Laddningslampan lyser

Amelie_flickan
17 december 2023 · 13 Inlägg

Hej.
Idag när jag kört några 100 meter tändes Laddningslampan.
Jag vände direkt och körde hem. Mätte på batteriet med multimeter och bilen med det vanliga igång. Den visade 11,99 volt.
Är det alltid generatorn det är fel på om Laddningslampan tänds?
Tänker om det är något fel på batteriet och det inte kan ta emot laddning, tänds lampan då?
Jag laddar nu batteriet för att testa igen senare.
Remen är hel.
Det gäller en Toyota Verso 2010 (AR2).

Tacksam för svar/Amelie

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2023 · 17 510 Inlägg

Det är nog generatorn. Men kan även vara en kabel som lossat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Amelie_flickan
17 december 2023 · 13 Inlägg

Tack för svaret.
Alla kablar verkar sitta fast.
Då blir det till att byta generator då verkar det som *suck*

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2023 · 17 510 Inlägg

Amelie_flickan skrev:
Tack för svaret.
Alla kablar verkar sitta fast.
Då blir det till att byta generator då verkar det som *suck*

PÅ vissa bilar kan man byta "kolen" bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Amelie_flickan
17 december 2023 · 13 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Amelie_flickan skrev:
Tack för svaret.
Alla kablar verkar sitta fast.
Då blir det till att byta generator då verkar det som *suck*

PÅ vissa bilar kan man byta "kolen" bara.

Vad jag lyckats googla fram finns det ingen laddningsregulator att köpa till min.

Jesper328
17 december 2023 · 2 380 Inlägg

Ta din multimeter och mät mellan B+ (stora röda kabeln) på generatorn och motorjord
Ser det bra ut flyttar du jorden till batteriet och ser om det blir skillnad.

Mät även D+ på generatorn så att det ligger en 12v spänning där med motor av - tändning på.
Helst bör du belasta då du kan ha en spänning när kretsen är obelastad, men som försvinner vid belastning.

Men ja, många gånger så är det mest kostnadseffektiva att byta komplett generator.
Kan vara regulatorn som Hybrid är inne på, men likväl släpringar som diodbrygga/likriktare.

Up the RA
Amelie_flickan
17 december 2023 · 13 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ta din multimeter och mät mellan B+ (stora röda kabeln) på generatorn och motorjord
Ser det bra ut flyttar du jorden till batteriet och ser om det blir skillnad.

Mät även D+ på generatorn så att det ligger en 12v spänning där med motor av - tändning på.
Helst bör du belasta då du kan ha en spänning när kretsen är obelastad, men som försvinner vid belastning.

Men ja, många gånger så är det mest kostnadseffektiva att byta komplett generator.
Kan vara regulatorn som Hybrid är inne på, men likväl släpringar som diodbrygga/likriktare.

Tack så jättemycket för tipset. Ska ut och mäta det sen 🤗

Amelie_flickan
17 december 2023 · 13 Inlägg

Fick ungefär samma dåliga värden när jag mätte på generatorn som på batteriet.
Någon som vet hur mycket kol det ska vara kvar? Kan det vara för lite kvar i min? https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232997/232997-59a243ff11319fdd848ab25f244c2c26.jpg

Jesper328
17 december 2023 · 2 380 Inlägg

Ser bra ut.
Tar kolen emot släpringarna om du försöker montera utan att trycka ihop dem så ”kan” man säga att de är bra.
Kolen bör täcka runt 50% av radien vilket de gör på din bild.

Du kan alltid prova att dra en startkabel mellan motorn och minuspol på batteriet.
Tror dock inte att du har något fel på jorden om det endast är laddningen som strular.

Senast redigerat av Jesper328 (17 december 2023)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 december 2023 · 13 749 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ser bra ut.
Tar kolen emot släpringarna om du försöker montera utan att trycka ihop dem så ”kan” man säga att de är bra.
Kolen bör täcka runt 50% av radien vilket de gör på din bild.

Du kan alltid prova att dra en startkabel mellan motorn och minuspol på batteriet.
Tror dock inte att du har något fel på jorden om det endast är laddningen som strular.

japp får man i kolen utan problem är dom slut..  jag brukar slå till på generatorn börjar den ladda är det mest troligen kolen som är dåliga smile

men idag kostar en generator så lite att man kan lika gärna klippa i en ny direkt. 

för risken är att det är flera olika fel. och man står där och krånglar med en beg generator som är klapp slut.  när en ny kostar typ 2k från tyskland.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Amelie_flickan
17 december 2023 · 13 Inlägg

Jag fick ej på dom igen utan att trycka in dom och låsa med en bit ståltråd. Så då är det inget fel på dom menar ni?

Jesper328
17 december 2023 · 2 380 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Ser bra ut.
Tar kolen emot släpringarna om du försöker montera utan att trycka ihop dem så ”kan” man säga att de är bra.
Kolen bör täcka runt 50% av radien vilket de gör på din bild.

Du kan alltid prova att dra en startkabel mellan motorn och minuspol på batteriet.
Tror dock inte att du har något fel på jorden om det endast är laddningen som strular.

japp får man i kolen utan problem är dom slut..  jag brukar slå till på generatorn börjar den ladda är det mest troligen kolen som är dåliga smile

men idag kostar en generator så lite att man kan lika gärna klippa i en ny direkt. 

för risken är att det är flera olika fel. och man står där och krånglar med en beg generator som är klapp slut.  när en ny kostar typ 2k från tyskland.

Klubba till generatorn.. det har jag aldrig tänkt på.
Skall prova det nästa gång jag får en sådan felsökning. lol

Amelie_flickan skrev:
Jag fick ej på dom igen utan att trycka in dom och låsa med en bit ståltråd. Så då är det inget fel på dom menar ni?

Nepp, och hade det varit fel på själva regulatorn så hade laddspänningen troligen fladdrat en del, eller så hade du haft en hög spänning.
Tänk på att generatorn genererar ~250v AC och tas ned till ~14,5v DC via regulator och likriktare.
Man kan mäta växelström mellan B+ och generatorchassi för att se om en diod har slutat fungera som en diod.
Gränsen går vid 0,25v.

Kolla vad en ny generator kostar hos t.ex Trodo och avgör om det är värt att lägga tid och pengar på att felsöka.
Som Growe säger så är generatorer väldigt billiga idag, och jag själv byter alltid en komplett enhet om jag konstaterar att NÅGOT är fel i generatorn.
Blir alltid billigare för kund om inte felet är helt uppenbart utifrån sett.

Up the RA
Amelie_flickan
30 december 2023 · 13 Inlägg

Jag har nu äntligen fått min nya generator och monterat den. Mätningar på batteri och generator visar ca 13,7-13,9 volt och Laddningslampan lyser fortfarande.
Någon som har något förslag?

xXSammy
30 december 2023 · 6 580 Inlägg

Amelie_flickan skrev:
Jag har nu äntligen fått min nya generator och monterat den. Mätningar på batteri och generator visar ca 13,7-13,9 volt och Laddningslampan lyser fortfarande.
Någon som har något förslag?

> "Smart charge" fungerar inte, om den har funktionen. - Kan vara så att nya generatorn inte har detta?
> Avbrott/dålig kontakt mellan generator och motorstyrning/karosstyrdon - Oftast liten 1-stiftskontakt
> Batteriövervakaren
> Dålig minuskabel/svag jordning - Testa startkabel mellan kaross och motor

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang