Vad kostar det att fixa allt?

Jeriko
26 mars · 2 Inlägg

Hej!

Fick dessa punkter på besiktningen.
Tänkte kolla här om någon har nån aning om vad allt det här skulle kunna kosta mig att fixa, och om det ens är värt det.

Det är en Toyota Corolla -04.https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248865/248865-e4aa2b26832e2747d43cbbbb8309fa11.jpg

Tacksam för svar!

Eleeb90
26 mars · 345 Inlägg

Jeriko skrev:
Hej!

Fick dessa punkter på besiktningen.
Tänkte kolla här om någon har nån aning om vad allt det här skulle kunna kosta mig att fixa, och om det ens är värt det.

Det är en Toyota Corolla -04.https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248865/248865-e4aa2b26832e2747d43cbbbb8309fa11.jpg

Tacksam för svar!

Jag är inte nån expert men ger ett svar ändå 
Det kan bli mer eller mindre dyrt. Beroende på om du fixar själv frågar din kompis eller lämnar in på verkstad
Att lämna in detta på en verkstad kan nog bli hyffsat dyrt. Mer eller mindre antal tusenlappar.
Jag tänker mycket på rosten. Det beror ju på hur det ser ut. Sen ska det bytas bromsrör också sedan ska handbromsen fixas. De andra med belysningen fixas nog ganska lätt.

Sen var det ju bra å veta på rost. Som kan rosta mer och bli en anmärkning på nästa besiktning.

När det börjar bli massa rost så är det nog sällan värt att fixa på en sådan gammal bil med inte alltför högt värde.

Om det är värt kan bara du svara på.
Bara åka förbi nån verkstad å fråga å sen får du ett ca pris.

Ha en bra natt smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 mars · 14 058 Inlägg

Jeriko skrev:
Hej!

Fick dessa punkter på besiktningen.
Tänkte kolla här om någon har nån aning om vad allt det här skulle kunna kosta mig att fixa, och om det ens är värt det.

Det är en Toyota Corolla -04.https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248865/248865-e4aa2b26832e2747d43cbbbb8309fa11.jpg

Tacksam för svar!

Åk till en bilverkstad och fråga. Låt dom lufta upp den på lyften så kanske du får ett pris. Rostskador är dyra att fixa. Det billigaste är nog en runthörnetverkstad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
master_lars
26 mars · 1 160 Inlägg

Vart i Svea rike finns du? Finns alltid bra svetsare som kan göra saker. Troligen är dock reparationerna även om du lämnar till en svartverkstad högre än bilens värde.
Jag hade skaffat en annan bil, lägg ut den du har på blocket, så kommer säkert en sådan där transportfirma som skeppar Toyotor till Afrika och hämtar den.

Har flera bekanta som rullar gamla Toyotor som fått brev om att de köper deras gamla häck för 25.000kr även om de är allvarliga rostskador.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
jaka54
26 mars · 5 734 Inlägg

Lampor och parkeringsbroms är lätt att fixa själv och kostar säkert inte mer än en tusenlapp på verkstad men rostlagningen är värre ! Sånt kostar skjortan!
Eftersom jag har både Mig och Tig svets hemma så fixar jag rostlagning  själv men har du inte tillgång till svets och vill att en firma ska utföra jobbet så gissar jag på 25000-35000kr om de ens vill åta sig jobbet....för att fixa rost betyder alltid att det finns mer rost än kunden påstår.

Nybergrobin
26 mars · 2 381 Inlägg

Lägg upp bilder på rosten så kan vi ge en bättre bedömning.

Hemmamek
26 mars · 156 Inlägg

master_lars skrev:
Vart i Svea rike finns du? Finns alltid bra svetsare som kan göra saker. Troligen är dock reparationerna även om du lämnar till en svartverkstad högre än bilens värde.
Jag hade skaffat en annan bil, lägg ut den du har på blocket, så kommer säkert en sådan där transportfirma som skeppar Toyotor till Afrika och hämtar den.

Har flera bekanta som rullar gamla Toyotor som fått brev om att de köper deras gamla häck för 25.000kr även om de är allvarliga rostskador.

Undrar om man kan exportera själv. Eller en roadtrip till Afrika (man har ju enligt hävd en månad på sig att köra som man vill tongue).
De verkade ju betala 100 tusen för bilar som var utdömda här.
big_smile

Mossan1
27 mars · 2 828 Inlägg

Jag och flera i min släkt har sålt trasiga och rostiga 4wd Toyotor till Afrikaexporterare. Samtliga 4wd.
Dom har betalat skapligt och ägarbyte har skett helt utan problem.

Dom kanske köper 2wd också....

Hur DOM får ihop ekonomin med att köpa dåliga Toyota i Europa och dessutom frakta dom 100tals mil med båt till ett fattigt Afrika fattar jag inte.
Även om den slutar rosta, knappast någon besiktning och arbetskraften att laga det väsentliga är billig.
Lite lurt, men inte mitt problem

trubbelturbo
27 mars · 1 460 Inlägg

Hemmamek skrev:

master_lars skrev:
Vart i Svea rike finns du? Finns alltid bra svetsare som kan göra saker. Troligen är dock reparationerna även om du lämnar till en svartverkstad högre än bilens värde.
Jag hade skaffat en annan bil, lägg ut den du har på blocket, så kommer säkert en sådan där transportfirma som skeppar Toyotor till Afrika och hämtar den.

Har flera bekanta som rullar gamla Toyotor som fått brev om att de köper deras gamla häck för 25.000kr även om de är allvarliga rostskador.

Undrar om man kan exportera själv. Eller en roadtrip till Afrika (man har ju enligt hävd en månad på sig att köra som man vill tongue).
De verkade ju betala 100 tusen för bilar som var utdömda här.
big_smile

Nej.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
torsen
27 mars · 7 238 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Hemmamek skrev:

master_lars skrev:
Vart i Svea rike finns du? Finns alltid bra svetsare som kan göra saker. Troligen är dock reparationerna även om du lämnar till en svartverkstad högre än bilens värde.
Jag hade skaffat en annan bil, lägg ut den du har på blocket, så kommer säkert en sådan där transportfirma som skeppar Toyotor till Afrika och hämtar den.

Har flera bekanta som rullar gamla Toyotor som fått brev om att de köper deras gamla häck för 25.000kr även om de är allvarliga rostskador.

Undrar om man kan exportera själv. Eller en roadtrip till Afrika (man har ju enligt hävd en månad på sig att köra som man vill tongue).
De verkade ju betala 100 tusen för bilar som var utdömda här.
big_smile

Nej.

Anmärkningar/defekter ska åtgärdas omedelbart!
Man har 1 månad på sig att inställa sig för ny besiktning = släcka tvåorna.

trubbelturbo
27 mars · 1 460 Inlägg

torsen skrev:

trubbelturbo skrev:

Hemmamek skrev:

Undrar om man kan exportera själv. Eller en roadtrip till Afrika (man har ju enligt hävd en månad på sig att köra som man vill tongue).
De verkade ju betala 100 tusen för bilar som var utdömda här.
big_smile

Nej.

Anmärkningar/defekter ska åtgärdas omedelbart!
Man har 1 månad på sig att inställa sig för ny besiktning = släcka tvåorna.

Ja!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hemmamek
27 mars · 156 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Hemmamek skrev:

master_lars skrev:
Vart i Svea rike finns du? Finns alltid bra svetsare som kan göra saker. Troligen är dock reparationerna även om du lämnar till en svartverkstad högre än bilens värde.
Jag hade skaffat en annan bil, lägg ut den du har på blocket, så kommer säkert en sådan där transportfirma som skeppar Toyotor till Afrika och hämtar den.

Har flera bekanta som rullar gamla Toyotor som fått brev om att de köper deras gamla häck för 25.000kr även om de är allvarliga rostskador.

Undrar om man kan exportera själv. Eller en roadtrip till Afrika (man har ju enligt hävd en månad på sig att köra som man vill tongue).
De verkade ju betala 100 tusen för bilar som var utdömda här.
big_smile

Nej.

Det var ett skämt om att folk brukar tolka det så. Besikta någon skruttbil i början av sommarn, sen härja runt med tongue

eastereverybodybay
27 mars · 365 Inlägg

Väldigt få verkstäder idag som ens vill ta på sig rostlagning.
Hittar man en verkstad som gör det så gissar jag att det kostar bra mycket mer än vad bilen är värd.

Utmarks-Loke
27 mars · 5 841 Inlägg

Ja, den där bilen har gjort sitt, det finns ingen ekonomi i att laga den. Åtminstone inte på verkstad, har man svets och gott om tid går det väl att hålla den rullande några år till. Vill någon betala ett par tusenlappar för den som reservdelsbil eller exportera är det bara att slå till. Men se till att ägarbytet blir riktigt gjort, bilexportörerna brukar fuska och sedan står man kvar som ägare till en bil som inte finns längre.

husseman
27 mars · 1 594 Inlägg

Hmm, 4k svart o nån platta öl, så hade ja fixat den genom Bes.- tyvärr e´ja varken fritidsforskare eller gamer o har inte tiden. -men borde finnas hur många som helst som lullar runt o "torrunkar" i detta land. som kan fixa detta. Men kan ju störa speltid vid datorn, eller att man blir skitig. Fy fan för alla bidragstagare..huu
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang