Använder någon 27MHz CB-privatradio idag?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars · 17 483 Inlägg

Körde förbi en Volvo V70 modell äldre som hade en CB-antenn på taket häromdagen. Rotade lite i förrådet och har kvar mina Danita 1240 och Danita 2000. Men är det några som använder de? Jag kör mycket bil i jobbet. Om jag kör Göteborg-Arvika ToR så skulle jag höra något?

Blev lite sugen på att kolla på den gamla filmen Convoy nu big_smile

Senast redigerat av Hybrid_ (26 mars )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
26 mars · 26 149 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Körde förbi en Volvo V70 modell äldre som hade en CB-antenn på taket häromdagen. Rotade lite i förrådet och har kvar mina Danita 1240 och Danita 2000. Men är det några som använder de? Jag kör mycket bil i jobbet. Om jag kör Göteborg-Arvika ToR så skulle jag höra något?

Blev lite sugen på att kolla på den gamla filmen Convoy nu big_smile

Jag hade en granne förr i tiden som sysslade med amatörradio. Han hade sjuk utrustning, med en jätteantenn riggad ute på sin gräsplätt.
Bland annat experimenterade vi lite, där jag exempelvis fick vandra iväg med en gammal rackare till radio, en handhållen apparat med lång antenn, där batteriet var utbytt till ett jag bar i en ryggsäck, och så kollade vi hur långt jag kunde gå innan mottagningen blev dålig.
Att bara sända från apparaten till hans utrustning i hans lägenhet hade ju såklart sina begränsningar, men sände man i stället via en repeater så kan man sända och ta emot låååångt.

Av den här anledningen tror jag risken är större, om det nu funkar för jag är lite opåläst på ämnet, att du får in amatörradioklubbarna och deras frekvenser, än någon som råkar sitta och bara prata i sin "CB".

BTW, finns en sjukt intressant bok numer ute på Amazon, om just filmen Convoy. Sök på Dan Bruno. Hett tips!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars · 17 483 Inlägg

Tack Mack. Beställde boken.

Men vid nästa långresa (+30 mil) så kommer jag montera upp magnetantennen och ställa in radion på kanal 16. Så får vi se om jag uppfattar något... Ska jag använda mig av 1240 eller 2000?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang