3906
Sök

Hur ska man ställa in bas

7 Inlägg
18 april
Trådstartare
Hej. Har försökt länge med att få min ground zero 15 tummare att lira bra men när jag väl får det att funka bra så luktar det bränt ganska direkt ur basen. Har någon nå tips eller trix på hur jag ska ställa in det rätt utan att de luktar bränt.
Tack i förhand!

131 Inlägg
18 april
Är den ny så ställ den lågt så den får spela in sig. Brukar bli konstig lukt med.

Annars ställer du in steget så den bara skickar låga frekvenser och sen ökar du gain tills det harmoniserar med övrigt ljud i bilen,

Saab 9-5 2.0t -04

123 Inlägg
18 april
Timmyu531 skrev:
Hej. Har försökt länge med att få min ground zero 15 tummare att lira bra men när jag väl får det att funka bra så luktar det bränt ganska direkt ur basen. Har någon nå tips eller trix på hur jag ska ställa in det rätt utan att de luktar bränt.
Tack i förhand!

Börjar det lukta bränt så är det ett varningstecken på att talspolen i basen går för varm och riskerar att smälta. Endera pga av att du matar den med för hög effekt, eller att du pressar steget för hårt och det skickar en oren signal(hög distorsion).
Håll delningen på lågpass filtret på 80hz och neråt, aldrig över det. Testa dig fram vilken delningsfrekvens du tycker låter bäst.
Då du inte skriver i detalj vilken bas du har och vilket steg du matar den med är det svårt att ge mer detaljerade svar än så.
Senast redigerat av Koster (18 april )

7 Inlägg
19 april
Trådstartare
Koster skrev:
Timmyu531 skrev:
Tack i förhand!

Börjar det lukta bränt så är det ett varningstecken på att talspolen i basen går för varm och riskerar att smälta. Endera pga av att du matar den med för hög effekt, eller att du pressar steget för hårt och det skickar en oren signal(hög distorsion).
Håll delningen på lågpass filtret på 80hz och neråt, aldrig över det. Testa dig fram vilken delningsfrekvens du tycker låter bäst.
Då du inte skriver i detalj vilken bas du har och vilket steg du matar den med är det svårt att ge mer detaljerade svar än så.

Det är en ground zero GZIW 15SPL och drivs av ett GTaudio 1100.1

2 060 Inlägg
20 april
Timmyu531 skrev:
Koster skrev:
Timmyu531 skrev:
Tack i förhand!

Det är en ground zero GZIW 15SPL och drivs av ett GTaudio 1100.1

Slutsteget verkar ju vara rätt så billigt, och troligtvis orkar det inte ge ut 1100W i 1 ohm. Och du kör väl basens spolar parallellt och inte i serie?
Sen så antar jag att grejerna inte är nya utan begagnade?

Hur gör du när du ställer in det då? Ställer du in endast genom att lyssna så försöker du troligtvis klämma ut mer än vad slutsteget klarar (med tanke på att det luktar bränt) eller så ger huvudenheten ut en oren signal.
Går enkelt att höra när det blir distorsion med exempelvis en diskant och kondensator kopplat till utgången på slutsteget. När det börjar höras ljud ur diskanten så är det distorsion och man behöver ställa ner gain lite.

7 Inlägg
21 april
Trådstartare
Ja de är parallellt kopplade. Enligt manualen ska steget orka ge 1100 i en ohm.
Köpte grejerna nytt ifjol men de har utgått nu.
När ja ställe in de så skruva ja ba tills ja tyck de låt bra men vill få de ordentligt inställt nu.

2 060 Inlägg
21 april
Vad har du för huvudenhet?
Vrider man upp för mycket på den så brukar den förr eller senare skicka ut skit. Så man kan testa med liten gain på slutsteget först och se hur mycket man kan vrida upp volymen på HU så det inte låter skit.

Sen när man vet hur mycket man kan vrida upp volymen på HU utan att det låter skit så ställer man in slutsteget enligt det.

Ställer du in slutsteget med exempelvis volymen på 15 på HU och sen spelar du med volymen på 25 så kommer du troligen få problem, men det beror även på HU och hur den hanterar ljudet.

Men går ju även bränna upp talspolar med ren signal om man har för mycket effekt, och samma sak så kan man spela hur länge som helst med dålig signal om man matar subben med låg effekt.

7 Inlägg
21 april
Trådstartare
Det är en kenwood stereo, har haft på 25 stereon medans jag ställt in.
Vad menad med HU?

2 060 Inlägg
22 april
Timmyu531 skrev:
Vad menad med HU?

Timmyu531 skrev:
Vad menad med HU?

Mer exakt modell?
25 av 35 eller vad är max på din enhet?

HU=Head Unit, alltså huvudenhet, stereo eller vad man vill kalla det.

7 Inlägg
22 april
Trådstartare
Är i fjälls nu och kommer hem på söndag så kan kolla exakt vad det är för stereo då.
Om jag ställer in det med 25 i volym så höjer jag aldrig över 25.

7 Inlägg
fredag 21:49
Trådstartare
Det är en kenwood KMM-BT306 och den går till 35 som högst

2 060 Inlägg
lördag 14:03
Den Kenwood som jag har hör man tydligt att den reducerar basen och lite diskanten desto mer man ökar över 18.

På min så är det även lägre volym om man använder Bluetooth så om du ställer in slutsteget och använder dig av Bluetooth så kan du eventuellt spela högre än vad slutsteget/basen klarar av om du kör på USB eller radio och samma 25 av 35.

Samma sak om du ändrar någon ljudinställning (speciellt något som ökar basen exempelvis Bass Boost och Loudness) så kan du göra så slutsteget förstärker mer en det klarar av och basen får problem med kylningen.

7 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Troru de blir någon skillnad om ja byter stereo? Har en Pioneer MVH-350BT liggandes

Sök