4233
Sök

Hyundai Tucson död efter underhållsladdning

2 Inlägg
8 januari 2024
Trådstartare
#1
Har en Tucson (mild)hybrid -21. Här om dagen var den tvärdöd, förmodligen pga dåligt batteri och -20 grader. Jag fick starthjälp och införskaffade sedan en "smart underhållsladdare" från Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045787

Testade den idag, ställde in på kalciumbatteri, 12 V/5 A och kopplade in den. Batteriet visade 13,5 V och började ladda. Verkade ju må bra men jag tänkte ändå låta det gå ett tag för att ”massera” batteriet lite; borde ju inte kunna överladda med en smartladdare?

När jag gick ut en halvtimme senare och kollade till laddningen visade laddaren 0,0 V och bilen var stendöd, gick inte ens att öppna bildörren. Jag tog mig in med vanliga nyckeln och fick igång bilen med 12-voltsåterställar-knappen.

Frågan är vad som kan ha hänt? Vågar jag försöka mig på att underhållsladda igen?

5 153 Inlägg
8 januari 2024
#2
Troligen har ditt batteri tagit skada av att vara urladdat i kylan. Råkade ut för samma sak nyligen att laddaren slog i från och efter ett tag visade 0.0V. Detta berodde på kortslutning I batteriet troligtvis pga av frysning av batteriet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 Inlägg
8 januari 2024
Trådstartare
#3
Tack för svar. Lösningen är att byta batteri alltså?

5 153 Inlägg
9 januari 2024
#4
Det är min gissning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 800 Inlägg
9 januari 2024
#5
smarta laddare slutar ladda när den känner att batteriet inte tar i mot laddningen.. 

nu när det är så kallt fryser ett tomt batteri direkt.  och då lär man tina det för att ens ha en chans att ladda det..  men det är kört om det blivit så tomt tyvärr..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
11 006 Inlägg
9 januari 2024
#6
NickeL77 skrev:
Har en Tucson (mild)hybrid -21. Här om dagen var den tvärdöd, förmodligen pga dåligt batteri och -20 grader. Jag fick starthjälp och införskaffade sedan en "smart underhållsladdare" från Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045787

Testade den idag, ställde in på kalciumbatteri, 12 V/5 A och kopplade in den. Batteriet visade 13,5 V och började ladda. Verkade ju må bra men jag tänkte ändå låta det gå ett tag för att ”massera” batteriet lite; borde ju inte kunna överladda med en smartladdare?

När jag gick ut en halvtimme senare och kollade till laddningen visade laddaren 0,0 V och bilen var stendöd, gick inte ens att öppna bildörren. Jag tog mig in med vanliga nyckeln och fick igång bilen med 12-voltsåterställar-knappen.

Frågan är vad som kan ha hänt? Vågar jag försöka mig på att underhållsladda igen?

Om bilen startade när du tryckte in den knappen fanns det helt uppenbart ström i batteriet. Annars hade den ju inte startat...

Jag misstänker att felet ligger i bilen och inte i batteriet. Så mät upp batteriet innan du springer och köper ett nytt, inte alls säkert att felet försvinner med ett nytt batteri.
Senast redigerat av Brådhis (9 januari 2024)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 329 Inlägg
9 januari 2024
#7
Återställarknappen är just en sådan. Du ska inte behöva ladda den bilen! Byta 12v-batteri är en smula svårt. Det finns inget utan den delen är inbyggd i högspänningsbatteriet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 533 Inlägg
9 januari 2024
#8
Och varifrån kommer kraften när man trycker in återställarknappen"?


Forummoderator
18 329 Inlägg
10 januari 2024
#9
jaka54 skrev:
Och varifrån kommer kraften när man trycker in återställarknappen"?

12v-delen i högspänningsbatteriet är -och fungerar som- ett startbatteri. Det kan bli urladdat men återställningsknappen aktiverar bilens högspänningssystem. Batteriet kopplas då in igen, samt laddas upp lite, går tokfort. Relät slår av efter ett visst antal timmar för att spara ström.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök