2518
Sök

Köpråd Volvo

2 Inlägg
6 december 2024
Trådstartare
Hej.
Tänkte köpa begagnad bil och tittar enbart på volvo.
Det lutar åt Volvo V60 i allmänhet och ska titta på en i helgen.
Behöver lite tips och råd då min kunskap om bilar är lågt.
V60, D3, 2015, Manuell, 18k mil.
Momentum, Business Edition.
Pris: 129k

Vad bör man kolla efter? Kända fel på bilen och hur ser serviceintervall m.m ut på en sådan?
Maxtak på bil är runt 130k för min del.
Eller bör jag kika på en annan årsmodell, motorstorlek m.m.
(Bilen ska användas varje dag till och från jobb, 6 mil om dagen tur & retur)
Senast redigerat av Klisterlist (6 december 2024)

1 194 Inlägg
6 december 2024
Kamremsintervallet var förut 24 000 mil eller 10 år. Det har numera kapats till 15 000 mil eller 10 år (det som infaller först) på Volvos VEA-dieslar. Risken är därmed stor att tidigare ägare inte har koll eller struntar i att byta kamrem innan 24 000 mil.

En 2015 D3 bör ha VEA-diesel och ska därmed ha bytt kamrem en gång om den har gått 18 000 mil. Kolla upp det med säljaren! Om det inte är gjort så finns det prutmån, ett byte kostar uppemot 10 000kr.

2 Inlägg
6 december 2024
Trådstartare
Jokabsson skrev:
Kamremsintervallet var förut 24 000 mil eller 10 år. Det har numera kapats till 15 000 mil eller 10 år (det som infaller först) på Volvos VEA-dieslar. Risken är därmed stor att tidigare ägare inte har koll eller struntar i att byta kamrem innan 24 000 mil.

En 2015 D3 bör ha VEA-diesel och ska därmed ha bytt kamrem en gång om den har gått 18 000 mil. Kolla upp det med säljaren! Om det inte är gjort så finns det prutmån, ett byte kostar uppemot 10 000kr.

Tack så mycket, bra hjälp??
Hur kollar man upp vilken specifik motor det är?

6 648 Inlägg
6 december 2024
Kolla motor och miljö på transportstyrelsen under "Sök på annat fordon"

Euro5 = Volvo 5 cylindrar
Euro6 = Volvo 4 cylindrar (VEA)

De/Dem

Forummoderator
26 388 Inlägg
6 december 2024
Ett par noteringar:

Vi har ägt vår V60 nu i drygt 6 år, och det har för oss varit oerhört bekymmersfria år.
Visserligen en AWD, automat och lite större motor men generellt tycker jag det är välbyggda bilar där man sitter riktigt riktigt bra.
Är fordonet i fråga en -15 så bör den ha faceliften, med trevligare instrumentering och annan front.

Det negativa är bakluckan. Alla, och då menar jag (i stort sett) alla har eller har haft problem med lacksläpp i hörnen ovanför regplåten. Plastlisten ovanför skaver mot lacken som till slut släpper. Lite av ett skönhetsfel bara men värt att kolla upp.

Jo, och att VOC, Volvo On Call, som jag förstår snart inte kommer att kunna användas eftersom nätet, 2G/3G? snart släcks ner.
För min fel som har en bil som inte har VOC tillgängligt (gammal företagsbil som inte fick detta tillvalt) så spelar det ingen större roll men för andra som vill kunna nyttja detta så kan det vara värt att ha i åtanke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök