9 december 2024
Trådstartare
Köpte för en tid sedan en Opel Astra H -08. Fick felkod att termostaten var fel på. Bytte den och råkade dra för hårt så att jag spräckte termostathuset som tydligen är tillverkad i plast.
Bytte termostathuset och allt var frid och fröjd till kylan kom. I morse när jag startade bilen i -2 med nerisade fönster. Lämnade bilen på tomgång i ca 15 minuter med full blås på fläkten och full värme. Kom ut och rutorna var fortfarande nerisade. Motorn var varm vilket syntes på motorhuven.
Stoppade i felkodsläsaren och såg att tempen var uppe i 90 grader vilket säkerligen är normalt.
Blåste kallt i bilen. Skrapade rutorna och åkte iväg, då kom värmen smygandes. motortempen låg då fortfarande på runt 90 grader.
När jag kör bilen så har jag inge problem med värmen, blir varmt i kupén tids nog
Termostaterna som säljs till min modell öppnar sig vid 105 grader.
Om jag jämför den gamla och den nya termostaten så har den gamla små hål i sig så en del vatten kan strömma igenom (?).
Luft i systemet?