Cravelle 2.0tdi 2018. spridarproblem

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari · 13 746 Inlägg

Chefen ringde och frågade lite om hans caravelle  som han fått nya glödstift

dom fick släppa spridarrören och nu får dom inte liv i den och påstår att alla 4spridare har gått sönder pga dom släppt trycket på spridarna och att dom fastnat i stängt läge.. 


tycker det låter väldigt märkligt..  men eftersom jag inte hela tiden mekar vag diesel så kanske det motförmodan är ett vanligt fel. 

min första tanke är ju att smartskaften inte kört fram trycket i spridarna bara.   

vet ju att det finns dom som inte gör annat än skruvar vag dieselar och comonrail diesel hela dagarna.
dom tycker att alla 4spridarna måste bytas pga detta och säger att dom "kanske" kan smörja liv i dom men att detta inte skulle fungera i längden. 

det enda felet som fanns när den lämnades in var att den fel larmade på något glödstift inga andra fel eller problem i övrigt..

turbon rasade för ett tag sen men har fungerat fel fritt efter bytet i säkert 6månader

full servad på vag men är en landsorts taxi.  så ganska viktigt fordon dessutom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
20 februari · 6 577 Inlägg

Nog för "allt" kan hända men misstänkt att spridarna inte pluggats och damm/grus kommit in i dem
Alternativt att de torkat ihop för de var slitna.. och inte pluggats igen.

Bara spekuleringar, svårt att bevisa men en tanke som slog mig då jag själv hade mängder med servicepluggar på gamla jobbet som användes flitigt vid arbete med bränslesystem

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari · 13 746 Inlägg

xXSammy skrev:
Nog för "allt" kan hända men misstänkt att spridarna inte pluggats och damm/grus kommit in i dem
Alternativt att de torkat ihop för de var slitna.. och inte pluggats igen.

Bara spekuleringar, svårt att bevisa men en tanke som slog mig då jag själv hade mängder med servicepluggar på gamla jobbet som användes flitigt vid arbete med bränslesystem

jo i min värld skulle det vara helt orimligt att alla 4spridare klipper igen pga trycket släppt.. 

dom påstår att dom luftat spridarna 3gånger med datorn.. frågande chefen så han ringde..

tror iof inte att verkstaden ljuger heller..   4nya spridare är beställda.  men blir väldigt fundersam på anledningen att alla spridare dör på samma gång smile

hade jag trott att dom fastnat hade jag nog gett dom en smäcka donk med något hårt..  då borde dom släppa isånt fall. 

hade därimot köpt att någon spridare strulade men alla 4?! 

enligt killen som har verkstaden så är det ett vanligt problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
20 februari · 2 374 Inlägg

Nja, det köper jag inte.
Får man in luft i servospridare så kan man få det lite jobbigt, men absolut inget som skall bytas pga detta.

Startgas som gäller för att få upp tillräckligt med tryck för att kunna lufta ur dem.
Alltså startgas och hålla motorn runt 2000rpm i en halvminut eller så.

Är den inne på Möller borta vid Maxi?
Kollega till farsan hade problem med en Crafter som varnade för för hög oljenivå.
Möller bytte olja och filter 6 gånger innan de kom på att det kanske var en spridare som stod och läckte. smile

Senast redigerat av Jesper328 (20 februari )

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari · 13 746 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nja, det köper jag inte.
Får man in luft i servospridare så kan man få det lite jobbigt, men absolut inget som skall bytas pga detta.

Startgas som gäller för att få upp tillräckligt med tryck för att kunna lufta ur dem.
Alltså startgas och hålla motorn runt 2000rpm i en halvminut eller så.

Är den inne på Möller borta vid Maxi?
Kollega till farsan hade problem med en Crafter som varnade för för hög oljenivå.
Möller bytte olja och filter 6 gånger innan de kom på att det kanske var en spridare som stod och läckte. smile

nej faktist inte.. vill inte hänga ut företaget men den stor inte i örebro.. och inte på en vag verkstad..smile
då hade jag skrikit bullshit direkt..     

i detta fallet tror jag bara att dom inte lyckats lufta..  den är startad med startgas men det hjälpte tydligen inte?!

har på tok för lite erfarenheter av comonrail.   även om jag bytt ett antal spridare har jag aldrig haft några som helst problem att lufta dom...  och dom har gått igång ganska omgånde..  faktist lättare än vad jag skulle kunna gissa.  men aldrig riivt alla 4spridare eller 5 som det var på dom d5orna jag hållt på med spridare mer än en gång smile

som chefen beskriver det så när spridarna tappar trycket så låser dom sig i stängt läge.  vilket låter helt fantstiskt att dom inte klarar av att stå utan tryck utan att gå sönder smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari · 13 746 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nja, det köper jag inte.
Får man in luft i servospridare så kan man få det lite jobbigt, men absolut inget som skall bytas pga detta.

Startgas som gäller för att få upp tillräckligt med tryck för att kunna lufta ur dem.
Alltså startgas och hålla motorn runt 2000rpm i en halvminut eller så.

Är den inne på Möller borta vid Maxi?
Kollega till farsan hade problem med en Crafter som varnade för för hög oljenivå.
Möller bytte olja och filter 6 gånger innan de kom på att det kanske var en spridare som stod och läckte. smile

mm finns några få bra mekaniker där borta.. och många reservdels bytare..  dom lurade mig att nästan döda en medbringare på en passat 4motion när jag skulle ner med partikelfilter och egr kylare..  dom sa att den inte skulle sitta fast skruvad..  försökte lysa in men  det var ett rejält djupt hål. 

höll på bra länge innan jag insåg att den visst satt en skruv i mitten fast jag frågat smile

nu vet jag bättre och en insexnyckel modell lång så var det lätt att få lite mer plats så man fick ner allt där bakom..smile
första man lär sig när man mekar vw är aggregatbalk ner..  första gången tog det tid..   nu tar det inte mer än ett par minuter med vags låsverktyg..   fick t.om ta ner den för att byta en länkarm på en passat.. skruvjäveln tog i växelådan.  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
21 februari · 5 087 Inlägg

Vissa spridare kan vara snudd på omöjliga att få liv i efter att det gått in luft i dom. Tror det är delphi som brukar vara värst. Problemet är att dom använder bränsletrycket för att öppna spridarspetsen. Får man då en luftkudde i vägen så öppnar dom ej.
Ibland går det att hålla igång bilen på startgas och på så vis nå tillräckligt högt tryck för att komprimera luften och öppna spridaren.

Har man då också luft I rören till spridarna blir detta nästan omöjligt att uppnå trycken som behövs.
Vi brukar skicka spridare på "renovering" och enligt rapporten så brukar dom få gå upp mot 2000bar innan spridaren öppnar.
Tricket är att redan från början ge bilen startgas och hålla den på fullrus i 30-60 sekunder direkt efter start. Det funkar ibland om spridaren redan är fylld med bränsle.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari · 13 746 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vissa spridare kan vara snudd på omöjliga att få liv i efter att det gått in luft i dom. Tror det är delphi som brukar vara värst. Problemet är att dom använder bränsletrycket för att öppna spridarspetsen. Får man då en luftkudde i vägen så öppnar dom ej.
Ibland går det att hålla igång bilen på startgas och på så vis nå tillräckligt högt tryck för att komprimera luften och öppna spridaren.

Har man då också luft I rören till spridarna blir detta nästan omöjligt att uppnå trycken som behövs.
Vi brukar skicka spridare på "renovering" och enligt rapporten så brukar dom få gå upp mot 2000bar innan spridaren öppnar.
Tricket är att redan från början ge bilen startgas och hålla den på fullrus i 30-60 sekunder direkt efter start. Det funkar ibland om spridaren redan är fylld med bränsle.

lite min tanke oxå att dom inte lyckats få ur luften..
iof lite skitsamma just nu eftersom vi MÅSTE ha taxin så har dom redan beställt 4spridare så nu kommer dom inse att spridarbytet inte fungerar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
21 februari · 5 526 Inlägg

Vissa T6or brukar vara svårstartade efter jobb med bränslesystemet och kräver att man håller igång den med bromsrengöring en kort stund innan motorn håller sig igång, sen får man åka ut och piska bilen en stund innan all luft ur spridarna är borta.

Några gånger har det visat sig att fjädern i högtryckspumpen varit trasig så den inte byggt nog med tryck för att gå igång efter det kommit in luft i systemet.

Senast redigerat av simlar (21 februari )

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jesper328
23 februari · 2 374 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Nja, det köper jag inte.
Får man in luft i servospridare så kan man få det lite jobbigt, men absolut inget som skall bytas pga detta.

Startgas som gäller för att få upp tillräckligt med tryck för att kunna lufta ur dem.
Alltså startgas och hålla motorn runt 2000rpm i en halvminut eller så.

Är den inne på Möller borta vid Maxi?
Kollega till farsan hade problem med en Crafter som varnade för för hög oljenivå.
Möller bytte olja och filter 6 gånger innan de kom på att det kanske var en spridare som stod och läckte. smile

nej faktist inte.. vill inte hänga ut företaget men den stor inte i örebro.. och inte på en vag verkstad..smile
då hade jag skrikit bullshit direkt..     

i detta fallet tror jag bara att dom inte lyckats lufta..  den är startad med startgas men det hjälpte tydligen inte?!

har på tok för lite erfarenheter av comonrail.   även om jag bytt ett antal spridare har jag aldrig haft några som helst problem att lufta dom...  och dom har gått igång ganska omgånde..  faktist lättare än vad jag skulle kunna gissa.  men aldrig riivt alla 4spridare eller 5 som det var på dom d5orna jag hållt på med spridare mer än en gång smile

som chefen beskriver det så när spridarna tappar trycket så låser dom sig i stängt läge.  vilket låter helt fantstiskt att dom inte klarar av att stå utan tryck utan att gå sönder smile

Ja, och då är ju frågan om den bara är startad med gas och att dom gett sig så fort den hoppat igång.
Precis som Simlar skriver så får man hålla igång dem en stund med startgas tills att dom kan gå för egen maskin, om än illa.

Som skrivet så är Delphi kinkiga vad gäller luft, även vissa Bosch.
Problemet man får är att kompressionstryck letar sig upp i spridaren, och har man då en luftficka i spridaren så kommer det bara stå och studsa tills man får upp ett högt soppatryck.
Och det får man bara genom att hålla varv på skiten med startgas. smile

Ibland så åtgår det en hel flaska gas innan motorn orkar hålla sig igång av sig självt.
Hade dom plockat ur spridarna och slängt dem på bänken så hade jag köpt att det behövts nya, men inte när man bara släppt på rören. smile

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari · 13 746 Inlägg

Jesper328 skrev:

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Nja, det köper jag inte.
Får man in luft i servospridare så kan man få det lite jobbigt, men absolut inget som skall bytas pga detta.

Startgas som gäller för att få upp tillräckligt med tryck för att kunna lufta ur dem.
Alltså startgas och hålla motorn runt 2000rpm i en halvminut eller så.

Är den inne på Möller borta vid Maxi?
Kollega till farsan hade problem med en Crafter som varnade för för hög oljenivå.
Möller bytte olja och filter 6 gånger innan de kom på att det kanske var en spridare som stod och läckte. smile

nej faktist inte.. vill inte hänga ut företaget men den stor inte i örebro.. och inte på en vag verkstad..smile
då hade jag skrikit bullshit direkt..     

i detta fallet tror jag bara att dom inte lyckats lufta..  den är startad med startgas men det hjälpte tydligen inte?!

har på tok för lite erfarenheter av comonrail.   även om jag bytt ett antal spridare har jag aldrig haft några som helst problem att lufta dom...  och dom har gått igång ganska omgånde..  faktist lättare än vad jag skulle kunna gissa.  men aldrig riivt alla 4spridare eller 5 som det var på dom d5orna jag hållt på med spridare mer än en gång smile

som chefen beskriver det så när spridarna tappar trycket så låser dom sig i stängt läge.  vilket låter helt fantstiskt att dom inte klarar av att stå utan tryck utan att gå sönder smile

Ja, och då är ju frågan om den bara är startad med gas och att dom gett sig så fort den hoppat igång.
Precis som Simlar skriver så får man hålla igång dem en stund med startgas tills att dom kan gå för egen maskin, om än illa.

Som skrivet så är Delphi kinkiga vad gäller luft, även vissa Bosch.
Problemet man får är att kompressionstryck letar sig upp i spridaren, och har man då en luftficka i spridaren så kommer det bara stå och studsa tills man får upp ett högt soppatryck.
Och det får man bara genom att hålla varv på skiten med startgas. smile

Ibland så åtgår det en hel flaska gas innan motorn orkar hålla sig igång av sig självt.
Hade dom plockat ur spridarna och slängt dem på bänken så hade jag köpt att det behövts nya, men inte när man bara släppt på rören. smile

inte hört om dom fick i gång den eller inte..     men jag har iallfall lärt mig något..   inte hållt på med några euro 6 antar att det är lite mer spridartryck på dom än dom äldre euro 4 och 5:or

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang