Mackan1440 skrev:
MammDiin skrev:
Vad har du för lampor i bilens helljus?
Du har ju problem om det ligger på 5V efter att helljuset stängts av och troligen har spolen i extraljusreläet för mycket kraft vid denna spänning så den ännu drar och extraljusen fortsätter lysa. Och med halogen helljus så borde du inte ha så pass hög spänning kvar om du inte kör utan lampor i helljuset.
Och om du kör med 3x120W på ett 30A relä så är det idé att byta till ett 70A relä eller istället köra med 2 relän.
Sen så brukar inte billigare ledextraljus dra det som de skryter med, så troligen är det en bra bit under 360W.
Men om de skulle dra 360W totalt så har du en förbrukning på 30A vid 12 volt, och desto lägre spänning desto mera ström drar de när de försöker hålla samma uteffekt oavsett spänning. Men med bilen igång och 14 volt till lamporna så har du ändå närmare 26A vilket troligen kommer orsakar problem förr eller senare.
Testade att koppla ur ett extraljus men de stänger fortfarande inte av och har testat med ett annat relä liknande och funkar fortfarande inte tror inte att de är fel på relä, ska de vara ström kvar på kabeln till bilen helljus efter man stängt av de? Annars är de ju nå fel med de + de funkar medans bilen är av och i positions läge
Ska egentligen inte vara någon spänning kvar när man lagt av helljuset men är väl inte omöjligt att det släpper igenom lite spänning, speciellt om belastningen i kretsen är låg vilket det blir om man exempelvis endast har en reläspole inkopplad.
Men om du har halogenlampor i bilens helljus så borde du inte ha detta problem, och med 5 volt så ser man tydligt att en halogenlampa lyser om man kollar framifrån.
Så frågar igen vad du kör med för lampor i helljuset?