4200
Sök

Bmw N47d20

4 Inlägg
11 april
Trådstartare
Tja.

Nyligen köpt en BMW F34 -2014 med den välkända N47D20 motorn.

Har andra haft problem med denna motor och med kamkejdan?
Bilen har idag rullat 19 793 mil, men vid provkörning hördes inga konstiga ljud från motorn.

Vad bör man vara uppmärksam på? Vad bör man checka av med jämna mellanrum?

Uppskattar alla råd som kan ges och all info ni har smile

6 231 Inlägg
11 april
Den motorn hade problem med kamkedjan i början, men sedan gjorde man om spännaren och efter det försvann i stort sett alla problem. Din motor borde heta "N47D20TU" där de två bokstäverna står för "technical update" vilket bland annat är just kamkedjans spännare. Och med den uppdateringen blev det en alldeles utmärkt motor. Jag hade den i min 1-serie som jag körde från 20.000-34.000 mil och motorn krånglade inte en enda gång. Fortfarande original turbo, EGR-ventil och partikelfilter. Men man skall köra långturer så den blir uppvärmd ordentligt med jämna mellanrum, korta turer är döden.

4 Inlägg
11 april
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Den motorn hade problem med kamkedjan i början, men sedan gjorde man om spännaren och efter det försvann i stort sett alla problem. Din motor borde heta "N47D20TU" där de två bokstäverna står för "technical update" vilket bland annat är just kamkedjans spännare. Och med den uppdateringen blev det en alldeles utmärkt motor. Jag hade den i min 1-serie som jag körde från 20.000-34.000 mil och motorn krånglade inte en enda gång. Fortfarande original turbo, EGR-ventil och partikelfilter. Men man skall köra långturer så den blir uppvärmd ordentligt med jämna mellanrum, korta turer är döden.

Skönt att höra!

Kollade upp den på car.info endast och där kunde jag bara se att det stod N47d20 dessvärre. Kan det betyda att den inte fått sin update eller är det så att car.info kanske inte känner av rätt motorkod?

Ja, lite längre turer blir det, har runt 60km dagligen jag kör sen mycket helgtider så det borde fungera. Mne just EGR ska jag se över samt rengöra partikelfilter, bara för att ha det gjort.

4 Inlägg
11 april
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:

https://www.bilregistret.ai hittar jag att det står N47d20C som motorkod däremot

6 231 Inlägg
11 april
Oavsett vad dom kallar det så har alla motorer gjorde efter cirka 2010 den nya spännaren så du behöver inte vara orolig. Och jag skulle tro att 99% av alla N47D20 av den gamla versionen som fortfarande rullar har fått den uppgraderad efteråt.

Ett mindre fel som ofta drabbar dessa motorer är att flexröret på avgassystemet börjar läcka. Alltså en liten bit mjukare rör som gör att motorns vibrationer inte fortsätter ut i avgassystemet.  Röret är av korrugerat stål och spricker efter tillräckligt många mil. Denna sitter tyvärr ihop med partikelfiltret och man måste kapa bort den gamla med vinkelslip och svetsa dit en ny. Eller byta hela partikelfiltret...

4 Inlägg
11 april
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Oavsett vad dom kallar det så har alla motorer gjorde efter cirka 2010 den nya spännaren så du behöver inte vara orolig. Och jag skulle tro att 99% av alla N47D20 av den gamla versionen som fortfarande rullar har fått den uppgraderad efteråt.

Ett mindre fel som ofta drabbar dessa motorer är att flexröret på avgassystemet börjar läcka. Alltså en liten bit mjukare rör som gör att motorns vibrationer inte fortsätter ut i avgassystemet.  Röret är av korrugerat stål och spricker efter tillräckligt många mil. Denna sitter tyvärr ihop med partikelfiltret och man måste kapa bort den gamla med vinkelslip och svetsa dit en ny. Eller byta hela partikelfiltret...

Skönt att höra då!

Flexrör kan man alltid lösa, det är ett mindre problem än att kamkedjan skulle gå haha.

Stort tack för din hjälp! big_smile

Sök