Kassa kolvringar

Yungleaf
7 mars · 14 Inlägg

Tjena, har läst att man ska kunna fylla cylindrarna med t-röd eller liknande vätska för att kunna se hur kolvringarnas skick är. Eftersom vätskan är så tunn så att den kan rinna emellan ringen och cylinder väggen.

Någon som vet hur länge det ska ta beroende på skicket på ringarna?

Mvh Ljunglöf https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245305/245305-cb140a25c27d2e8dc02dd5ee87d73552.jpg

Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
jaka54
7 mars · 5 741 Inlägg

??? Varför vill du ha reda på det??
Har du kört motorn och uppfattat att den går dåligt?
Har du tagit kompprov på varje cylinder efter att du kört motorn???

Yungleaf
7 mars · 14 Inlägg

Den är komplös och jag försöker lista ut varför.

Nissan King Cab "Kingen" (2001)
Volvo 945 "Kylskåpet" (1995)
Mossan1
7 mars · 2 828 Inlägg

Komplös?
Då är inte ringarna bara slitna utan borta eller fastnat.  Det senare bara på motorer som stått I årtionden.
Borta så är cyl repade.

Hur ser cyl ut? Är dom så rostiga som dom ser ut på bild?
Om ja, kan ringarna ha fastnat. 

Har själv startat upp motorer som suttit fast i ringarna mot cyl.
Lite olja för att hjälpa komp vid start, sen har den gnuggat ren sig och ringarna lossnat igen när den gått.
Brukar ryka som f@n först.....

Samt, hur såg TOPPEN ut? Inkl dess ventiler.

Visst kan man ha i tex Tsprit, men svårbedömd Hur fort det ska försvinna,
ja, det får man bedömma .
Inte "bara glubba ner", i alla fall.
man kan göra samma sprittest med ventilerna med toppen upp och ner.

Jag förutsätter givetvis att ventilerna var i sync med kolvarna. Annars blir det ingen/ knapp komp.  Så man inte testar en motor med kamremsras, även om den är en non interfearence.
Kan vara hel i ventiler osv  men öppnar och stänger fel.

Senast redigerat av Mossan1 (7 mars )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars · 13 746 Inlägg

problemet är att motorn nu är totalt nerriven.. 

annars gör man komptest och leakdown test.. då hör man felet..  garanterat..

är någon kolv ovanligt fin på tex en punkt? 
när ringlandet rasar brukar oljan tränga upp och tvätta kolven.. 

men dom gångerna jag varit med om att ringladet gått har bilen gått så länge stiften inte slaggat igen pga hög oljeförbrukning.

det som brukar orsaka dålig komp  är ventiler. eller cylinderpackningen.
ringarna brukar ge lågt komp.  och framför allt högt vevhustryck och lite udda betenden.. 
framför allt hög oljeförbrukning.

sen om alla 4cyl är döda så är det mest troligen kamremmen som hoppat.   

märker man ett sånt fel att alla cyl är komplösa brukar jag nolla upp motorn direkt så man ser att kammen är på rätt ställe vid rätt tillfälle

vanligt fel på b230 maskinerna är kilen nere på veven som lätt kan gå sönder.. då snurrar drevet på veven fritt. 
eller ibland bara lite.. och man tappar kompet i motorn helt.

Senast redigerat av Growe (7 mars )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
7 mars · 5 741 Inlägg

Om motorn inte har någon kompression så är det antagligen ventilerna eller kolvringarna!
Kolla hur ventilernas tätningsyta ser ut! Det ska vara en smal grå rand/yta utan en massa svarta sot ytor. Om det sotigt på vissa ställen så måste man antingen fräsa upp ytan eller lappa in ytan. Fräsa kräver maskinfirma, lappa kan man göra hemma.
För att se hur cylindrarna ser ut måste kolv och vevstakar tas bort. Om det finns vändkanter i cylindrarna så måste cylindrarna borras eller bara honas och nya kolvringar anskaffas.

Blanke
8 mars · 331 Inlägg

Håller med. Dåliga kolvringar hade inte varit min första tanke här då jag har samma uppfattning som mossan att dåliga kolvringar ger ett lägre komp tillsammans med det amerikanare älskar att kasta härs och tvärs nämligen "blow-by".

Aldrig hört om t-sprit på kolvarna förr, är det här någon bokstavlig tolkning av "leakdown test"?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 mars · 13 746 Inlägg

Blanke skrev:
Håller med. Dåliga kolvringar hade inte varit min första tanke här då jag har samma uppfattning som mossan att dåliga kolvringar ger ett lägre komp tillsammans med det amerikanare älskar att kasta härs och tvärs nämligen "blow-by".

Aldrig hört om t-sprit på kolvarna förr, är det här någon bokstavlig tolkning av "leakdown test"?

Kan vara.  Leakdown test ger ju en väldigt bra fingervisning  vart problemet är oxå om det är ett allvarligt fel.    Men ringar ska ju bara ge dåligt komp.    Hål och så t ger noll komp.   Men jag tror kamrem eller nått enkelt skitfel igen tligeb iallfall om alla 4 har dåligt komp

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang