Ford Fiesta mk1

Fiesta MK1 projekt
  • 16 Följare
  • 8 463 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 april
Anton2000
17 februari · 30 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-09f6e6b40110673f5b7b9dffece01680.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-7af7fc7b9d97925fb107243394785ff9.jpg
Ljudet som åkt in i bilen, ska in med 6x9 i hatthyllan är tanken och eventuellt sätta in högtalare vid orginalplatsen vid baksätet men får duga till en början ground zero 5.25 o en blåtands enkeldin från pionner.

Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
19 februari · 1 372 Inlägg

ett tips om du inte har några hål i hatthyllan, är att inte göra det :-) det finns många framför allt i england som letar efter hatthyllor utan hål :-)
Så försök hitta en med hål, eller bygg en egen i plywood med en snygg logga och klä med högtalartyg. Jag har gjort nya hatthyllor i båda min Audi 80 GTE:er. bilder här.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8&p=14

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Anton2000
19 februari · 30 Inlägg

KSI-Garage skrev:
ett tips om du inte har några hål i hatthyllan, är att inte göra det :-) det finns många framför allt i england som letar efter hatthyllor utan hål :-)
Så försök hitta en med hål, eller bygg en egen i plywood med en snygg logga och klä med högtalartyg. Jag har gjort nya hatthyllor i båda min Audi 80 GTE:er. bilder här.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8&p=14

Nope inga hål i den jag har, har lådor till 6x9orna så ska sätta dom med dubbelhäftande kardborre eller nåt är tanken så jag slipper skruva i den 😇

Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Anton2000
24 februari · 30 Inlägg

Luftat bromsarna förhoppningsvis blev det bra, fick luft i slangen som vägrade släppa när vi luftade bak men kom en bra stråle när vi luftade på gamla hederliga sättet och pedalen känns okej inte super men får det inte till o bli bättrehttps://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-65c13c0e7c8ae3e0a764ac4c65161e45.jpg

En bild på ena bromsskivan fram som jag glömt fota innan:https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-bad0eb8eb197a34d1a10fab5e485cd33.jpg
Ska justera in hjullagrena ibak med då det är lite för löst samt justeringen har nog flyttat en aning på sig på vänster bak för hjulet fastnar när man snurrar de bakåt och handbromsen tar på första hacket medans höger tar på 5-6 sen ”ska” det bara va täta avgassytemet sen blir det teståkning och eventuellt bess 🤩 köpt spacers 5mm till ifram med då fälgarna tar i oket tyvär, troligen för högt et eller nåt https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-38ff502f32e1465427d3675fae30fbd2.jpg
men inte hela världen om de sitter på

Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Anton2000
25 februari · 30 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-b023ea28ee4416574c182468cd2fd238.jpg
Hjulen på och bilen är på backen och utrullad från garaget bara täta 2 små läcker på avgassystemet som tar 5min, känns lite sådär med spacers då hjulet inte vilar överhuvudtaget på navet men hört att det inte ska va nån farahttps://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-04d428fed72fb2de028eadb5d1bf6f61.jpg

Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
MrHyde
25 februari · 652 Inlägg

Anton2000 skrev:
Hjulen på och bilen är på backen och utrullad från garaget bara täta 2 små läcker på avgassystemet som tar 5min, känns lite sådär med spacers då hjulet inte vilar överhuvudtaget på navet men hört att det inte ska va nån farahttps://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-04d428fed72fb2de028eadb5d1bf6f61.jpg

Jag har stött på hjulbultar som knäckts av att inte hjulet vilar på centrum, både på bilar och husvagnar. Dock inte mina egna utan kunders fordon, så jag kan inte säga hur länge dom suttit så eller hur dom behandlats. Men jag har varit med om ungefär 6-7 st på mina senaste 5 år i branschen.
Men att det inte ska vara nån fara stämmer inte i mitt tycke, klart att det blir ett mycket större slitage när enbart bultarna får ta all belastning.
Om det kommer påverka nåt för dig? Ingen aning, det vågar jag mig inte gissa på. Det kanske inte händer nåt alls. Ville bara dela med mig av vad jag varit med om, så du kan ta ett beslut utifrån det.

Live long, and prosper.
Oreggad Ruter Knekt
25 februari · 649 Inlägg

Bultarna håller fast och navet bär är även min uppfattning, å andra sidan är din bil lätt, ungefär 200kg/däck. Bör vara lugnt, men drygt att leva i ovisshet att man kan råka slå av en hjulbult om man råkar köra ner i ett potthål.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Anton2000
25 februari · 30 Inlägg

Oreggad skrev:
Bultarna håller fast och navet bär är även min uppfattning, å andra sidan är din bil lätt, ungefär 200kg/däck. Bör vara lugnt, men drygt att leva i ovisshet att man kan råka slå av en hjulbult om man råkar köra ner i ett potthål.

Nån vettig lösning på detta då? Känns drygt när jag lagt pengar på däck o påläggning av däck

Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
MrHyde
25 februari · 652 Inlägg

Anton2000 skrev:

Oreggad skrev:
Bultarna håller fast och navet bär är även min uppfattning, å andra sidan är din bil lätt, ungefär 200kg/däck. Bör vara lugnt, men drygt att leva i ovisshet att man kan råka slå av en hjulbult om man råkar köra ner i ett potthål.

Nån vettig lösning på detta då? Känns drygt när jag lagt pengar på däck o påläggning av däck

Du kan mäta hur mycket du kan gå utåt, det finns 10 mm spacers med navcentrering och då har du problemet ur världen smile
Men då behöver du längre bultar, men det finns att beställa.

Live long, and prosper.
Anton2000
25 februari · 30 Inlägg

MrHyde skrev:

Anton2000 skrev:

Oreggad skrev:
Bultarna håller fast och navet bär är även min uppfattning, å andra sidan är din bil lätt, ungefär 200kg/däck. Bör vara lugnt, men drygt att leva i ovisshet att man kan råka slå av en hjulbult om man råkar köra ner i ett potthål.

Nån vettig lösning på detta då? Känns drygt när jag lagt pengar på däck o påläggning av däck

Du kan mäta hur mycket du kan gå utåt, det finns 10 mm spacers med navcentrering och då har du problemet ur världen smile
Men då behöver du längre bultar, men det finns att beställa.

Kan gå ut mer iomed att den är så hög annars är de ganska jämnt med skärmkanten får testa o hålla ett öga på bultarna men får kika på 10mm eller andra fälgar annars

Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Oreggad Ruter Knekt
25 februari · 649 Inlägg

Anton2000 skrev:

Oreggad skrev:
Bultarna håller fast och navet bär är även min uppfattning, å andra sidan är din bil lätt, ungefär 200kg/däck. Bör vara lugnt, men drygt att leva i ovisshet att man kan råka slå av en hjulbult om man råkar köra ner i ett potthål.

Nån vettig lösning på detta då? Känns drygt när jag lagt pengar på däck o påläggning av däck

https://th-pettersson.se/sv/artiklar/15 … 4x108.html
https://www.pcdparts.co.uk/products/whe … cer-black/

Senast redigerat av Oreggad (25 februari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Anton2000
1 mars · 30 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-f74f6d20d7770690e382bf03a696264e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-ff66a4fdefc6586fe6226e71bd4372b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-f714e62dfb20ff2868deed63e0ff9c4c.jpg
Test tur för o kolla bromsarna och så allt verkar lira, gick bra slängde på lite avgastätningsklägg i skarven och verkar hålla nästintill tätt tror inte bess bryr sig om de lilla som är, däremot vill den inte gå upp i temp så ska kika lite om termostaten behöver bytas eller om det är nåt annat som spökar, kanske luft i systemet efter jag bytte värmefläkten, nån som vet om det är självluftande system? Men annars verkar det lovande 🤩

Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Anton2000
3 mars · 30 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-50971fc7f1e6806f94d0bafffed03953.jpg
Termostaten bortplockad och inspekterad, håller inte redigt stängt men samtidigt inte jätte illa men men en ny är beställd och ska dit till nästa helg satt inte heller någon packning överhuvudtaget men har hållt tätt ändå men en sån åker på de med.
Hängde på en ny remm till vattenpumpen och generatorn gamla var inte slut den heller men 40kr på autodoc var inte så blodigt. Hade behövt byta ventilkåpspackning nån gång inom en snar framtid för allt var dränkt i olja vid termostathuset

Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Anton2000
2 april · 30 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-a932a45e2ab12a4a9efc61119ec99189.jpg
Besiktade bilen idag, resultatet blev långt över förväntan. Hade 3 besiktningsteknikers som beundrade bilen när den stod på liften och endast 2 bromsrör som är lätta att byta ska inte vara några bekymmer 😀 semestern räddad blir att lappa igen alla rosthål och få lite färg på den

Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Anton2000
6 april · 30 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-7f6cd91e0e7705cdaa922de7975d07a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-ec7bc58a076ea4ca62bc107c13619415.jpg
Rören bytta gick hur fort som helst, inget som kärvade osv nu väntar ombess 🤠

Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Oreggad Ruter Knekt
6 april · 649 Inlägg

fy satan vad trevligt, hoppas du får lite rally med den. Tips är att breda däck gör mycket för styrbarheten på små bilar. Skoj att svänga fort.
Själv spenderat fyra dagar med att borra ur ett ok och alla kopplingar till bromsröret ... skulle bara byta gummibussning på bromsoket ... allt rundat, vittrat o klappslut. De tre övriga var dock okey skick...

Senast redigerat av Oreggad (6 april )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Anton2000
7 april · 30 Inlägg

Oreggad skrev:
fy satan vad trevligt, hoppas du får lite rally med den. Tips är att breda däck gör mycket för styrbarheten på små bilar. Skoj att svänga fort.
Själv spenderat fyra dagar med att borra ur ett ok och alla kopplingar till bromsröret ... skulle bara byta gummibussning på bromsoket ... allt rundat, vittrat o klappslut. De tre övriga var dock okey skick...

Låter inte som den roligaste sysslan… bredare däck kanske hade kunnat varit nåt eller sänkningsats kanske för att få ner den lite och få lite mer gocart känsla, stötdämparna är inte så friska ändå så hade kunnat passa på när det ändå är av

Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Anton2000
7 april · 30 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-fafad63729978ad7cbcd6cd96fb708ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-dca61b2ac5b2f7e276ea9a74f9012c0a.jpg
Vattenpumpen blev dålig efter jag bytte remmen, drog åt den lite för hårt till en början men troligen var den dålig innan med så remhjulet vobblar och den började läcka efter att jag var ute o åkte första riktiga långturen med bilen igårkväll, som tur är så beställde jag en pump för några veckor sen så ombess på måndag sen blir de o börja skruva nån helg

Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Oreggad Ruter Knekt
7 april · 649 Inlägg

Anton2000 skrev:
Låter inte som den roligaste sysslan… bredare däck kanske hade kunnat varit nåt eller sänkningsats kanske för att få ner den lite och få lite mer gocart känsla, stötdämparna är inte så friska ändå så hade kunnat passa på när det ändå är av

Fick gocart-känsla med en passat b5 efter att 8.5x19 med 235x40 åkte på.  Så länge det var torrt och grusfritt så fanns ingen antydan att sladd/tc aktiverades. Bara växla ner och gasa i kurvorna smile billig lösning. Bytte när jag sålde bilen till standard-däck (195/65R15) och höll på att glida av vägen, hade då åkt rally i ett år.

Det var ett grisgöra, absolut. Men att göra klart (på en gatuparkering) och ha nyrenoverat ok efter det var det värt.

Senast redigerat av Oreggad (7 april )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Anton2000
10 april · 30 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194866/194866-6fc3d182659b35b316be8dd2c7252b4a.jpg
Pumpen sitter på sin plats, verkar hålla tätt och göra sitt jobb, jäkla skit jobb hoppas det inte behöver bytas igen, trångt o jäkligt och obekväm jobbställning men skam den som ger sig… om nån får för sig att göra samma så tips från coachen lossa remhjulet innan man demonterar pumpen så sparar man 1h jobb och slipper lossa generatorn för att få ut pumpen 😂

Ford Fiesta MK1 "1.1L" (1980)
Volvo V70 D3 Summum "Fasen" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang