Hej har en bmw e46 320i med cirka 21k mil En morgon påväg till jobbet började den gå ojämnt och ryka kraftigt. Svängde snabbt in på en parkering och lämnade den där och försökte sedan starta efter jobbet. Då vägrade den gå runt kollade olja o fattades cirka 4 liter. Bärgade sedan hem den och tog bort tändstiftet då gick den runt lätt men sprutade olja ur en eller flera cylindrar. Var nog cirka en liter olja. Oljan såg fin ut inge vatten va jag kunde se. Va kan detta bero på kolvringar? Packning? Mycket tacksam för svar
Det är ju väldigt märkligt om så mycket som en liter olja hamnar i förbränningsrummet. Kolvringarna tror jag inte på, så mycket kommer inte nedifrån. Kanske en ventiltätning är helt förstörd så det kunnat rinna rakt in ovanifrån?
Ja de va min tanke med att och att den gick konstigt och började ryka va väl för att de försökte bränna olja. Sen när den inte vill gå runt va det väl för de låg olja ovanpå kolven. Är det dumt att försöka starta den? Är fortfarande rädd att nått har tagit skada från att köras med lite olja.
Ja de va min tanke med att och att den gick konstigt och började ryka va väl för att de försökte bränna olja. Sen när den inte vill gå runt va det väl för de låg olja ovanpå kolven. Är det dumt att försöka starta den? Är fortfarande rädd att nått har tagit skada från att köras med lite olja.
Har du inte gjort någon reparation för att lösa felet så är det väll ingen bra ide att försöka starta den. Det lär ju knappast löst sig själv och du riskerar hydrolock med böjda vevstakar eller värre som konsekvens.
Jag tror på en spricka i toppen eller dåliga ventiltätningar. Vet inte hur du skulle kunnat få massa olja i cylindern annars om det inte kommer via insuget på något sätt.
Ja de va min tanke med att och att den gick konstigt och började ryka va väl för att de försökte bränna olja. Sen när den inte vill gå runt va det väl för de låg olja ovanpå kolven. Är det dumt att försöka starta den? Är fortfarande rädd att nått har tagit skada från att köras med lite olja.
Har du inte gjort någon reparation för att lösa felet så är det väll ingen bra ide att försöka starta den. Det lär ju knappast löst sig själv och du riskerar hydrolock med böjda vevstakar eller värre som konsekvens.
Jag tror på en spricka i toppen eller dåliga ventiltätningar. Vet inte hur du skulle kunnat få massa olja i cylindern annars om det inte kommer via insuget på något sätt.
ventiltätningar fyller inte en cylinder. nog vevhus venten som fryst och börjar trycka in olja genom insuget är nog det första kortet jag skulle börja med.. men har den mängden olja tittat in där så är det stor risk att den redan skadat någon vevstake pga hydrolock..
Men eftersom den går runt fint så e väl knappast nån stake skadad eller? Vad e nästa steg i felsökning för att försöka ta reda på hur oljan tagit sig in? Tack för svar
En m54b20 skall ha 6.5L olja Du saknar 4L, hur vet du att du saknar 4L? De flesta E46or har en nivågivare som vid låg oljenivå tänder gul oljelampa på samma ställe som den röda, den lär ha varit tänd länge om du saknat 4L.
Hur som, sprutar det olja ur cylindrarna så ska du göra ett leakdowntest. Men kolla först vevhusventen som redan sagts. M54 har kassa oljeringar, men det orsakar bara en hög oljeförbrukning över tid.
Fyllde på 4l innan de blev bra på stickan. Såg aldrig nån lampa ska kolla vevhusventilationen. Har kollat luftfilter o de va fint iallfall. Tips inför detta?