
18 oktober 2023 · 38 Inlägg

Hej

Har en husvagn som jag använder som skåpsläp. Nu när jag bytte till vinterdäck såg jag att båda bakre däcken var ordentligt slitna i innerkant ca 2-3cm brett. Såg tom corden på ena. Andra säsongen på däcken, kanske 1500-2000 mil.

Släpet är tungt och däcken är nära maxtryck, 2,7 av 3 om jag minns rätt. 155/80/13 däck. Som konstruktionen på upphängningen ser ut så ser jag inte hur någon vinkel skulle kunna vara fel. Det enda jag kan tänka mig är att släpet lutar lite bakåt då kulhöjden på bilen är högre än släpet. På så vis blir trycket större på bakhjulen.
Låter det rimligt? Vad är i så fall lösningen? Skulle vilja höja släpet så det får längre fjärdingsväg och kan svälja större bulor. Nu är det bara ca 10cm kvar.

Mossan1
19 oktober 2023 · 2 848 Inlägg

Det är nog inte helt ovanligt.
Min (från 1990) sliter också snett.
Jag vet också flera som har avsevärt nyare som gör det, men, i dom allra flesta fall blir däcken för gamla och torrsprickiga innan utslitna på husvagnar, så majoriteten märker det nog aldrig.

zemet
19 oktober 2023 · 4 047 Inlägg

Husvagnar är ju byggda så lätt som möjligt, inte speciellt tåliga mot överlass mm.

Min spontana tanke är att du överlastar bakaxeln såpass mycket att den böjer sig under färd och du får negativ camber vinkel och slitage på insidan.

lösningen skulle kunna vara att du förstärker axeln genom att svetsa på ett grovt rör eller liknande.

Detta är bara mina egna vilda gissningar:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2023 · 13 754 Inlägg

zemet skrev:
Husvagnar är ju byggda så lätt som möjligt, inte speciellt tåliga mot överlass mm.

Min spontana tanke är att du överlastar bakaxeln såpass mycket att den böjer sig under färd och du får negativ camber vinkel och slitage på insidan.

lösningen skulle kunna vara att du förstärker axeln genom att svetsa på ett grovt rör eller liknande.

Detta är bara mina egna vilda gissningar:)

jo inget ovanligt att man överbelastar vagnar.. sen är fjädringsystemet som gjort för att cambern sticker iväg när man lastar tungt.. 
att man fortfarande idag inte bytt fjädring på släpkärror och husvagnar är för mig obegripligt..  för fjädringen är ju istort sätt obefintlig och axlarn tål ingen som helst vikt utan att vrida iväg cambern...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dsg177
19 oktober 2023 · 38 Inlägg

Ser inte varför cambern skulle ändra sig vid belastning. Förklara gärna.

Jag noterade att vinterdäcken inte hade något tecken på snedslitage. Åker nästan lika långt med dom och sommar och vinterdäcken är köpta samma år. Det skulle kunna vara att vara att vinterdäcken på bilen är lägre och således mindre lut på släpet. 195/80 och 205/65 eller liknande.

Mossan1
19 oktober 2023 · 2 848 Inlägg

Fjädringen består av gummimellanlägg mellan axelröret och "armen" som håller hjulet. Hjul-armen ska vrida sig när gummit pressas samman och därmed fjädra, men givetvis flexar gummit också något så att "armen" vrider sig lite innåt i överkant på hjulet = ökad Camber.
Axeln i sig är heller inget precitionsbygge så hur toe står genom fjädringsrörelsen vet man inte heller.
Är säkert inte vidare bra ens ny och obelastad.

Det är inte byggt för mil och/eller för att minimera däckslitage.  Vagnar som rullar MYCKET handlar ändå bara om 100-200mil/år kanske.
Majoriteten mindre ändå.

Senast redigerat av Mossan1 (19 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang