2594
Sök

Går snålt efter trimning.

575 Inlägg
25 april
#21
Går bilen bra med original spridare och box. Isf kan man ju lista ut om det är chip eller spridare som är boven.


200 Inlägg
25 april
Trådstartare
#22
Mjo absolut.
Hade ingen bredbandslambda då.
Minns att den gick bra.
Stannade ibland när jag tryckte ner koppling och släppte gasen.
Den "häntade" inte sig på tomgång alltid men över lag gick den bra.
Hade tendens att spika vid 1 bar ladd.
Efter trimning så har jag bytt soppafilter och den gick bättre.
Så kan absolut byta tillbaka till orginal och kolla vilket värde jag har dock kommer 19t turbon sitta kvar om det gör något?
Behöver ju inte ladda direkt utan köra lugnt.


8 263 Inlägg
26 april
#23
Provat att byta bränsletrycksregulator?


200 Inlägg
26 april
Trådstartare
#24
Nej det har jag faktiskt inte ska göra det imorgon och kolla


200 Inlägg
27 april
Trådstartare
#25
Testat en annan orginal 3 bars btr och ingen skillnad ff 15-16 i afr.
Satte dit min ställbara nya malpassi btr och går likadant.
Ställde den så tomgång ligger på 14.7 afr på tomgång men vandrar lite i tomgång och därav vandrar även afr värdet lite.
Vid körning så ligger afr på 17 ca när jag laddar lite och när jag växlar sticker den ner på 11-12 ca men lägger sig på 16-17 direkt jag börjar gasa igen.
Tänkte testa ta itu ännu en orginal lmm och flytta elektronik till mitt 3" hus och se vad som händer.
Alternativt byta tillbaka till orginal spridare och box och lmm för att kolla hur afr värdet beter sig.


200 Inlägg
28 april
Trådstartare
#26
Testat köra orginal lmm nu och den går bättre.
Tomgång ligger afr mellan 11.5-13 och vid ladd 11 ca.
Känns märkligt


575 Inlägg
28 april
#27
Antar att du plockat bort spridarmotstånd eller inte har något när du kör med gröna r-spridare. Mest bara för att utesluta. För sätter du dit original turkosa spridare utan motståndet så grillar du bränsleboxen.


200 Inlägg
28 april
Trådstartare
#28
Jajamän det är bortplockat.
Kör med r-spridare nu och 2.5" lmm eller vad orginal är.
Chipet är gjort för 3' lmm så tycker det är lite lustigt.
Borde den inte gå fett då?


200 Inlägg
torsdag 09:23
Trådstartare
#29
Testat koppla förbi intercooler för att utesluta tjuvluft men samma afr värdet.
Vandrar dock lite mer i tomgång.
Testat annan lambda med utan resultat.
Har fler men inte rätt bosch nummer dock passar kontaktstycket men inte testat köra.
Ska rota fram fler tempgivare och testa.
Fick höra att vevaxelgivaren har med blandningen att göra så ska testa andra och se
Var fasen letar jag mer??
Minns innan jag trimma då hade den tendens att spika ganska tidigt i ladd men hade ju ingen bredbandslambda då så vet ej.
Har själv kopplat in kabelhärvan till motorstyrningen i bilen då det satt en 230e motor innan.
Kan man kopplat nån sladd fel?
Borde den gå då?
Helt slut på idéer


200 Inlägg
fredag 11:12
Trådstartare
#30
En långsökt tanke men vad skulle hända om du sätter svänghjulet ett bulthål fel?
Skulle den ens gå då?


135 Inlägg
fredag 11:50
#31
turboblondie skrev:
En långsökt tanke men vad skulle hända om du sätter svänghjulet ett bulthål fel?
Skulle den ens gå då?

Går det ens att göra det? Sitter väl styrpinne så den bara kan sitta på ett vis?

Diagnostekniker
2 975 Inlägg
fredag 12:34
#32
Är väl 8 skruv på svänghjulet?
Så ett hål fel = 45° fel..

Har sett över kablaget?
Mätit något?
Du kanske har kablage med stenhård isolering som har spruckit och kortsluter.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 562 Inlägg
fredag 13:09
#33
Jesper328 skrev:
Är väl 8 skruv på svänghjulet?
Så ett hål fel = 45° fel..

Har sett över kablaget?
Mätit något?
Du kanske har kablage med stenhård isolering som har spruckit och kortsluter.

ingen lek med kablar som varit oljedränkta en gång dom blir stenhårda..  råkade ut för att hela kabelhärvan gick sönder på min 245turbo så tillslaget till startmotorn och startmotorkabeln och en massa andra fick konstant ström.    gick inte ens att stänga av biljäveln det starta direkt fast man dödade den med bromsen för när kopplingen trycktes ner startade bilen igen smile   vart väldigt svettiga 30sec kan jag säga. smile
konstiga problem dyker upp på gamla bilar ibland smile

Kör fort så hinner inget hända...

200 Inlägg
fredag 17:02
Trådstartare
#34
45 grader stämmer det?
8 bultar och 7 mellanrum blir 25.7 grader väl.
Minns jag hade en gammal 240 förgasare den stod tändningen på 25 grader och den gick men dock inte bra.
Skulle man kunna kolla med tändningslampa eller boxar försöker kompensera ?
Kasst kablage undrar jag men om jag däremot kopplat något fel när jag satte i kabelhärvan tänkte jag för den går hyfsat bra i övrigt.
Laddet har alltid segat upp och aldrig direkt kännts så pigg trots renoverad motor.


Fri fart för ett fritt folk!
14 562 Inlägg
fredag 17:53
#35
turboblondie skrev:
45 grader stämmer det?
8 bultar och 7 mellanrum blir 25.7 grader väl.
Minns jag hade en gammal 240 förgasare den stod tändningen på 25 grader och den gick men dock inte bra.
Skulle man kunna kolla med tändningslampa eller boxar försöker kompensera ?
Kasst kablage undrar jag men om jag däremot kopplat något fel när jag satte i kabelhärvan tänkte jag för den går hyfsat bra i övrigt.
Laddet har alltid segat upp och aldrig direkt kännts så pigg trots renoverad motor.

du får inte igång en b230fk när svänghjulet står så fel.  helt 100% säker på det..

Kör fort så hinner inget hända...

200 Inlägg
fredag 18:22
Trådstartare
#36
Okej nej kan vara så.
Bara en tanke .
Aja får felsöka vidare då


200 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#37
Jag rota fram 3st tempgivare.
Mätt alla och även den som satt där.
Man mäter väl jord alltså själva kroppen på givaren och ett stift i taget.
Den som satt fick jag 258 ohm och dom andra 3 269 ohm.
Misstänker det beror på temperaturen då dom 3st legat varmt.
Vet ej hur värdet ska vara .
Satte i en av dom 3 givarna och startade.
Då ligger afr på 12.5 ca och sakta drog sig upp och lade sig på 15-16.
Lät den stå lite på tomgång och den vill ligga på samma värde.
Gasar man lite snabbt så sticker den ner mot 11-12 i afr så vet ej hur men ska försöka testköra en runda.


200 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#38
Förresten kollade och svänghjulet ser ut att sitta rätt


200 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#39
Testkört bara en kort bit dä bilen gått ut besiktning.
Vid körning ligger afr runt 15 och vid ladd lägger den sig allt mellan 13-15 så känns klart bättre.
När jag kom hem och stälde den sig på 14.3-15.2 i afr på tomgång.
Håller boxen på att kompensera sig?
Kan tempgivare visa bra värde när man mäter men ändå vara kass?
Och vad är rätt mätvärden?


135 Inlägg
för 18 timmar sedan
#40
Taget från 7/900 klubbens forum:
Grader celcius...............resistans

.............................MAX............MIN

-10........................8260 - 10560 Ohm

20........................2280 - 2720 Ohm

40........................1080 - 1320 Ohm

60..........................550 - 620 Ohm

80..........................290 - 364 Ohm


Sök